شناسهٔ خبر: 27494857 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

قانونی که از یاد رفت، غرامتی که بر باد رفت؛

سرنوشت کمیته بررسی خسارات کودتای ۲۸ مرداد سیاه شد!

پس از گذشت حدود 5 سال از تصویب دوفوریت پیگیری حقوقی_سیاسی کودتا در مجلس نهم، هنوز خبری از تشکیل کارگروه مذکور نیست.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری خانه ملت؛ محمدجواد یافتیان ؛ کودتای 28 مرداد از جمله رویدادهای تاریخی محسوب می شود که با دخالت ایالات متحده و همچنین انگلستان، بیش از 30 سال حکومت دیکتاتوری شاه در کشور را تمدید کرد.

تاکنون این دو کشور زیر بار دخالت خود در کودتای 28مرداد نمی رفتند اما با انتشار اسناد مرتبط از سوی دانشگاه جرج واشنگتن برای افکار عمومی جهان مشخص شد که ایالات متحده آمریکا و انگلیس چگونه حق مردم ایران را ضایع کردند.

نباید از یاد برد هر چند در همان سالهای اولیه پس از کودتا یعنی در سال 1933 در نشریه 'ساتردی ایونینگ پست' گزارش جزییات این عملیات منتشر شده بود اما در طول چندین دهه نه دولت آمریکا و نه دولت انگلیس به نقش خود در سرنگونی مصدق اعتراف نمی کردند. از همان زمان به بعد افسران کار کشته سیا و ام ای-6 که در این کودتا شرکت داشتند خاطرات خود را در باره جزییات فعالیت هایشان منتشر کرده اند.

بر این اساس مجلس نهم شورای اسلامی، در شهریور سال 92 دوفوریت پیگیری حقوقی_سیاسی کودتا را در صحن علنی تصویب کردند و در نهایت 7 تیر همان سال جزییات آن را نهایی کردند.

براساس این طرح و  با توجه به افشا و اعلام اسناد رسمی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مبنی بر دخالت دولت های آمریکا و انگلیس در طراحی و اجرای کودتای 28مرداد 1332 علیه کشور ایران و نقض حاکمیت ملی و بروز خسارات سنگین مادی و معنوی به کشور، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است کارگروهی را به منظور برآورد خسارات مادی و معنوی وارده به ملت ایران فوراً تشکیل و هر سه ماه یک بار گزارش اقدامات این کارگروه را به مجلس شورای اسلامی ارایه دهد.

وزیر امور خارجه، دادستان کل کشور، وزیر اطلاعات و نماینده تام الاختیار فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، روسای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون قضائی و حقوقی و همچنین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از جمله اعضای کارگروه پیگیری جبران خسارت کودتای 28 مرداد محسوب می شوند.

حال پس از گذشت حدود 5 سال از تصویب دوفوریت پیگیری حقوقی_سیاسی کودتا هنوز خبر جدی از تشکیل کارگروه نیست. موضوعی که در شرایط امروز ایران مبنی بر شکایت از آمریکا به لاهه و رفتارهای عهدشکنانه واشنگتن در برجام بیش از پیش ضروری به نظر می رسد./

پایان پیام

نظر شما