شناسهٔ خبر: 27494270 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جهادگران زخم‌های مردم محروم خراسان جنوبی را التیام ‌بخشیدند

R41348/P1361/S6,56/CT16

گروه‌های جهادی فاطمه الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با حضور در مناطق محروم استان جانی دوباره به مردم روستاهای شهرستان درمیان دادند و وحدت و همدلی را باری دیگر به صحنه عمل کشاندند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، خوشبختانه چند سالی است که اردوهای جهادی رنگ و بوی بیشتری گرفته و کمتر دانشجو و طلبه‌ای را می‌توان یافت که به این اردوها نرفته باشد.

جهادگران در استان خراسان جنوبی در قالب اردوهای جهادی تاکنون اقدامات ارزشمندی را در راستای رفع مشکلات و کمبودهای مناطق محروم به سرانجام رسانیده و با این اقدامات در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداشته‌اند.

در حقیقت اردوهای جهادی فرصت ارزنده‌ای را به منظور رفع محرومیت در مناطق محروم و کم برخوردار فراهم کرده است.

محرومیت در روستای محروم و مرزی "اسکندر" بیداد می‌کند

یکی از نمونه‌های بارز این تلاش‌ها را در روستای محروم و مرزی "اسکندر" در 130 کیلومتری شهرستان بیرجند می‌توان یافت. روستایی که از بدو ورود محرومیت در آن بیداد می‌کند در این روستا نه خبری از آب است و نه خبری از درختان، جایی که روزگار چندین سال است که روی ناخوش خود را نصیب مردمانش کرده و از خوشی‌ها چیزی به یاد ندارند.

اینجا سایه محرومیت همچنان بر سر مردم سنگینی می‌کند و داشتن حداقل‌ترین امکانات به آرزویی تبدیل شده است روستایی کاملاً خاکی و بدون از هر گونه سرسبزی و آبادانی است.

اما حضور جهادگران در این روستا چشمان بی‌فروغ مردمان این خطه را امید بخشیده و ادامه زندگی را برایشان دل انگیز کرده است چرا که به این باور رسیده‌اند که حس انسان دوستی هنوز زنده است.

جهادگران وحدت و همدلی را به صحنه عمل کشاندند

حضور جهادگران گروه جهادی فاطمه الزهرا در این روستا دیده ناامید کودکان این روستا را امیدوار کرده و با آموزش کلاس‌های فرهنگی لبخند و شادی را مهمان لب‌های خشکیده کودکان روستای اسکندر کرده است.

آری گروه جهادی فاطمه الزهرا(س) دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با حضور در مناطق محروم استان، جانی دوباره به مردم روستاهای شهرستان درمیان دادند و وحدت و همدلی را باری دیگر به صحنه عمل کشاندند.

آرزو دارم مانند جهادگران به مردم روستایم کمک کنم

فاطمه یکی از کودکان روستای اسکندر که آرزو دارد وقتی بزرگ شد مانند جهادگران به مردم روستایش کمک کند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: از کسانی که به روستای ما آمده‌اند و به ما آموزش می‌دهند تشکر می‌کنم.

وی افزود: با حضور جهادگران به روستای خشک و بدون آب ما شادی به روستا آمده و من چیزهای زیادی را از آنان یاد گرفته‌ام.

فاطمه گفت: چند روزی است که در روستای ما کلاس‌های قرآن، کتابخوانی و بافتنی آموزش داده می‌شود و من به همراه دوستانم در این کلاس‌ها شرکت می‌کنم.

وی افزود: از اینکه با حضور در این کلاس‌ها چیزهای جدیدی یاد گرفته‌ام خوشحالم و دوست دارم این کلاس‌ها هر سال در روستای ما برگزار شود چون با شهر فاصله زیادی داریم و نمی‌توانیم برای آموزش به شهر برویم.

دوست دارم در آینده معلم شوم

علی اسکندری یکی دیگر از کودکان روستای اسکندر در حالی که با شوق سرودی را که یاد گرفته می‌خواند به خبرنگار تسنیم گفت: از جهادگرانی که برای برگزاری کلاس‌ها به روستای ما آمده‌اند تشکر می‌کنم و تقاضا دارم سال‌های بعد هم به این روستا بیایند.

وی افزود: در حال حاضر در کلاس‌های سرود، کتابخوانی و قرآن شرکت می‌کنم و چیزهای زیادی یاد گرفته‌ام.

اسکندری گفت: دوست دارم در آینده معلم شوم تا بتوانم به کودکان روستایمان درس خواندن را یاد بدهم چون فاصله ما تا شهر دور است و پدر و مادرمان پولی برای هزینه تحصیل ما ندارند.

خوشحالم که جهادگران به روستای ما آمدند

ابوالفضل لطف‌الهی یکی دیگر از کودکان روستای اسکندر به خبرنگار تسنیم گفت: از اینکه جهادگران به روستای ما آمده‌اند خوشحال هستیم و دوست داریم دوباره نیز به اینجا بیایند.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز جهادگران به روستای ما آمدند افزود: تاکنون در کلاس سرود، کتابخوانی و قرآن شرکت کرده و چیزهایی آموزش دیده‌ام.

لطف الهی با بیان اینکه در این روستا تا پایه ششم مدرسه داریم افزود: این روستا ایستگاه دیجیتال ندارد و تلویزیون فقط چند کانال دارد که برنامه‌های زیادی ندارد.

هدفم از حضور در اردوهای جهادی خدمت به مناطق محروم است

یکی از جهادگران گروه جهادی فاطمه الزهرا (س) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بیان کرد: انگیزه‌ام از حضور در اردوهای جهادی خدمت به مناطق محروم است.

وی گفت: چند سال اخیر با سیلی که در روستای اسکندر اتفاق افتاد تاب و سر سره کودکان را به آن طرف روستا برد و ما با کمک کودکان روستا این وسایل را دوباره به روستا آورده و رنگ آمیزی کردیم.

احمدی افزود: نظر من این است که باید با کمک خود کودکان این روستاها کار کنیم و زمین بازی برایشان درست کنیم چون در مناطق محروم ناامیدی موج می‌زند.

وی بیان کرد: آنها می‌توانند کار کنند اما امیدی به پیشرفت ندارند و ما می‌توانیم به آنان امید دهیم تا بدانند خودشان می‌توانند شرایط زندگی‌شان را بهتر کنند.

احمدی اظهار داشت: لیاقت مردم روستاها بیش از این است و ما سعی می‌کنیم به مردم کمک کنیم تا شرایط بهتری داشته باشند.

جهاد یعنی در شرایط سخت کاری کنیم که باعث شادی مردم شود

زهرا یونسی یکی دیگر از جهادگران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: اردوی ما در روستای اسکندر 7 روز است و سعی می‌کنیم طوری عمل کنیم تا سطح فرهنگ مردم روستا از آن چیزی که است بالاتر برود.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های قرآنی، کتابخوانی، حفظ قرآن، رنگ آمیزی، نقاشی و غیره توسط گروه فرهنگی فاطمه الزهرا(ع) بیان کرد: در این روستا کلاس‌های شیرینی پزی نیز برگزار می‌شود که با استقبال خوبی رو به رو بوده است.

یونسی بیان کرد: گروهی از جهادگران، اطلاعات بهداشتی را به مردم روستا منتقل می‌کنند تا مردم مجبور نباشند برای کوچکترین مسئله‌ای به شهر بروند.

وی با بیان اینکه این کلاس‌ها مورد استقبال مردم قرار گرفته و تاکنون بسیار راضی بوده‌ایم افزود: برای رضای خدا آمده‌ایم و کمک کردن به روستاییان برای ما حس خوبی دارد و باعث می‌شود یک حس رضایت درونی نسبت به خود داشته باشیم.

یونسی اظهار داشت: جهاد یعنی در شرایط سخت کاری کنیم که باعث شادی مردم شود چراکه کمک به مردم رضایت خداوند را به همراه دارد.

استقبال خوب کودکان از کلاس‌های فرهنگی اردوهای جهادی

صالحی فارغ‌التحصیل رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: کلاس‌های فرهنگی در 3 گروه سنی 3 تا هفت سال، هفت تا 11 سال و 11 تا 16 سال برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کلاس‌های حفظ، روخوانی، لحن و صوت قرآن کریم، داستان‌گویی قرآن، نقاشی و رنگ‌آمیزی، بافتنی و آشپزی از اهم کلاس‌های برگزار شده در این روستا است.

صالحی با اشاره به استقبال خوب کودکان در کلاس‌های فرهنگی گفت: در کلاس‌هایی که برگزار کردیم مفهوم اتحاد، همدلی و مهربانی را در بین کودکان تبیین و اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش دادیم.

آری اینجا کودکان با کمترین داشته‌ها روز را به شب رسانده و در اوج محرومیت شب و روز خود را سپری می‌کنند و به امید فرداهای روشن روزگار می‌گذرانند و باز هم جهادگران بی‌ادعا بودند که شادی را در بین کودکان تقسیم کردند.

گزارش فاطمه واعظی نسب و حسین ترشابی

 انتهای پیام/ش

نظر شما