شناسهٔ خبر: 27487272 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عطوان: ائتلاف احتمالی پاکستان، ایران و ترکیه برای آمریکا رعب آور است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم معتقد است برای آمریکایی که امروز جز عربستان و اسرائیل دوست دیگری در جهان ندارد تشکیل ائتلاف میان کشورهای قدرتمند اسلامی مثل پاکستان، ایران و ترکیه، اتفاقی هراس آور است. 

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، عبدالباری عطوان در تازه ترین ویدیوی هفتگی که در پایگاه اینترنتی روزنامه الکترونیکی رأی الیوم منتشر شد اظهار داشت:
« موضوع سخن امروز من درباره بحران لیره ترکیه و تبعات آن برای این کشور و منطقه است، ضمن اینکه بررسی خواهم کرد چرا آمریکا به صورت ناگهانی و غافلگیر کننده اینگونه ترکیه را تحت فشار قرار داده است؟ اگر دقت کنید در می یابید آمریکا و دولت دونالد ترامپ در پی آنند تا دو قدرت اقتصادی و نظامی خاورمیانه یعنی ترکیه و ایران را دچار هرج و مرج کنند. آنان این سیاست را با تحمیل تحریم های سختگیرانه علیه این دو کشور آغاز کرده اند تا با این روش ارزش پول داخلی این دو کشور سقوط کند به این امید که این دو کشور با گرانی شدید و در ادامه با اعتراض و انقلاب مردمی مواجه شوند و این روند تا حد تغییر نظام در دو کشور و چه بسا در ادامه راه تا مداخله نظامی در این دو کشور پیش برود. این سیاست توطئه گونه آمریکا علل متعددی دارد، درست است که این دو کشور با مشکلاتی چون سوء مدیریت، آسیب پذیری، بی قانونی یا پرهیز از اجرای قوانین اقتصادی مواجهند اما در واقع با دسیسه و توطئه روبرو شده اند. ترکیه در سال 2008 بحران اقتصادیی ای را که دامنگیر جهان شده بود تجربه کرد. آن بحران، اقتصاد کشوری چون یونان را که از جانب اتحادیه اروپا حمایت می شد متلاشی کرد اما اتفاق امروز با بحران اقتصادی آن سال برای ترکیه متفاوت است زیرا بحران امروز این کشور و ایران، بحرانی از روی دسیسه است. ترکیه در زمره کشورهایی است که در سال های اخیر توانسته است نظام سیاسی و اقتصادی قدرتمندی را سازماندهی کند که بر چهار اصل اساسی یعنی دموکراسی، توسعه اقتصادی، اسلام میانه رو و همزیستی مسالمت آمیز مذاهب و اقوام مختلف، استوار است. این روند موجب شد تا کشور ترکیه در میان بیست کشور برتر اقتصادی جهان، در رتبه شانزدهم یا هفدهم جای بگیرد. نکته مهم دیگر اینکه، ترکیه توانسته است در سه زمینه امنیت غذایی،بهداشت و صنایع دارویی و در حوزه صنایع تسلیحاتی به خودکفایی برسد. خرید اس چهارصد از روسیه ممکن است چندان برای غرب مهم نباشد اما مهم این است که ترکیه قادر است خودش در داخل این اسلحه را بسازد و در ادامه با استقرار موشک های پاتریوت در داخل خاک خود مخالفت کند. این موضوع از نگاه غرب چه در بعد اقتصادی و چه در بعد تسلیحاتی خطرناک است.
اینکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سفر به مسکو ، با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود دیدار می کند و با او به توافق می رسد تا حجم تبادل تجاری میان دو کشور از سی میلیارد دلار در سال به صد میلیارد دلار در سال رشد یابد و نکته مهم دیگر اینکه ترکیه به هم پیمان اساسی روسیه تبدیل می شود تا جایی که پنج میلیون گردشگر روسی از ترکیه دیدن می کنند، تحولاتی است که برای آمریکا و غرب عذاب آور است. در واقع جهان غرب ترکیه را به این هدف وارد ناتو کرد که بتواند روسیه را مهار کند اما حالا می بیند کشور ترکیه به هم پیمان اساسی روسیه تبدیل شده است. با این حساب ترکیه از خطوط قرمز غرب عبور کرده است، اینکه کشوری چون ترکیه در بخش تولید دارو و سلاح به خودکفایی برسد برای غرب خط قرمز است در نتیجه شاهدیم چنین گام های تندی علیه این کشور برداشته می شود. همین مسائل برای ایران نیز مصداقیت دارد. ایران توانسته است موشک های غیرمتعارف و پیشرفته را توسعه دهد. موشک هایی که برد آنها به اروپا و عمق رژیم اشغالگر می رسد. اسرائیل با تجهیز مدرن به نیروی هوایی به نوعی بر منطقه حکمرانی می کند اما ایرانی ها در میدان دیگری وارد عمل شده اند و آن اعتماد به سیاست توسعه تسلیحات زمینی و موشکی است. این موشک ها موجب شده است تا در تقابل با برتری جویی اسرائیل در منطقه ، نوعی توازن ایجاد شود. اسرائیل در تمامی جنگ های سالهای اخیر اعم از سه جنگ با نوار غزه یا جنگ سال 2006 در جنوب لبنان، شکست خورد زیرا این موشک ها توانست خلاء های موجود در رویارویی هوایی با اسرائیل را پر کند. از زمان انقلاب ایران در سال 1979 تا به امروز نه آمریکا و نه روسیه حتی یک هواپیما به ایران نفروخته اند. آخرین هواپیماهایی که این کشور خرید فانتوم پنج یا اف پنج بوده است که از دوران قدیم و شاهنشاهی برجای ماند اما در ادامه راه ایرانیان برای پر کردن خلاء تسلیحاتی ، سیاست توسعه موشکی را در پیش گرفتند. در آخرین نشست چهره های مطرح اسرائیلی از جمله گادی آیزنکوت رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش، پژوهشی به کابینه امنیتی رژیم تحویل داده شد که در آن آمده است ایران توانایی آن را دارد تا حزب الله را به فناوری ساخت موشک و همچنین موشک های جدید تجهیز کند ضمن اینکه حزب الله خود بیش از صد و بیست هزار موشک با بردها و مدل های مختلف در اختیار دارد. نکته خطرناک تر اینکه ممکن است حزب الله بتواند در یک روز هفتصد موشک به اسرائیل شلیک کند و سامانه دفاع هوایی اسرائیل از جمله گنبد آهنین هم در مقابل قادر نیستند با این حجم از موشکها مقابله کند.حال در کنار این خطر، خطرات دیگری چون شلیک روزانه، مثلا پانصد موشک از سوریه، هزار موشک از ایران و دویست موشک از نوار غزه را نیز اضافه کنید و شرایطی را که پیش خواهد آمد تصور نمایید، در چنین شرایطی گنبد آهنین آنانی که نمی دانند در برابر بادبادک های آتش زای فلسطینیان چه کنند تا جایی که مجبورند شرط اساسی توافقنامه آتش بس با گروههای فلسطینی را متوقف ساختن این بادبادکها تعیین کنند، در کجای کار قرار خواهد داشت؟ اسرائیل از سال 1973 تا به امروز نتوانسته است هیچ جنگی را به سود خود خاتمه دهد.
امنیت غذایی بسیار موضوع مهمی است، سوریه نیز اینگونه بود، این کشور نه تنها در تولید مواد غذایی خودکفا بود بلکه ذخیره غذایی پنج سال بعد را نیز انبار کرده بود در شرایطی که از نگاه غرب عرب ها باید در نان شبشان هم به آمریکا محتاج باشند. کشورهای بزرگی چون الجزایر، مغرب، مصر و... از نظر آمریکا نباید در حوزه غذایی و دارویی خودکفا باشند، این کشورها باید در این زمینه ها متکی به واردات غرب باشند. مصر نباید گندم مورد نیازش را از سودان وارد کند در نتیجه آمریکا به حسنی مبارک هشدار داده بود حق ندارد حتی یک کیسه گندم از سودان وارد کند. اینها به این دلیل است که آمریکا هم پیمانانش را به نوعی مزدور و آلت دست خود می داند و می خواهد سیاست ارباب و رعیتی را اجرا نماید یعنی دستور از آمریکا و اطاعت از هم پیمانان باشد. اینکه از زبان اردوغان می شنویم که می گوید آمریکا از پشت به ما خنجر زده است برایم عجیب است. آمریکا همواره برای کشور ترکیه با هشتاد میلیون مسلمان، دشمن بوده است. آمریکا با دولتی که در پی آن است تا اقتدار امپراتوری عثمانی را احیا کند دشمن است. در کنفرانسی که رجب طیب اردوغان در سال 2013 به عنوان رئیس حزب عدالت و توسعه در آنکارا برگزار کرده بود و حتی محمد مرسی ( رئیس جمهوری پیشین مصر) و خالد مشعل نیز در آن حضور داشتند، از تمامی خلفای عثمانی به ترتیب نام برده بود، در شرایطی که دولت عثمانی تنها دولتی بود که توانسته بود خود را به وین برساند و این شهر را اشغال کند در نتیجه تلاش برای احیای چنین امپراتوریی برای غرب خطرناک است. واقعیت این است که آمریکا مزدور می خواهد، آمریکا در پی دوستی با کسی است که به طور کامل بتواند به او اعتماد کند. امروز قطر به تعامل با ترکیه برخاسته است، این کشور در طرحی برای سرمایه گذاری در ترکیه، پانزده میلیارد دلار به این کشور کمک کرد و همین امر ارزش لیره را بهبود داد. اما توطئه علیه ترکیه همچنان ادامه دارد. آمریکا تعرفه گمرکی واردات آلومینیم و فولاد از ترکیه را تا پنجاه درصد افزایش داد ترکیه نیز مقابل به مثل کرد و تولیدات الکترونیکی آمریکا را هدف قرار داد. البته اگر سرمایه گذاری قطر در ترکیه بدون مشورت با آمریکا انجام شده باشد این اقدام دوحه از نگاه واشنگتن به نوعی ماجراجویی تلقی و سبب عصبانیت می شود و حتی ممکن است تدابیری را علیه قطر اتخاذ کند اما قطر به ترکیه ای کمک کرده است که در بحبوحه اختلافاتش با کشورهای عربی، سی و پنج هزار نیرو به دوحه اعزام کرد. نگرانی اساسی آمریکا ائتلاف روسی - ایرانی - ترکیه ای و پاکستانی است. امروز عمران خان در پی سفر به ایران و توسعه روابط با این کشور است . او به صراحت گفته است که به تحریم ها علیه ایران پایبند نیست در شرایطی که پاکستان هم پیمان قدرتمند آمریکاست. اگر پاکستان از آمریکایی که همچنان در افغانستان حضور دارد فاصله بگیرد برای آمریکا گران تمام خواهد شد. اگر قدرت های اسلامی یعنی پاکستان، ایران و ترکیه در کنار هم قرار بگیرند قدرت عظیمی را تشکیل می دهند که به سلاح هسته ای مجهزند و همین اسلحه به نوعی تضمین کننده سلامت ائتلاف آنهاست و این اتفاقی است که آمریکا را به هراس افکند زیرا آمریکا در این دنیا دیگر کسی را به جز عربستان و اسرائیل ندارد.
  • 1
 
 
 
جزئیات مدیا
 
 
 

نظر شما