شناسهٔ خبر: 27485569 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

ماجرای ارتباط زبانی فیل‌ها

بنا به گفته محققان دانشگاه آکسفورد، اصواتی که فیل‌ها تولید می‌کنند، تنها راه ارتباطی آنها محسوب نمی‌شود. محققان دانشگاه آکسفورد، زبان مرموز ارتباطی فیل‌ها را شناخته‌اند. فیل‌ها مانند ما انسان‌ها از تارهای صوتی‌شان استفاده می‌کنند، اما اصوات فروصوت هم در ارتباط‌های کلامی‌شان نقشی اساسی دارد.

صاحب‌خبر -

مردم معمولا صدای فیلها را مانند ترومپت میشنوند، اما محققان میگویند فیلها هم طیف کاملی از اصوات را میتوانند تولید کنند. برخی اصوات از طریق زمین منتقل میشوند و ما نمیتوانیم آنها را بشنویم، چرا که از نوع فروصوت هستند. صداهای فروصوت در محدوده زیر 20 هرتز هستند که گوش ما توانایی شنیدن آنها را ندارد. اما اگر خیلی نزدیک فیلها قرار بگیریم میتوانیم آنها را حس کنیم. البته دانشمندان دقیقا نمیدانند فیلها این اصوات زمینی را چگونه تشخیص میدهند. اما احتمال دارد زیر پاهایشان، به حسگرهایی مانند آنچه ما در پوستمان داریم، مجهز باشند و صدا از طریق استخوانهای پاهایشان حرکت کرده و به گوش میانیشان برسد. فیلها برای هشداردادن به یکدیگر، احوالپرسی یا حرکت به جایی و ... ، صداهای فروصوت مختلفی از خود تولید میکنند. در واقع آنها با توجه به موقعیت و شرایط اجتماعیای که در آن هستند، از اصوات متفاوتی که اطلاعات مختلفی میرساند، استفاده میکنند. نکته جالب چنین ارتعاشهای صوتی این است که بخشی از آنها از طریق هوا و بقیهاش از طریق زمین منتقل میشود که البته هنوز نقش انتقال صوت از زمین کاملا مشخص نشده است.

محققان با استفاده از تجهیزات ردیابی ارتعاشهای ناشی از زمینلرزه به بررسی اصوات فروصوت منتقل شده از سوی فیلها پرداختند. آنها همچنین اثر انواع خاک و زمینهایی را که این اصوات از طریق آنها منتقل میشوند بررسی کردند. مسافت انتقال این ارتعاشهای صوتی چیزی حدود شش کیلومتر است. بنابراین فیلها تا این مسافت میتوانند براحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. البته فقط به فیلهای آشنا پاسخ میدهند.

محققان میگویند مطالعه و بررسی روش غیرشنیداری ارتباطی فیلها، که از طریق ارتعاشهای زمینی حس میشوند، روش خوبی برای شناخت نوع رفتار و سازمانهای اجتماعی فیلهاست و به این ترتیب میتوانیم در حفاظت از آنها موفقتر عمل کنیم.

منبع: BBC Focus

مترجم: نادیا زکالوند

جامجم

نظر شما