شناسهٔ خبر: 27484529 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سایه | لینک خبر

"ترین‌های" کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸

صاحب‌خبر -

کاروان ورزشی ایران در‌حالی با ۳۷۸ ورزشکار راهی بازی‌های آسیایی می‌شود که برخی از‌این‌ورزشکاران رکوردهای قابلِ‌توجهی را به‌خود اختصاص داده‌اند. به‌گزارشِ ایسنا؛ هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی از ۲۷ مرداد در اندونزی آغاز می‌شود و کاروان ورزشی ایران قرار است با ۳۷۸ ورزشکار در‌این‌رویداد شرکت کند. بازی‌های آسیایی که آسیاد هم خوانده می‌شود، رویدادی چندورزشی‌ست که هر چهارسال یک‌بار ورزشکاران کشورهای مختلف سراسر قاره آسیا برگزار می‌شود. در هر رشته نشان‌های طلا برای مقام نخست، نقره برای مقام دوم و برنز برای مقام سوم پخش می‌شود. در‌ کاروان تیم ایران برای حضور در رقابت‌های آسیایی 2018، انواع‌و‌اقسام‌ "ترین‌ها" وجود دارد و شاید جالب باشد که بدانیم پرافتخارترین یا قدیمی‌ترین ورزشکار کاروان چه کسانی هستند و ایران با چه نوع کاروانی قدم در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ می‌گذارد. از‌این‌رو درادامه به معرفی مهم‌ترین "ترین‌های" کاروان ایران می‌پردازیم:

*طلایی‌ترین ورزشکار در بازی‌های آسیایی
احسان حدادی یکی‌از شاخص‌ترین ورزشکاران حاضر در کاروان ایران است که قرار است چهارمین‌دوره بازی‌های آسیایی خود را تجربه کند. حدادی ۳۳‌ساله در سه‌دوره‌گذشته (۲۰۱۴ اینچئون، ۲۰۱۰ گوانگژو و ۲۰۰۶ دوحه) موفق به کسب سه مدال طلا شده بود؛ از‌این‌رو در‌میان نفرات حاضر در کاروان ایران پرافتخارترین ورزشکار ایران در ادوار بازی‌های آسیایی محسوب می‌شود. در‌حالی‌که برخی از ورزشکاران ایران نظیر بهداد سلیمی، محسن شادی و محسن محمد سیفی برای گرفتن سومین مدال طلای خود به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ می‌روند، حدادی به‌دنبال چهارمین طلاست تا همچنان یک‌قدم از دیگر ورزشکاران ایرانی جلوتر باشد.
*با‌سابقه‌ترین ورزشکار
مهدی سهرابی در رشته دوچرخه‌سواری فعالیت دارد و از رکاب‌زنان شاخص ایران است. سهرابی از‌آن‌جهت قدیمی‌ترین ورزشکار کاروان لقب گرفته که پنجمین‌دوره بازی‌های آسیایی خود را تجربه خواهد کرد. سهرابی ۳۶ساله اولین‌دوره بازی‌های آسیایی خود را در‌کنار چهره‌هایی چون علیرضا حیدری، علیرضا دبیر، عباس جدیدی، حسین رضازاده و هادی ساعی که عضو کاروان بودند، تجربه کرد. اکنون هم در‌حالی‌که این نفرات سال‌ها‌ست ورزش را کنار گذاشته‌اند؛ اما سهرابی هنوز در بازی‌های آسیایی حضور دارد و باید در‌کنار نسل دیگری از ورزش ایران این رویداد را تجربه کند. سهرابی در‌حالی در بازی‌های ۲۰۰۲ بوسان صاحب مدال شده که برخی از ورزشکاران کاروان فعلی در آن زمان یک یا دو‌ساله بوده‌اند! سهرابی در چهار دوره بازی‌های آسیایی حضور داشته که حاصل آن کسب شش مدال است. نتایج سهرابی در چهار دوره قبلی بازی‌های آسیایی در رشته دوچرخه‌سواری، پیست و جاده؛ ۲۰۰۲بوسان: مدال نقره و ۲۰۰۶. دوحه: دو مدال نقره و یک برنز است. او توانست بیشترین مدال را در بین وزشکاران ایرانی در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ کسب کند. ۲۰۱۰گوانگژو: دو مدال برنز؛ تیم چهار کیلومتر تعقیبی تیمی ایران که مهدی سهرابی هم جزو آن بود مقام چهارم را گرفت؛ اما پس‌از بازی‌ها برای رکاب‌زنان ایران حکم سومی و مدال برنز ارسال شد. ۲۰۱۴ اینچئون: بدون مدال  و در استقامت جاده هجدهم شد.  
*جوان‌ترین ورزشکار
کاروان ایران نفرات ۱۶، ۱۷‌ساله کم ندارد؛ اما کم‌سن‌ترین ورزشکار ایران از رشته تیراندازی‌ست. آرمینا صادقیان؛ متولد دوم بهمن ۱۳۸۰ است و کم‌سن‌ترین ورزشکار اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی محسوب می‌شود. پس‌از‌او امین احمدیان از رشته تنیس روی میز و محمد مهدی کنارنگ از رشته قایقرانی قرار دارند که البته این دو ورزشکار باید در بازی‌های آسیایی تولد ۱۷‌سالگی خود را جشن بگیرند. احمدیان متولد نهم شهریور ۱۳۸۰ و کنارنگ متولد هشتم شهریور ۱۳۸۰ است. امیر سیاوش ذوالفقاریان از رشته تیراندازی و نیما رهبری واحد از بادبانی متولد ۸۰ هستند؛ اما به‌تازگی تولد ۱۷‌سالگی خود را جشن گرفته‌اند.
*پرافتخار‌ترین تیم
کاروان ایران در ۴۲ رشته بازی‌های آسیایی نماینده دارد؛ اما در‌میان تیم‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸، کشتی پرافتخارترین تیم است. کشتی در ۱۳ دوره بازی‌های آسیایی حضور داشته است که حاصل آن ۶۴ مدال طلا، ۴۰ نقره و ۳۳ برنز بوده است. تیم ملی کشتی ایران در چهار دوره هم بهترین تیم شناخته شده که دو دوره آن ۲۰۱۰ گوانگژو و ۲۰۱۴ اینچئون بوده است و باید دید در جاکارتا هم می‌تواند با مدال‌هایی که می‌گیرد هت‌تریک کند و عنوان بهترین تیم را به‌دست‌آورد یا خیر. 
*پرستاره‌ترین تیم
کاروان ایران یک تیم پرستاره هم دارد که ورزشکاران آن مدالی را در کارنامه خود دارند که آرزوی هر ورزشکاری رسیدن به آن مدال است. تیم ملی وزنه‌برداری ایران قطعا پرستاره‌ترین تیم حاضر در کاروان ایران است؛ در‌این‌تیم سه قهرمان المپیک حضور دارند که وجودشان جذابیت خاصی به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ خواهد داد. بهداد سلیمی؛ قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن،‌ کیانوش رستمی؛ نایب‌قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن و قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو،‌ سهراب مرادی؛ قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو.

ترافیک کشنده در جاکارتا!

مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی درحالی امروز برگزار می‌شود که در‌آستانه شروع این رقابت‌ها، نگرانی از نحوه میزبانی اندونزی و مشکلات این کشور در برنامه‌ریزی بالا گرفته است. به‌گزارشِ مشرق؛ هجدهمین‌دوره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ به‌میزبانی کشور اندونزی و در پالمبانگ، جاکارتا و حومه جاکارتا برگزار می‌شود. مسابقات فوتبال و هندبال از چند‌روز‌پیش آغاز شده و مراسم افتتاحیه این دوره از بازی‌ها امروز (شنبه) برگزار خواهد شد. 
اشتباه در نصب پرچم ایران
به‌فاصله نزدیکی بعد‌از خروج از فرودگاه، پرچم کشورهای شرکت‌کننده در بازی‌های آسیایی نصب شده بود؛ اما یک اشکال اساسی به‌چشم می‌آمد. پرچم ایران در‌کنار پرچم سایر کشورها قرار داشت؛ اما به‌صورت برعکس نصب شده بود.
جاکارتا در ظاهر، آماده میزبانی
حال‌و‌هوای شهر جاکارتا به‌اندازه کافی نشان‌دهنده بزرگی رویداد پیشِ‌رو‌ست. از اولین ورودی‌های فرودگاه تا خیابان‌ها و معابر اصلی در جاکارتا منقش به پوسترهایی‌ست که برای این مسابقات طراحی شده است. حتی تعدادی از شرکت‌های بزرگ در جاکارتا با نصب پوسترهای بازی‌های آسیایی به‌نوعی سعی در تبلیغ کالا و خدمات خود هم داشته‌اند.
نگرانی‌ها و تردیدها در‌مورد میزبانی اندونزی
در‌کنار تدابیر زیاد اندونزی برای هجدهمین‌دوره بازی‌های آسیایی، اما مشکلات اساسی و زیرساختی نگرانی‌هایی از میزبانی مناسب این کشور به‌خصوص در شهر جاکارتا ایجاد کرده است. دامنه این مشکلات از ترافیک سنگین و کُشنده جاکارتا و نبود سالن‌ها و زمین‌های تمرین مناسب برای تیم‌های میهمان است. شدت ترافیک به‌حدی‌ست‌که گاهی طی‌کردن مسیر ۱۵‌دقیقه‌ای، بیش‌از یک‌ساعت زمان می‌برد. کمبود امکانات و برنامه‌ریزی نامناسب میزبان هم تقریبا صدای تمام کشورها را درآورده است و دامن خبرنگاران را هم گرفته است. به‌عنوان‌ِمثال، وسیله نقلیه خبرنگاران از هتل به مرکز رسانه‌ای و از این مرکز به سالن‌های ورزشی هر یک‌ساعت یک‌بار حرکت می‌کنند که باتوجه‌به ترافیک شدید جاکارتا، نگرانی اهالی رسانه را برای از‌دست‌دادن بازی‌ها در‌پی داشته است.
مدارس و ادارات هم تعطیل می‌شود؟ 
یکی‌از راهکارهای دولت اندونزی برای کاهش بار ترافیکی، تعطیلی مدارس و ادارات در‌طول زمان برگزاری بازی‌های آسیایی‌ست. در‌صورت عملی‌شدن این طرح، ورزشکاران و تیم‌هایی که طی روزهای گذشته ترافیک باورنکردنی جاکارتا را از نزدیک لمس کرده‌اند (از‌جمله تیم‌های فوتبال که از چند‌روز‌پیش مسابقات‌شان آغاز شده است)، می‌توانند نفس راحتی در خیابان‌ها بکشند و به‌دور‌از استرس و نگرانی و سرِ موقع خود را به تمرینات و مسابقات برسانند.

برچسب‌ها:

نظر شما