شناسهٔ خبر: 27483013 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک مقام مسئول اعلام کرد:

مرغ از دو هفته آینده ارزان می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تهران با بیان اینکه ۵۰ درصد واحدهای مرغ تخم گذار خسارت دیده از آنفلوانزا در این استان به چرخه تولید بازگشتند، گفت: قیمت مرغ از دو هفته آینده روند کاهشی پیدا میکند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، کریم ذوالفقاری در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه چند درصد واحدهایی که سال گذشته براثر بیماری آنفلوانزا از چرخه تولید خارج شده بودند، فعالیت خود را از سر گرفته اند، اظهار داشت: ما تا سال گذشته یکی از کشورهای صادر کننده تخم مرغ بودیم که متأسفانه به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزا این موقعیت را از دست دادیم.

وی با بیان اینکه استان تهران ۱۷ درصد تخم مرغ کشور را تولید می کند، گفت: شیوع بیماری آنفلوانزا در سال گذشته بسیاری از واحدهای ما را دچار آسیب کرد که خوشبختانه امسال با اقداماتی که صورت گرفته ۵۰ درصد این واحدها به چرخه تولید بازگشتند و امیدواریم مابقی نیز به زودی فعالیت خود را از سر بگیرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به راه اندازی تیم ممیزی واحدهای مرغ تخم گذار در سال جاری افزود: واحدهایی که سال گذشته درگیر ویروس آنفلوانزا شده اند و مرغ های آنها معدوم شده است به همین راحتی اجازه از سر گرفتن فعالیت دوباره را پیدا نمی کنند.

ذوالفقاری با بیان اینکه تیم ممیزی ۵ عضو اصلی شامل نماینده دامپزشکی، معاونت امور دام، اتحادیه و غیره دارد، گفت: این تیم از واحدها بازدید و تمام مسائل بهداشتی را چک می کند و تا زمانی که مرغدار موانع بهداشتی را رفع نکند اجازه جوجه ریزی به آن واحد را نمی دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدابیر انجام شده برای عید قربان تصریح کرد: جلسات متعددی در ستاد تنظیم بازار استان و همچنین جلسات ویژه ای میان همکاران دامپزشک و معاونت امور دام برگزار شده تا در ایام عید قربان، کمترین مشکلی وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه ۶۰ نقطه در استان تهران برای عرضه دام در نظر گرفته شده است گفت: ۵۰ تا ۶۰ هزار رأس دام پیش بینی شده ضمن اینکه لاشه وارداتی نیز در این روز توزیع می شود.

ذوالفقاری با بیان اینکه قیمت دام زنده براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود، خاطرنشان کرد: دام زنده متعلق به دولت نیست که بتواند برای آن قیمت گذاری انجام دهد اما قیمت هر کیلوگرم لاشه ۳۳ هزار تومان خواهد بود.

وی درباره افزایش قیمت مرغ در بازار نیز با بیان اینکه طی روزهای گذشته قیمت مرغ در برخی نقاط استان تهران به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است، یادآور شد: تولید گوشت مرغ در کشور دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن و نیاز ما دو میلیون تن است. ضمن اینکه ظرفیت تولید حدود ۲۰ درصد بیشتر از نیاز جامعه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اینکه بخش عمده نهاده های دامی از طریق واردات تأمین می شود، افزود: با این وجود قیمت مرغ باید کاهش پیدا کند و رقم خیلی منطقی ای نیست. در همین راستا شرکت پشتیبانی امور دام از طریق میدان بهمن و ۳۳ میدان میوه و تره بار توزیع مرغ منجمد و همچنین مرغ گرم را آغاز کرده است.

ذوالفقاری تصریح کرد: در این راستا روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن مرغ منجمد و حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مرغ گرم دولتی عرضه می شود که شرکت پشتیبانی امور دام، هر کیلوگرم مرغ منجمد را به قیمت ۶ هزار و ۷۵۰ تومان و مرغ گرم را به قیمت ۸ هزار و ۱۷۵ تومان عرضه می کند.

وی گفت: پیش بینی می کنیم قیمت مرغ با توجه به اینکه جوجه ریزی زیادی انجام شده از دو هفته آینده روند کاهشی پیدا کند و ما باید تدابیری بیندیشیم که طی این مدت بازار را کنترل کنیم تا قیمت ها حبابی نشود.

به گفته ذوالفقاری حدود ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه ریزی هر ماه در واحدهای تولیدی انجام می شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته برای واردات خوراک دام ارز سه هزار تومانی تعلق می گرفته اما امسال قیمت این ارز به ۴۲۰۰ افزایش یافته است، گفت: فقط در همین زمینه ۳۰ درصد افزایش قیمت رخ داده است و با توجه به افزایش سایر هزینه های تولید ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم مرغ به قیمت سال گذشته عرضه شود. بنابراین این افزایش قیمت منطقی باید اتفاق بیفتد و مدیریت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر کشت برنج در استان تهران اظهار داشت: زمانی کشت این محصول در مناطقی از جنوب تهران انجام می شد که آبیاری آن با استفاده از آب های نامتعارف بود و ما با همکاری دستگاه های متولی به شدت با این مسئله برخورد کردیم. در حال حاضر نیز این موضوع رصد می شود  و مقابله با کشت محصولات پرخطر با آب های نامتعارف در استان در دستور کار ما قرار دارد.

ذوالفقاری با بیان اینکه کشت فراسرزمینی در حوزه محصولات آب بر مانند علوفه ها دنبال می شود به پروژه های سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در هفته دولت اشاره وخاطرنشان کرد: در هفته دولت ۶۳ پروژه به ارزش ۹۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان افتتاح می شود که این پروژه ها برای ۵۱۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۱۰۳۱ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می کند. همچنین میزان تولیدات استان را ۷ هزار تن افزایش خواهد داد. /

به گفته وی ۵۷ میلیارد تومان این اعتبارات آورده افراد، ۲۶ میلیارد تومان تسهیلات از منابع مالی مختلف و ۱۲.۸ میلیارد تومان از اعتباراتی است که دولت برای بهبود زیرساخت ها هزینه می کند.

نظر شما