شناسهٔ خبر: 27478771 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

سید مصطفی کلامی هریس، بنیانگذار پروژه فرادرس:

فرادرس موفق به جذب بیشترین سرمایه در تاریخ آموزش آنلاین ایران شد

سید مصطفی کلامی هریس، بنیانگذار پروژه فرادرس می‌گوید: فرادرس حرکت‌های فرهنگی را در عرصه آموزش صورت داده که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به طرح «افطاری آموزشی» در ماه رمضان اشاره کرد. طی این طرح که ۶ روز به طول انجامید ۵۲۶ هزار درخواست برای دریافت آموزش‌های ارائه شده به رایگان توسط فرادرس به ثبت رسید که این میزان تقاضا احتمالاً ۵ میلیون ساعت مطالعه را در سطح کشور در بر می‌گیرد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  «فرادرس» مجموعه‌ای است که در آستانه ۱۰ سالگی قرار دارد و تقریباً در تمام این سال‌ها، تمرکز خود را بر حوزه‌ آموزش آنلاین قرار داده و کوشش کرده تا بحث آموزش در کشور را مدرن و مهارت‌محور کند. در طی مدت زمان یاد شده، مجموعه فرادرس توانسته با یاری بیش از ۷۰۰ مدرس تراز اول، بیش از۸۵۰۰ ساعت آموزش تخصصی و مبتنی بر مهارت‌آموزی را در قالب ۸۰۰ عنوان تولید و در اختیار عموم علاقه‌مندان به کسب علم و دانش قرار دهد.

جالب است بدانید، فرادرس در طی ۹ سال و نیم از بازه عمر خود، بدون جذب سرمایه بیرونی به فعالیت و رشد پرداخته است. هر چند این مجموعه اکنون و پس از طی شدن مدت زمان مورد اشاره، عاقبت در روز دوشنبه بیست و دوم خرداد ماه ۱۳۹۷ خبر از جذب سرمایه برای نخستین بار داده است. سرمایه گذاری که توسط «گروه سرمایه‌گذاری توسعه» صورت پذیرفته و طبق اطلاعات و آمارها، بزرگترین تزریق سرمایه به یک مجموعه در حوزه آموزش آنلاین ایران بوده است.

ارزش بازار آموزش تا سال ۲۰۲۵ به ۳۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید
فرادرس، خبری که در بالا به آن پرداخته شد طی مراسمی اعلام کرد که به صورت رسمی و با حضور اصحاب رسانه در سالن «موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی» برگزار شد. در این مراسم ابتدا دکتر «سید مصطفی کلامی هریس»، هم بنیانگذار و مدیرعامل مجموعه فرادرس به صحبت پرداخت. وی در ابتدای گفته‌های خود عنوان کرد: آنچه امروز رخ داده، یکی از اتفاقات بزرگ در عرصه آموزش آنلاین ایران است. ۱۰ سال پیش، فرادرس در یک جلسه دوستانه، به صورت یک ایده دست نیافتنی مطرح شد و تا کنون نیز بخش‌هایی از این ایده محقق شده است.

وی افزود: از سال ۸۷ کار خود را بدون جذب سرمایه و سرمایه‌گذار آغاز کردیم و سرمایه اصلی خود را ۲۰۰ هزار دانشجویی می‌دانیم که در طی این مدت ما را همراهی‌ کرده‌اند. از همین رو می‌توان فرادرس را یک نمونه موفق «Crowdfunding» - یا همان جمع‌سپاری سرمایه - در ایران دانست. تا امروز بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای ۸۵۰۰ ساعت آموزش تخصصی-مهارتی ارائه شده توسط فرادرس، اقدام به پرداخت هزینه کرده‌اند و البته اگر کسانی که اقدام به ثبت‌نام و استفاده از آموزش‌های رایگان کرده‌اند را در نظر بگیریم، رقم نفرات دانش آموخته با آموزش‌های فرادرس به ۳۵۰ هزار نفر می‌رسد.

کلامی هریس، به این نکته نیز اشاره داشت که فرادرس حرکت‌های فرهنگی را نیز در عرصه آموزش صورت داده که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به طرح «افطاری آموزشی» در ماه رمضان اشاره کرد. طی این طرح که ۶ روز به طول انجامید ۵۲۶ هزار درخواست برای دریافت آموزش‌های ارائه شده به رایگان توسط فرادرس به ثبت رسید، که این میزان تقاضا احتمالاً ۵ میلیون ساعت مطالعه را در سطح کشور در برمی‌گیرد. نکته حائز اهمیت اینکه، ۵ میلیون ساعت مطالعه، حدود ۲۰ درصد چیزی است که در هر کدام از ادوار نمایشگاه کتاب رخ می‌دهد.

هم‌-بنیانگذار و مدیرعامل فرادرس در گفته‌های خود، اشاره‌ای نیز به ظرفیت بازار محتوای آموزشی داشت و تاکید کرد که صنعت محتوا و آموزش در سال‌های پیش رو یکی از درآمدزاترین صنایع خواهد بود. آمارها نشان می‌دهند چرخش مالی در کل بازار آموزش جهان در سال ۲۰۱۸، برابر با ۱۸۰ میلیارد دلار خواهد بود و همچنین پیش‌بینی می‌شود این عدد تا سال ۲۰۲۵ به ۳۲۰ میلیارد دلار نیز برسد. ضمناً پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارند که در ۲۰۲۵ چرخش مالی برای کل بازار بازی‌های رایانه‌ای تنها ۱۷۰ میلیارد دلار خواهد بود.

دکتر کلامی هریس در پایان صحبت‌های خود گفت: «آینده آموزش در ایران چیزی است که اکنون توسط ۸۰ نفر پرسنل فرادرس در حال رقم خوردن است. اگر بخواهیم به اشتغال و مهارت‌آموزی کمک کنیم، باید حتماً از تکنولوژی برای بهینه‌سازی فرآیند آموزش بهره بگیریم. بخش بزرگی از بحران اشتغال در کشور به دلیل عدم آموزش صحیح مهارت است و فرادرس برای رفع این مشکل تلاش می‌کند. همچنین فرادرس در پی آن است تا بیرون از مرزهای ایران نیز رفته‌رفته حضوری پر رنگ‌تر پیدا کند و پروژه‌هایی را نیز در این راستا به صورت آزمایشی اجرا کرده است.

بر همین اساس، سرمایه‌گذاری که امروز توسط گروه سرمایه‌گذاری توسعه در فرادرس صورت پذیرفته، از مجموعه سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه آموزش آنلاین ایران تا به اکنون بیشتر بوده و حالا آرمان فرادرس این است، که هیچ کس در هیچ کجای ایران و به هیچ دلیلی نباید از آموزش محروم بماند، مگر اینکه فردی خودش تمایل به یادگیری نداشته باشد.

فرادرس صدایی بی‌صدا در صنعت کشور است
پس از کلامی هریس، «اسماعیل آتش‌پز گرگری»، دیگر هم‌-بنیانگذار مجموعه فرادرس نیز صحبت‌هایی را با حاضرین در جلسه داشت. ایشان ضمن قدردانی و تشکر از دانشجویانی که طی ۹ سال و نیم با خرید آموزش‌های فرادرس و معرفی آنها به دیگران این مجموعه را حمایت کردند، این قشر را اصلی‌ترین سرمایه‌های فرادرس خطاب کردند و یادآور شدند کمترین کسب و کاری در کشور چنین حامیانی را دارد.

آتش‌پز صحبت‌های خود را با ذکر برخی از آمار و ارقام کلیدی ادامه داد و عنوان کرد: هر ماه به اندازه ۵ سال، دانشجویان در سایت فرادرس زمان را صرف آموختن می‌کنند. وبسایت فرادرس اکنون رتبه ۱۳۰ را در شاخص الکسا به خود اختصاص داده و این در حالی است که پروژ‌ه‌‌های مشابه در دیگر نقاط جهان، نتوانسته‌اند به رتبه‌ای کمتر از ۳۰۰ در کشور خود دست پیدا کنند. ما در کشورهای همسایه نیز حضوری موفق داشته‌ایم و در افغانستان با حدود ۱۰ هزار دانشجو به رتبه حدود ۲۷۰ در شاخص الکسا دست پیدا کرده‌ایم و البته حضور فرادرس به زودی در بیرون از مرزهای ایران گسترده‌تر نیز خواهد شد.

در پایان آتش‌پز افزود: فرادرس صدایی بی‌صدا در صنعت کشور است. فقط به عنوان یک نمونه، جالب است بدانید یکی از مخاطبان فرادرس که در پروژه‌های نیروگاهی فعالیت دارد، طی سه سال توانسته با آموزش‌هایی که توسط ما تهیه و عرضه شده‌اند، مقیاس پروژه‌هایی که در واحد کاریش جریان داشته را از یک میلیارد تومان به ده میلیارد تومان برساند. این فرد، آموزش‌های فرادرس را در تمامی قسمت‌های واحد خود به عنوان یک زیرساخت مورد استفاده قرار داده و بر همین اساس، می‌توان گفت ما در حال ایجاد یک زیر ساخت آموزشی-مهارتی برای کشور هستیم که نیازهای آینده را پاسخگو خواهد بود.

عدالت آموزشی با حضور بخش خصوصی در این عرصه محقق می‌شود
پس از آتش‌پز، «قاسم خداوردیلو»، کارشناس محتوای فضای مجازی، گفت: در سال ۹۴ و پس از آنالیزی که روی بیش از ۱۵۰۰ شرکت فعال در حوزه تولید محتوا صورت پذیرفت، عنوان «ناشر دیجیتال برتر سال» به فرادرس تعلق گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که فرادرس نه از نظر ابعاد منابع انسانی و نه از نظر میزان سرمایه، ابداً به نقطه امروزی نزدیک نبود ولی از همان زمان واضح بود این شرکت چه پتانسیل‌هایی را در خود جای داده است. در سال‌های پیش‌رو دولت دیگر نمی‌تواند به تنهایی تمام امور عرصه آموزش کشور را به پیش ببرد و مشارکت شرکت‌هایی خصوصی مانند فرادرس در این امر یک ضرورت خواهد بود.

در پایان، خداوردیلو به تلاش فرادرس به منظور فراهم آوردن عدالت آموزشی در ایران اشاره کرد و گفت اکنون آموزش‌های برترین اساتید کشور به سادگی می‌توانند در اختیار محروم‌ترین نقاط ایران نیز قرار بگیرند و این گام بزرگی در راستای تحقق بحث عدالت آموزشی به حساب می‌آید.

بازار آموزش، بازاری خود بسنده است
در این نشست از سوی گروه سرما‌یه‌گذاری توسعه نیز «محمد مهدی پوربصیر»، به عنوان نماینده این گروه به صحبت پرداخت. پوربصیر یادآور شد: گروه سرمایه‌گذاری توسعه در ۱۰ سال اخیر به صورت کامل روی حوزه آموزش تمرکز داشته است و در این حوزه، کسب و کارهایی را ایجاد و روی تعدادی دیگر نیز اقدام به سرمایه‌گذاری کرده تا آنها را به صورت مالی و معنوی حمایت کند؛ بر همین مبنا، گروه سرمایه‌گذاری توسعه را می‌توان تنها مجموعه فعال و متخصص در عرصه سرمایه‌گذاری روی کسب و کارهای آموزشی دانست.

وی در ادامه ویژگی‌های بازار آموزش را برشمرد و تاکید کرد که این بازار بسیار بزرگ است و میلیون‌ها نفر به آن نیاز دارند، ضمن اینکه گردش مالی آن نیز در طی سال به چند ده هزار میلیارد تومان می‌رسد. نکته دیگر اینکه بازار به این بزرگی، خود بسنده است و در آن از صفر تا صد خدمات بدون نیاز به خارج از کشور ارائه می‌شوند که در بحران‌های کنونی این مزیت، یک نکته بسیار حائز اهمیت به حساب می‌آید. ضمناً آخرین حسن نیز این است که در بازار آموزش، دولت کمترین دخالت را دارد؛ بنابراین اگر کسب و کاری به شکل صحیح در این بازار فعالیت کند به یقین موفق خواهد بود.

پوربصیر در ادامه افزود: فرادرس از ۸ تا ۹ سال پیش توسط گروه سرمایه‌گذاری توسعه رصد می‌شد و معتقدیم همین قدمت و رشد و ثبات درونی، تضمینی است بر این مسئله که این مجموعه به سختی می‌تواند دچار تلاطم و مشکل شود. با قرار گرفتن مدیران نخبه فرادرس در کنار سرمایه‌گذاران متخصص و مناسب و پتانسیلی که بازار دارد، معتقد هستیم این فرصت فراهم آمده تا یک موفقیت تاریخی برای یک کسب و کار آنلاین کشور رقم بخورد و امیدواریم این مهم محقق شود.

اکوسیستم استارتاپی ایران به فکر تربیت نیروی کار مورد نیاز خود نبوده است
در پایان جلسه «ناصر غانم زاده»، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه «اپاتان» و «سید مرتضی موسویان»، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال آموزش را جزو حقوق اولیه انسانی بر شمرد و گفت: طی سال‌های اخیر اکو‌سیستم استارتاپی ما از بدو شکل‌گیری مشغول ایجاد استارتاپ و پرورش کارآفرین بوده و به فکر نیروی کار مورد نیاز خود نبوده است. فرادرس وارد این عرصه شده تا این مشکل بزرگ را رفع کند.

همچنین موسویان به طور مفصل درباره مزایای کسب و کارهای اینترنتی همچون فرادرس و خدمتی که آن‌ها به جامعه ارائه می‌دهند پرداخت و فرادرس را به عنوان یکی از استارتاپ‌های موفق معرفی کرد که به سرعت بالغ شده است.

نظر شما