شناسهٔ خبر: 27477995 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کودتای ۲۸ مرداد، جنایتی که در لندن و واشنگتن طراحی شد

پایگاه اینترنتی راشاتودی در مقاله‌ای درباره کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ نوشت: این کودتا جنایتی بود که سناریوی آن در لندن و واشنگتن نوشته شد.

صاحب‌خبر -

کودتاي 28 مرداد، جنایتی که در لندن و واشنگتن طراحی شدبه گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از تارنماي راشاتودی  این هفته شصت و پنجمین سالگرد کودتای سازماندهی شده غرب به سرکردگی سازمان سیای آمریکا در ایران است. 19 اوت 1953 (28 مرداد 1332) روزی است که ایرانی ها درس سختی درباره قاعده بازی در مورد سلطه گرفتند. در آن روز, محمد مصدق, نخست وزیر ایران که به شیوه دموکراتیک انتخاب شده بود, به دست واشنگتن و لندن سرنگون شد. با هر مقیاسی که در نظر بگیریم, این اقدام یک اقدام خشونت آمیز بین المللی بود که هنوز جبران نشده است. 
عملیات آژاکس را, سیا و ام آی سیکس در پاسخ به تصمیم مصدق با حمایت مجلس ایران برای ملی کردن صنعت نفت ایران و ذخیره درآمد حاصل از آن برای مردم ایران طراحی, سازماندهی و اجرا کردند.
تا آن مقطع, بزرگترین بخش درآمد حاصل از نفت ایران, از طریق شرکت نفت ایران-انگلیس از کشور خارج می‎شد. این شرکت نفت دولتی انگلیسی که هم اکنون به شرکت نفت جهانی بی پی تبدیل شده است، دقیقاً با هدف خارج کردن عواید نفتی ایران از این کشور در سال 1908 تاسیس شد.

کودتایی که سیا و ام آی سیکس برای سرنگونی محمد مصدق سازماندهی کردند, این امر را به ما یادآوری می کند که هیچ منطقه ای به اندازه خاورمیانه در برابر هژمونی آمریکا دوام نیاورده است. همچنین خاطره این کودتا, جایگاه مصدق را در تاریخ به عنوان فردی که شهامت سرپیچی از غرب را داشت, تقویت می کند. این میراث پرافتخار سرپیچی (از غرب) است که با خوددرای مردم ایران از تسلیم شدن در برابر دستور غرب در این دوره همچنان زنده است.

نظر شما