شناسهٔ خبر: 27476044 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان با اشاره به کشته‌ و زخمی شدن ۱۵۰ دانش‌آموز:

دولت داعش را به‌کابل‌ آورد

معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان گفت: «در حالی که دولت افغانستان با کمال احترام جنگجویان داعشی را از مرکز ولایت جوزجان به کابل انتقال می‌دهد چگونه مردم افغانستان به دولت اعتماد کند.»

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، اگر پیش از این تنها برخی مقامات محلی و نمایندگان پارلمان افغانستان از حمایت‌های دولتی از عناصر داعش سخن می‌گفتند، حالا و پس از جنایت دردناک این گروهک تروریستی در یک مدرسه شیعی که به کشته و زخمی شدن بیش از 150 نفر منجر شد، مقامات دولتی این حمایت‌ها را تایید کرده‌اند و گفته‌اند زمانی که عناصر داعش در محاصره طالبان بوده‌اند، بالگردهای دولتی آنان را از محاصره نجات داده و به کابل یعنی همان شهری که چهارشنبه داعش در آن یک عملیات انتحاری را صورت داد، بردند. بر اساس این گزارش، عصر چهارشنبه یک عامل انتحاری به مرکز آموزشی مهدی موعود که مجری برگزاری کلاس‌های آمادگی کنکور بوده، وارد شده و خود را در میان کلاس منفجر کرده است. شدت این انفجار به حدی بوده که سقف کلاس به صورت کامل فرو می‌ریزد. در این عملیات بیش از 50 دانش‌آموز افغانستانی شهید و بیش از یکصد نفر نیز زخمی می‌شوند.

 تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این عملیات را به‌طور رسمی برعهده نگرفته است اما با توجه به اینکه گروه طالبان اعلام کرده، در این عملیات دست نداشته است، تنها داعش می‌تواند مسئول این اقدام تروریستی باشد. این گروهک تروریستی پیش از این نیز مسئولیت دو عملیات تروریستی در منطقه غرب کابل را برعهده گرفته بود. غرب کابل، منطقه هزاره‌نشین در پایتخت افغانستان است. به گزارش «یورونیوز»، شواهد نشان می‌دهد که در دو سال اخیر بیشترین حملات داعش و طالبان بر این منطقه متمرکز بوده است.

 دولت داعش را به کابل برد

عملیات تروریستی داعش در یک مرکز آموزشی انتقادات بسیاری را به دنبال داشت. نوک این انتقادات نیز به عملکرد دولت در مواجهه با این گروهک تروریستی معطوف است چراکه گفته ‌می‌شود دولت پشت حمایت از داعش در افغانستان است. این موضوع را محمد محقق، معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان نیز تایید کرده است.

به گزارش «تسنیم»، معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان در واکنش به شهادت بیش از 50 دانش‌آموز در یک مرکز آموزشی، اعلام کرد که مردم افغانستان دیگر به دولت اعتماد ندارند و برای دفاع از جان‌شان باید اقدام کنند. 

محقق با اشاره به حملات اخیر داعش در کابل گفت بالگردهای دولت افغانستان در حالی داعش را از محاصره طالبان نجات می‌دهد که این گروه تروریستی با حمله مدارس و مساجد صدها نفر را به خاک و خون کشیده است. 

معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان گفت: «در حالی که دولت افغانستان با کمال احترام جنگجویان داعشی را از مرکز ولایت جوزجان به کابل انتقال می‌دهد چگونه مردم افغانستان به دولت اعتماد کند.»

وی افزود: «حملات گروه تروریستی داعش به غیرنظامیان در ننگرهار، گردیز، هرات و کابل نشان می‌دهد که دولت از مردم دفاع نمی‌کند و مردم افغانستان باید خود به فکر دفاع از جان‌شان باشند.» 

محقق اظهارداشت: «اما متاسفانه اگر مردم در برابر گروه تروریستی داعش بسیج شوند باز به بهانه افراد مسلح غیرمسئول از سوی دولت افغانستان مورد سرکوب قرار خواهند گرفت.» 

معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان گفت: «رهبران حکومت وحدت ملی هیچ‌ تعلق خاطری نسبت به مردم این کشور ندارند و تنها در حال ثروت‌اندوزی در کشورهای خارجی هستند.»

 مردم: خودمان امنیت را تامین می‌کنیم

ده‌ها مرکز فرهنگی و آموزشی در منطقه «برچی» در غرب کابل واقع است که همه این مراکز در معرض تهدیدهای امنیتی است. در سال‌های گذشته این موضوع بارها و بارها از سوی مقامات و مردم این مناطق به گوش دولت رسیده اما آنان هیچ اقدامی برای تامین امنیت این منطقه انجام نداده‌اند. حالا و پس از این اقدام تروریستی در غرب کابل، مردم محلی اعلام کرده‌اند خود امنیت را برقرار خواهند کرد. روز پنجشنبه و پس از تشییع و خاک‌سپاری پیکر 10 تن از شهدای این حادثه در تپه‌ای در غرب کابل با نام (غوریغ) که اکنون به نام تپه «شهدای دانایی» نامگذاری شده است، مردم اعلام کرده‌اند که پس از این خودشان امنیت مناطق شیعه‌نشین را تامین خواهند کرد. پس از وقوع این حادثه دردناک، بسیاری از مردم و کارشناسان از عملکرد شورای امنیت ملی افغانستان شکایت دارند. غلام‌حیدر جعفری، رئیس اتحادیه مدارس خصوصی کابل درباره حمله به مرکز آموزشی موعود می‌گوید: «با اینکه بارها به شورای امنیت نسبت به تهدیدات امنیتی مراکز آموزشی هشدار و طرح و برنامه داده‌ایم اما این ارگان هیچ توجهی نکرد.»

جعفری به دولت افغانستان هشدار داد که جوانان تحصیلکرده دشت برچی پس از این به دولت اعتماد نخواهند کرد. در همین راستا، گروه کاری مشترک جامعه مدنی افغانستان با انتقاد از عملکرد شورای عالی صلح از حکومت خواسته است که فورا دفتر این شورا را تعطیل و از مصرف بی‌رویه بودجه بیت‌المال جلوگیری کند. در اعلامیه گروه کاری مشترک جامعه مدنی افغانستان آمده است که کشتار اطفال آن هم در مرکز آموزشی جنایت نابخشودنی است و در ادامه از حکومت خواسته شده است که به مطالبه‌های بر حق شهروندان عمل کند، در غیر این صورت فعالان مدنی به راه‌پیمایی‌های سرتاسری اقدام خواهند کرد.  این حمله در شبکه‌های اجتماعی افغانستان با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد. جمعی از شهروندان هزاره افغانستان اعلام کردند که هرچند پیش از این، از ابزارهای مدنی برای رسیدن به حقوق خود استفاده کرده‌اند اما خواست‌های مدنی با گلوله و حمله انتحاری پاسخ داده شد و پس از این برای حفاظت از جان‌شان باید مسلح شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما