شناسهٔ خبر: 27474954 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز نهمین دوره طرح قرآنی «اسوه»

گروه فعالیت‎های قرآنی ــ نهمین دوره طرح قرآنی «اسوه» آغاز شد، عنوان یکی از اخبار مهم صفحات معارفی رسانه‎ها در روز جاری است.

صاحب‌خبر -

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/نهمین دوره طرح قرآنی «اسوه» آغاز شد

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌‎ها، امروز شنبه 27 مرداد 97 اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز سه خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان « نهمین دوره طرح اسوه» آغاز شد، آورده است: محمدتقی میرزاجانی، مدیر طرح اُسوه از برگزاری نُهمین دوره آموزشی، تربیتی قاریان ممتاز نوجوان و جوان قرآن کریم در تهران خبر داد.
میرزاجانی گفت: در این دوره ۵۵ نفر از قاریان ممتاز نوجوان و جوان از استان‌های مختلف حضور دارند که تعداد ۱۴ نفر از ایشان اعضای جدید طرح اُسوه هستند که اخیراً پس از فراخوان ثبت‌نام طرح اُسوه و طی کردن مراحل ارزیابی و پذیرش به عضویت این طرح درآمدند.
مدیر طرح اُسوه اظهار کرد: برای این دوره برنامه‌های آموزشی، تربیتی متنوعی تدارک شده است. برگزاری ۳۸ جلسه آموزشی در موضوعات: آداب تلاوت قرآن کریم، صوت و لحن، تجوید و فصاحت، وقف و ابتداء، درک معنای آیات، حفظ قرآن، اندیشه اسلامی، احکام دین و قواعد و مکالمه زبان عربی باحضور اساتید ممتاز بخشی از برنامه‌های این دوره را شامل می‌شود.
میرزاجانی برگزاری محافل اُنس با قرآن، دیدار با علماء، تولید تلاوت برای صدا و سیما و اُردوهای تفریحی و سیاحتی را از جمله فوق برنامه‌های پیش‌بینی شده در این دوره عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: سومین نشست هم‌اندیشی والدین قاریان عضو طرح اُسوه هم در روز پایانی دوره نُهم در دستور کار قرار دارد.
یادآور می‌شود، طرح آموزشی، تربیتی اُسوه از سال ۹۳ به همت جامعه فرهنگی قرآنی عصر و همکاری شورای عالی قرآن، با سرمایه‌گذاری روی قاریان ممتاز نوجوان و جوان سراسر کشور و با طراحی نظامی جامع که ناظر به همه ابعاد تربیت یک قاری ممتاز در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران باشد، تدارک دیده شد و در حال اجرا است.

دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری با عناوین اشک‌هایی که پس از ۳۵ سال در فراق فرزند سرازیر است/ دعا کن مانند مادرم زهرا(س) قبرم مخفی بماند و ترتیل صفحه ۴۳۳ قرآن باصدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز هیچ خبری منتشر نکرده است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز یک خبر با عنوان «مراکز قرآنی به پایداری سلامت روحی و معنوی جوانان کمک می‌کند» منتشر کرده است که در بخشی از این خبر آمده است: سیدعباس صالحی در دومین روز از سفر خود به استان زنجان از شعبه مرکزی جامعه القرآن زنجان بازدید کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این دیدار اظهار کرد: خدمت به قرآن کریم مقوله‌ای است که با عشق درونی و امداد الهی همراه خواهد بود و هر اندازه جوانان و نوجوانان با قرآن مانوس باشند، کارآمدی ارتقاء پیدا می کند و ایجاد فضای قرآنی در کشور از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به انس رهبری با قرآن کریم اشاره و با بیان اینکه رهبری در مشهد مقدس صبح‌های جمعه در جلسات قرآنی شرکت می‌کردند، گفت: برنامه‌های قرآنی ایشان در ماه مبارک رمضان نشان از اهتمام ایشان به قرآن کریم است.
وی با اشاره به اینکه انس با قرآن کریم مقدمه ای برای ارتباطات معرفتی و وجودی است، ادامه داد: موسساتی همچون جامعه القرآن در کنار آموزش قرآن، ارتباط معرفتی و وجودی قرآنی را مقدمه سازی می کنند.
بنابراین گزارش، این مرکز نخستین و بزرگترین موقوفه قرآنی استان زنجان است که زمین آن توسط یک زوج زنجانی وقف شده است. شعبه مرکزی جامعه القرآن کریم زنجان در زمینی به مساحت ٢ هزار و ٤٠٠ مترمربع در پنج طبقه و با اعتبار ٢ میلیارد تومان احداث شده است. در این مرکز آموزش قرآنی ٣٠ کلاس درس ساخته شده است که پذیرای قرآن آموزان خردسال و بزرگسال برای دختران و پسران است. در حال حاضر ٤٧ شعبه جامعه القرآن در استان زنجان فعال است که ٥ هزار قرآن آموز در شعب شهر زنجان مشغول قرآن‌آموزی هستند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، در روز جاری تعداد چهار خبر با عناوین بیست‌وهفتمین اجلاس سراسری نماز برگزار می‌شود، میزبانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) از هیات‌های عزاداری در ایام مسلمیه، نهمین دوره طرح ملی «اسوه» آغاز شد و مقدمه‌ای بر دیالکتیک: هگل، مارکس، آدورنو منتشر کرده و است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا نیز امروز صرفا یک خبر با عنوان «بانوان طلبه با آگاهی مسائل را مدیریت کنند» منتشر کرده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم نیز همانند همیشه پرکار بوده و تعداد 9 خبر را منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «میزبانی ۱۱۰ مسجد کشور از جشن‌های دهه قربان تا غدیر» آورده است: حجت‌الاسلام والمسلمین جواد صادق‌زاده، مشاور شهردار و رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران، از برگزاری جشن‌های دهه قربان تا غدیر با عنوان «غدیر؛ عید آسمانی» در 110 مسجد محوری و شاخص تهران خبر داد و گفت: ائمه جماعات و فعالان فرهنگی مساجد روز دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با حضور در مرکز فعالیت‌های دینی مساعدت مالی و بسته فرهنگی ویژه دهه ولایت را دریافت می‌کنند.
وی با بیان اینکه به هر مسجد500 هزار تومان کمک نقدی می‌شود، افزود: این بسته فرهنگی شامل گرافیک‌های اطلاع‌رسانی، 13 اینفوگرافی در ابعاد پنجاه در هفتاد با موضوعات آیات و احادیث مرتبط با حضرت امیرالمومنین (ع)، ابلاغ سوره توبه، خطبه غدیر، داستان مباهله، وقایع زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، ازدواج امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه (س) و ... است که در سطح شهر و مساجد پخش می‌شود.
رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران یادآور شد: سوالاتی هم درباره موضوعات مطرح شده تهیه شده است و در داخل همان بسته فرهنگی به ائمه جماعات مساجد جهت برگزاری مسابقات فرهنگی اهداء می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین صادق‌زاده از انتشار بروشور رونمایی روزشمار غدیر خم خبر داد و اظهار کرد: این روزشمار همزمان با آغاز دهه ولایت شروع می‌شود و تا روز غدیر خم نیز ادامه دارد و در هر روزشمار به طور خلاصه اتفاقات رخ داده در هر روز بر اساس منابع اهل سنت روایت می‌شود.
دیگر اخبار این صفحه در روز جاری شامل شرح حدیثی از رهبر انقلاب: بهترین بندگان خدا در بیان امام باقر(ع)، بانوی ژاپنی تازه مسلمان از زندگی‌اش می‌گوید، بیانیه بسیج جامعه زنان کشور در محکومیت هتک حرمت بانوان در فرودگاه تفلیس، ویژه‌برنامه هیئت رزمندگان اسلام در سالروز شهادت امام باقر(ع) و روز عرفه، تبعات عدم رعایت حریم بانوان از سوی مردان، میزبانی آستان حضرت عبدالعظیم (ع) از هیئات عزاداری در ایام مسلمیه، پاسخ امام باقر(ع) به سخت‌ترین سؤالات دانشمند مسیحی و ترک کردن حج به بهانه کمک به فقیران،‌ مشروع و معقول نیست است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز امروز تا ساعت 14 اساسا به روز نشده و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز گذشته است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز تعداد پنج خبر با عناوین شعر شهادت امام محمد باقر(ع)، سفر حضرت ابراهیم به کربلا چگونه بود؟، زندگی نامه شهید پرویز قنبرپور، موانع استجابت دعا/ در چه زمان و مکانی دعایمان مستجاب می شود؟ و برترین جهاد از نگاه رسول الله (ص) منتشر کرده است.
کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز گزارشی با عنوان «مترفین مفسدان اقتصادی در اجتماع» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: یکی از اصطلاحات اقتصادی قرآن، واژه اتراف است که ناظر به نوعی سبک زندگی برخاسته از بینش و فلسفه نادرست نسبت به هستی است. مترفان، زندگی در ناز و نعمت را در راستای اصالت لذت و تقدم ارزشی زندگی دنیوی بر اخروی در پیش می‌گیرند. اموال بسیار و رفاه‌زدگی موجب می‌شود تا نسبت به مسائل بسیاری بی‌خیال شده و به نابهنجاری و فساد گرایش یابند؛ زیرا طبیعت استغنا و احساس بی‌نیازی چنانکه قرآن می‌فرماید طغیانگری است. بنابراین، مترفان رفاه زدگانی هستند که فساد و بی‌خیالی در آنان نهادینه می‌شود. در مطلب حاضر نویسنده ویژگی‌های مترفان؛ این مرفهین بی‌درد جامعه را از دیدگاه قرآن بررسی کرده است.
از نظر آموزه‌های قرآن، مترفان این انسان‌های بسیار پولدار، غرق در لذات، خوشگذران بی‌خیال، بی‌غم و بی‌درد، نه تنها کمکی به قوام بخشی اقتصاد اجتماع نمی‌کنند، بلکه یکی از مهم‌ترین فعالان زیانکار در عرصه اقتصادی هستند که به خود حقیقی خویش و اجتماع ظلم می‌کنند؛ زیرا شاخص مترفان، افزون بر دارایی و سرمایه بسیار، خوشگذرانی و زندگی در ناز و نعمت بسیار و بی‌خیالی نسبت به مسائل اساسی و اصلی زندگی است که بطور طبیعی هر کاری که دلشان بخواهد انجام می‌دهند و این گونه نه تنها در چارچوب قانون عمل نمی‌کنند، بلکه قانون شکن بوده و حتی هنجارها و ارزش‌های اجتماعی را نادیده گرفته و با تجاوزگری و هنجارشکنی اوضاع اخلاقی و فکری و فرهنگی اجتماع را نیز به هم می‌ریزند. از همین رو وقتی در فرهنگ عربی گفته می‌شود: اترف الرجل؛ یعنی مرد در ارتكاب گناه اصرار ورزيد؛ یا وقتی گفته می‌شود، اترف المال؛ یعنی مال و ثروت، او را به فساد كشانيد و او را بى خيال كرد.
دیگر عناوین مهم این صفحه در روز جاری شامل تاثیرات گناه، گناه زیاد و قساوت قلب، عظمت ماه ذی‌الحجّه و دشوارترین اعمال از دیدگاه امام باقر(ع) است.

انتهای پیام

نظر شما