شناسهٔ خبر: 27474913 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

نگاهی به زندگی «آرتا فرانکلین» ملکه موسیقی سول

موسیقی آسمانی بی‌انتها و لایتنهایی دارد و هر از گاهی در پهنه این آسمان شاهد درخشش ستاره‌هایی هستیم که پرتو صدای ملکوتی‌شان جان تازه‌ای به روح موسیقی می‌بخشد. یکی از این ستاره‌ها آرتا فرانکلین، الهه موسیقی آمریکاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش برترین ها، این ستاره پرفروغ و تکرار نشدنی موفقیت‌های زیادی را در عرصه موسیقی کسب کرد که بعید به نظر می‌رسد هنرمندی را در این سطح در آینده شاهد باشیم. فرانکلین حدود ۴۴ بار نامزد جایزه معتبر گِرمی شد و از این تعداد توانست ۱۸ جایزه را به خانه ببرد. این پرنده خوش‌صدای دنیای موسیقی در رویداد‌های رسمی مهمی مانند مراسم ادای سوگند بیل‌ کلینتون و باراک اوباما به اجرای موسیقی پرداخت و توانایی وی در اجرای موسیقی‌های سبک گاسپل، پاپ و سول باعث شد تا به او لقب ملکه سول بدهند.

 

شوربختانه باید گفت آرتا فرانکلین نازنین دیگر در کنار ما نیست و پس از هشت سال مبارزه بی‌امان با سرطان لوزالمعده از دنیا رفت. در ادامه قصد داریم نگاهی به زندگی، موفقیت‌ها و سختی‌هایی داشته باشیم که این الهه موسیقی در طول عمر خود با آن‌ها روبرو بوده است.

 

آرتا فرانکلین,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

آرتا فرانکلین چگونه نبض موسیقی را در دست گرفت

 

آرتا فرانکلین,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

آرتا لویز فرانکلین که با نام آرتا فرانکلین شناخته می‌شود زاده پنجم فروردین‌ماه سال ۱۳۲۱ بود. مادر فرانکلین خواننده موسیقی در سبک گاسپل بود و پیانو می‌نواخت. پدرش در کلیسا به فعالیت‌های مذهبی مشغول بود و دستی در موسیقی و خوانندگی داشت.

 

متأسفانه پدر و مادر آرتا رابطه خوبی نداشتند و زمانی که وی تنها ۶ سال بیشتر نداشت از هم جدا شدند. پس از جدایی، ارتا در کنار پدرش در شهر دیترویت باقی ماند. عمر مادر او نیز به دنیا نبود و زمانی که آرتا فرانکلین تنها ۱۰ سال داشت مادرش دار فانی را وداع گفت.

 

از آنجایی که پدر آرتا به اجرا و خوانندگی موسیقی گاسپل می‌پرداخت وی در نوجوانی به همراه پدر در شهرهای مختلف آمریکا برنامه اجرا کرد. در همان زمان بود که صدای ملکوتی آرتا فرانکلین نظرها را به خود جلب کرد و به عنوان پدیده‌ای در عالم موسیقی شناخته شد.

 

در این بین کلارا وارد (Clara Ward) یکی دیگر از خواننده‌های سرشناس سبک گاسپل که در دهه چهل میلادی موفقیت زیادی پیدا کرده بود تأثیر زیادی روی هنر آرتا فرانکلین گذاشت. کلارا که از دوستان خانوادگی آرتا بود سبک خوانندگی آرتای جوان را شکل داد. در نتیجه در سال ۱۹۵۶ شاهد انتشار اولین آلبوم آرتا فرانکلین در سن ۱۴ سالگی بودیم.

 

آرتا فرانکلین پس از انتشار این آلبوم با لطف پدر خود موفق شد از سبک موسیقی گاسپل که یک سبک کلیسایی بود به سبک‌های موسیقی غیردینی تغییر گرایش دهد. سپس فرانکلین جوان به نیویورک رفت و با شرکت‌های بزرگ موسیقی برای خوانندگی در سبک بلوز – جاز قرار داد بست. این امر باعث انتشار آلبوم‌هایی شد که شکوفایی بیشتر آرتا فرانکلین را به دنبال داشت.

 

آرتا فرانکلین,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

منتقدین دنیای موسیقی رفته‌رفته تحت تأثیر صدای فرانکلین قرار گرفتند تا راه برای محبوبیت‌ وی در انجمن‌های موسیقی باز شود. فرانکلین در سال ۱۹۶۶ با شرکت آتلانتیک رکوردز قرار داد بست.

 

این شرکت به آرتا اجازه خلاقیت بیشتری داد تا سبک هنری خاص خودش را در دنیای موسیقی تثبیت کند. در نتیجه شاهد انتشار آلبوم The way I love you در سال ۱۹۶۷ بودیم. فرانکلین در این آلبوم به ریشه‌های خود در موسیقی بلوز و گاسپل بازگشته بود. تمامی این موارد دست به دست هم دادند تا این آلبوم به فروش میلیونی دست پیدا کند.

 

فرانکین یک سال بعد نیز آلبوم Think را منتشر کرد. آرتا در کنار خوانندگی، ترانه‌سرایی این آلبوم را نیز برعهده داشت. خلاقیت آرتا فرانکلین باعث شد تا بزرگان موسیقی به وی لقب ملکه سول را بدهند.

 

فرانکلین در دهه ۷۰ نیز آلبوم‌های تاثیرگذاری را منتشر کرد که بسیاری از اهالی موسیقی آلبوم Amazing Grave را به عنوان یکی از بهترین آلبوم‌های گاسپل در تمامی دوران این موسیقی قلمداد می‌کنند.

 

در سال ۱۹۸۷ شاهد حضور نام آرتا فرانکلین در تالار مشاهیر راک اند رول بودیم، جالب است بدانید تا قبل از این تاریخ هرگز یک نام یک زن در این تالار حضور پیدا نکرده بود. صدای ملکوتی آرتا فرانکلین همیشه جذابیت خاص خودش را داشت اما در دهه‌های ۹۰ و ۲ هزار میلادی شاهد کاهش فروش آثار فرانکلین بودیم که دلیل این امر را می‌توان تغییر سلیقه جوان‌ها نسبت به سبک‌های موسیقی دانست.

 

آرتا فرانکلین در سال ۲۰۰۹ برای جمعیتی بیشتر از یک میلیون نفر ترانه My Country ’Tis of Thee را در مراسم ادای سوگند باراک اوباما اجرا کرد و خیل عظیم جمعیت حاضر در این مراسم را به وجد آورد. فرانکلین در سال ۲۰۱۵ ترانه معروف خود با نام You Make Me Feel را در حضور اوباما اجرا کرد که اجرای جذاب و صدای ملکوتی فرانکلین باعث شد اشک از دیده باراک اوباما سرازیر شود.

 

فرانکلین سهم زیادی از مادر نداشت اما مادر خوبی برای بچه‌هایش بود

 

آرتا فرانکلین,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

ما فقط یک روی سکه زندگی چهره‌های سرشناس را می‌بینیم و همیشه تنها در جریان موفقیت آن‌ها هستیم اما این افراد نیز مانند سایرین در زندگی فراز و نشیب‌های زیادی را تحمل کرده‌اند. ارتا فرانکلین نیز از این قائده مستثنی نیست و همان‌گونه که در بالا هم اشاره شد در دوران کودکی شاهد جدایی پدر و مادرش بود.

 

چند سال بعد از این جدایی مادر آرتا از دنیا رفت تا برای همیشه از مهر مادری محروم بماند. آرتا فرانکلین دوران نوجوانی و جوانی بی‌مخاطره‌ای نداشت و زمانی که تنها ۱۲ سال داشت صاحب یک فرزند پسر شد، آرتا نام کلارسن را برای این پسر انتخاب کرده بود که دو سال بعد پسر دیگری با نام ادوارد را به دنیا آورد. فرانکلین در صحبت‌های خود هرگز به نام پدر این بچه‌ها اشاره‌ای نکرد و این راز تا ابد سربه‌مهر باقی خواهد ماند.

 

آرتا فرانکلین در سال ۱۹۹۵ طی مصاحبه‌ای با مجله Ebony در خصوص خاطرات دوران بارداری و بزرگ کردن بچه‌ها گفته بود در آن زمان وی هنوز دختر بچه‌ای بیش نبوده است و می‌خواست با سایر نوجوانان هم سن و سال خود گشت و گذار و تفریح کند اما چاره‌ای نداشت به غیر از اینکه وظیفه مادری‌اش را انجام دهد. فرانکلین مدعی است مادربزرگ و خواهرش نقش مهمی در کمک کردن به او در بزرگ‌ کردن بچه‌ها داشته‌اند.

 

صدای ملکوتی در خانواده فرانکلین موروثی بود

 

آرتا فرانکلین,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

آرتا فرانکلین دو خواهر به نام‌های کارولین و ارما داشت که هر دو از صدایی گیرا و جذاب بهره می‌بردند. این خواهرها همیشه رقابت تنگاتنگی در دنیای موسیقی با یکدیگر داشتند. ارما در جایی گفته است آرتا فرانکلین دل خوشی از خوانندگی خواهر‌هایش نداشته است و همیشه نزد پدر خود از این امر گله می‌کرد و نگران بود هواداران صدای و نام این خواهرها را با هم اشتباه بگیرند.

 

ازدواج‌های تلخ و ناموفق

 

آرتا فرانکلین,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

فرانکلین در سال ۱۹۶۱ در سن ۱۹ سالگی با تد وایت ازدواج کرد، این ازدواج موقعیت آرتا در زمینه موسیقی را به دنبال داشت اما آرتا بعد‌ها به رسانه‌ها گفته بود که تد وایت دست‌به‌زن داشته و حتی در انظار عمومی از وی کتک خورده است. در نتیجه ازدواج این دو دیری نپایید و در سال ۱۹۶۹ از هم جدا شدند.

 

چندین سال بعد آرتا دوباره با گلین تورمن، یکی از هنرپیشه‌های موفق آن زمان در سال ۱۹۷۸ ازدواج کرد. این ازواج باعث شد آرتا روحیه خوبی پیدا کند اما این ازدواج هم مانند بسیاری دیگر از ازدواج‌های هنری به طول نیانجامید و ۶ سال بعد این زوج جدا شدند.

 

تحمل از دست دادن پدر برای فرانکلین بسیار دشوار بود

 

آرتا فرانکلین,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

آرتا فرانکلین و پدرش از آن پدر دخترهایی بودند که رابطه بسیار صمیمی داشتند. گفته می‌شود حتی زمانی که آرتا در کالیفرنیا حضور داشت و از پدرش دور بود باز هم دست‌کم روزی ۳ تا ۴ بار با پدر تماس می‌گرفت و با او صحبت می‌کرد.

 

متأسفانه پدر فرانکلین در یک مغازه در حال خرید بود که سارقین مسلح به این مغازه دستبرد زدند. در این حادثه گلوله‌هایی نیز شلیک شد و به پدر آرتا اصابت کرد. پدر فرانکلین در بیمارستان به کما فرو رفت و آرتا فرانکلین شرایط سختی را تحمل کرد. گفته می‌شود آرتا دائم در بین شهر محل سکونت خود در کالیفرنیا و بیمارستان محل بستری پدرش در دیترویت در حال رفت و آمد بود. او به اندازه‌ای به پدرش سر می‌زد که خانه‌ای در دیترویت خرید تا به او نزدیک‌تر باشد.

 

پدر فرانکین حدود ۵ سال بی‌هوش بود و در این مدت آرتا بیشتر از یک میلیون دلار برای پدرش خرج کرد. آرتا فرانکلین تا انتهای عمر خود حاضر نشد مرگ پدر را باور کند و هرگز در خصوص این حادثه دلخراش لب به سخن نگشود.

 

بیماری و مرگ

 

آرتا فرانکلین,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

فرانکلین تا زمان مرگش اشاره زیادی به بیماری و سرطان لوزالمعده که به آن گرفتار بود نکرد تا اینکه در سال ۲۰۱۱ خبرنگاران و طرفداران متوجه کاهش وزن بیش‌ از حد او شدند. فرانکلین با تمام وجود با سرطان مبارزه کرد تا اینکه نهایتاً جان شیرین خود را از دست داد و جامعه موسیقی و هنر دنیا را در غم و اندوه فرو برد.

 

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از طرفداران این الهه موسیقی هستید و خاطره خوبی از ترانه‌های جذاب آرتا فرانکلین دارد، در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را در جریان خاطره‌های شیرین خود قرار دهید.

 

محمد کاملان

 

نظر شما