شناسهٔ خبر: 27473541 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

«رویان» در درمان ناباروری جزء ۴ مرکز برتر دنیاست

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: موسسه رویان در درمان ناباروری جزء ۴ مرکز برتر دنیا قرار دارد در حالی که قبل از انقلاب نه تنها فعالیتی در درمان ناباروری نداشتیم بلکه در هر ۱۰۰۰ تولد شاهد مرگ و میر ۲۰۰ مورد بوده‌ایم.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، پرویز افشار امروز در هجدهمین نشست "شنبه‌های انقلاب "با موضوع "رفاه و ارتقاء سطح زندگی" با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی در حوزه سلامت جامعه شاهد پیشرفت‌های زیادی بوده‌ایم، اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های مهم در حوزه سلامت، میزان دسترسی به خدمات بهداشتی است که در ابتدای انقلاب شرایط مناسبی نداشتیم، اما پس از انقلاب اسلامی این موضوع به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت و امروز شاهد نتایج راضی‌کننده در این زمینه هستیم.

وی افزود: قبل از انقلاب در مناطق شهری و روستایی وابسته به پزشکان خارجی بودیم و پزشکان هندی و پاکستانی برای بیماران ما نسخه می‌پیچیدند، اما پس از انقلاب این روند متوقف شد.

افشار با بیان اینکه قبل از انقلاب به دلیل قلت خدمات پزشکی در کشور مردم برای مداوا به کشور‌های دیگر می‌رفتند، خاطرنشان کرد: با وقوع انقلاب اسلامی و تربیت نیرو‌های متخصص و زبده در کشور نه تنها این روند متوقف شد بلکه امروز بیماران زیادی از سایر کشور‌ها به دلیل کیفیت و ارزانی خدمات پزشکی برای مداوا به ایران سفر می‌کنند و باعث شکل‌گیری توریسم سلامت در کشور ما شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با یادآوری اینکه قبل از انقلاب شرایط لوازم اولیه سلامت جامعه دچار آسیب جدی بوده است، تصریح کرد: قبل از انقلاب به‌دلیل اینکه آب سالم و تصفیه‌شده و نبود خدمات بهداشتی بیماریهایی، چون حصبه، آبله و بیماری‌های روده‌ای در کشور همه‌گیر شده بود، اما پس از انقلاب اسلامی با توسعه ارائه خدمات بهداشتی و نظارت، نه تنها این بیماری‌ها ریشکن شدند بلکه بیماریهایی، چون فلج اطفال نیز به سرعت و قبل از شیوع در کشور کنترل شدند.

وی درباره شرایط تولید دارو در قبل و بعد از انقلاب گفت: قبل از انقلاب ۲ شرکت داروسازی در کشور وجود داشت که تماما زیر نظر کشور‌های خارجی فعالیت میکردند و تمام مواد اولیه آن‌ها توسط سایر کشور‌ها تامین میشد، اما پس از انقلاب با وجود متخصصین داروساز داخلی به خودکفایی نسبی در این حوزه دست پیدا کرده‌ایم.

افشار با بیان اینکه موسسه رویان نمونه بارز توسعه کشور در حوزه سلامت است، تاکید کرد: موسسه رویان در درمان ناباروری جزء ۴ مرکز برتر دنیا قرار دارد در حالیکه قبل از انقلاب نه تنها فعالیتی در درمان ناباروری نداشتیم بلکه در هر ۱۰۰۰ تولد شاهد مرگ و میر ۲۰۰ مورد بوده‌ایم.

وی افزود: امروز شاهد پیشرفت‌های بزرگی در حوزه‌های زیست‌شناسی مولکولی و مشابه‌سازی سلول‌های بنیادی هستیم و با هسته‌ای شدن کشور دارو‌های تشخیصی و درمانی برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج، در داخل کشور به پشتوانه دانش بومی تولید می‌شود.

افشار با ارائه آماری در حوزه سلامت به پیشرفت‌های کشور در ارتقاء سطح زندگی پس از انقلاب اشاره کرد و متذکر شد: دسترسی به ۲۲۰۰ مرکز توانبخشی دولتی و خصوصی مرهم آلام خانواه‌های دارای معلول در کشور است؛ جمهوری اسلامی ایران با راه‌اندازی اورزانس اجتماعی به جمع ۴ کشور دارای این سامانه اجتماعی پیوسته است و همچنین برای رفاه بیشتر معلولان طبق قانون سهمیه استخدامی برای این قشر در نظر گرفته شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به حضور و اقدامات سریع در مناطقی که دچار حوادث و بلایای طبیعی شده‌اند اظهار کرد: هلال احمر جمهوری اسلامی ایران آنی‌ترین دادرس حادثه‌دیدگان از بلای طبیعی و غیر طبیعی کشور است، به عنوان نمونه در زلزله ورزقان ظرف ۳ ساعت نیاز‌های اولیه زلزله‌زدگان تامین شد.

نظر شما