شناسهٔ خبر: 27470417 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دوره توانمندسازی مسئولان استانی بسیج رسانه برگزار شد

دشمنان امروز به دنبال تغییر دیدگاه نسبت به دوران سیاه پهلوی هستند

معاون روابط عمومی سپاه در دوره توانمندسازی مسئولان استانی بسیج رسانه گفت: دشمنان امروز به دنبال تغییر دیدگاه نسبت به دوران سیاه پهلوی هستند و قصد تطهیر آن دوران را دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار رمضان شریف معاون روابط عمومی سپاه در دوره توانمندسازی مسئولان استانی بسیج رسانه که در مرکز امامت برگزار شد، اظهار کرد: در دنیای امروز باید از تمام تجربیات و علوم البته با بصیرت استفاده کرد، بسیاری از نهادهای بین المللی دارای محققان و دانشمندانی هستند که اکثرا بدون غرض هستند، اگرچه در بعضی از آنها تیم حاکم بر آن از تحقیقات و یافته های علمی برای بهره کشی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس آموزه های دینی باید از علوم و تجربیات دیگران بهره برد، تصریح کرد: متاسفانه برخی از مسئولان ما وقتی سرکار می آیند به دنبال از نو شروع کردن هستند و از کارها و تجربیات قبلی بهره نمی برند.

سردار شریف افزود: بر اساس اعلام یونسکو، 5 شاخصه در دنیای امروز برای انسان باسواد تعریف می‌شود که سواد اول عاطفی، سواد دوم ارتباطی، سواد سوم مالی، سواد چهارم رسانه ای و پنجمین سواد تحصیلی است، بسیاری از مشکلات جامعه امروز به خاطر نبود سواد رسانه ای رخ داده است و دشمنان با استفاده از این خلأها به کشور ضربه می‌زنند.

معاون روابط عمومی سپاه با بیان اینکه در سواد رسانه‌ای باید صاحب رسانه و اهداف و اغراض آن شناسایی شود، گفت: امروز بی بی سی فرماندهی جنگ روانی را علیه جمهوری اسلامی بر عهده گرفته است و در راس کار با رسانه های معاند و ضد انقلاب هم افزایی دارد.

وی اظهار کرد: بی بی سی در ماه های اخیر برای ضربه زدن به ایران متمرکزتر شده است، این رسانه با دارا بودن سال‌ها آرشیو محتوایی و نیروهای آموزش دیده سعی در تضعیف کشور را دارد، نباید این آرشیو را دستکم گرفت، چراکه بی بی سی با همین ابزار قصد ضربه زدن دارد.

سردار شریف بیان کرد: بی بی سی به گونه ای طراحی کرده است که قصد دارد اگر فردی برای خرید به یکی مغازه مراجعه می‌کند و در آن زمان تلویزیون بی بی سی روشن است باید بتواند در باور آن فرد در این بازه زمانی 5 تا 7 دقیقه ایجاد شک کند.

وی تصریح کرد: حال با این دیدگاه بی بی سی مناظره ای دو ساعته برگزار می‌کند و در فضایی که مخاطب کاملا حواس جمع است به موضوعاتی مانند آزادی در ایران، انتخابات و ... می‌پردازد و قصد ضربه زدن به باورهای مخاطبان خود را دارد که در این راه حداقل ایجاد شک کرده و در نهایت فرد را همراه با خود کرده است.

معاون روابط عمومی سپاه ادامه داد: در مقابله با رسانه‌ها معاند باید با مواجه شدن با افکار عمومی آشنا شویم و گفتمانی که افکار عمومی را می فهمد یاد بگیریم و بدانیم که این کار با گفتمان انقلابی گری منافاتی ندارد.

وی با بیان اینکه دشمنان چهره ای از نیروهای انقلابی نشان می‌دهند که مخالف آزادی، سواد و پیشرفت است، گفت: همین رسانه ها سعی دارند تا طرف مقابل را انسانهایی به دنبال پیشرفت، سواد، بهداشت و ... نشان دهند که این امر نشان دهنده ضعف رسانه‌ای ماست.

سردار شریف اظهار کرد: دشمنان امروز به دنبال تغییر دیدگاه نسبت به دوران سیاه پهلوی هستند و قصد تطهیر آن دوران را دارند و با نشان دادن تصویری فاخر از آن دوران که حتی خلاف حرف ناظران بین المللی مخالف جمهوری اسلامی ایران است قصد دارند تا در قضاوت کسانی که دوران پهلوی را ندیده اند شک ایجاد کنند و با برجسته کردن مشکلات کشور آنها را نسبت به انقلاب بدبین کنند.

وی بیان کرد: رسانه های معاند به دنبال خلق و تولید سوالات اساسی بدون توجه به جواب آن هستند تا افکار عمومی را به سمت ضد انقلاب جهت دهند به طور مثال در زلزله کرمانشاه یا بحث آب خرمشهر بی بی سی چندین هفته سعی در بمباران افکار عمومی داشت اما وقتی که قرارگاه خاتم مشکل آب خرمشهر را حل کرد یا وقتی که اقدامات سپاه و بسیج برای کمک رسانی به زلزله زدگان کرمانشاه مشخص شد آنها دچار دستپاچگی شدند.

معاون روابط عمومی سپاه با بیان اینکه برای مقابله با دشمنان نمی‌توان تنها به رسانه و حرف اکتفا کرد و دولت، مجلس و قوه قضاییه باید اقدامات عملی و ملموس تری برای حل مشکلات مردم انجام دهند، تصریح کرد: دشمن امروز، عملیات میدانی جنگ اقتصادی و عملیات روانی را با هم ترکیب کرده است، در حالی که اگر عملیات روانی تنها بود مانند 40 سال قبل تاثیر چندانی نداشت اما حالا که با هم ترکیب شده اند تاثیرات میدانی می گذارد.

وی خاطرنشان کرد: امروز افکار عمومی به سمتی سوق داده شده است که تمام دنیا علیه ما بسیج شده است در حالی که همین الان آمریکا در شمال و جنوب با کانادا و مکزیک و با اتحادیه اروپا، چین، کره شمالی، روسیه و ... درگیر است و توان اقدامی فراگیر ضد ایران را ندارد.

سردار شریف در پایان متذکر شد: در کتاب هنر تحریم، یکی از دستاندرکاران تحریم گفته است که امکان تحریم درازمدت علیه ایران وجود ندارد و اگر 6 ماه طول بکشد علیه خود عمل میکند، بنابراین با داشتن سواد رسانه ای می‌توان افکار عمومی را روشن کرده و به حقیقت سوق داد.

** محمدحسین سپهر: نقش رسانه‌ها نسبت به سال‌های قبل در حال افزایش است

سردار محمدحسین سپهر جانشین سازمان بسیج مستضعفین در ابتدای صحبت‌های خود گفت: در شرایط خطیر امروز نقش بسیج در کمک به دستگاه‌های حاکمیتی برای عبور از این دوره، بسیار حساس و راهبردی است، بنابراین طی ماه‌های اخیر به صورت ویژه برای کمک به دولت و قوه قضاییه اعلام آمادگی کردیم.

وی بیان کرد: بسیج در حوزه‌های بسیاری مانند تنظیم بازار، مبارزه با قاچاق کالا در مبادی ورودی، حمایت از کالای ایرانی و ... ظرفیت های بی‌نظیری دارد، به طور مثال در بحث تقویت تولید ملی قرارگاه حمایت از کالای ایرانی را تشکیل دادیم و ظرفیت های بسیج در تولید، توزیع و حتی مصرف در این راستا ارائه شد.

سردار سپهر تصریح کرد: در حوزه حمایت از کالای ایرانی کم کاری کردیم، چراکه این امر تنها مختص به سال 97 نیست و این کار باید از 40 سال قبل آغاز می‌شد و استمرار می یافت تا بتوانیم به اهداف اصلی خود نائل آییم.

وی با بیان اینکه در هشت سال دفاع مقدس صبوری، خسته نشدن، قهر نکردن، توکل به خدا و ... را تجربه کرده و یاد گرفتیم، خاطرنشان کرد: در بحث کلاسیک همانگونه که دانشگاه های نظامی دنیا میگویند برای موفقیت در حمله باید 3 تا 11 برابر دشمن نیرو، تجهیزات، خط آتش و ... داشت اما در تمام دوران دفاع مقدس به جز یک عملیات تعداد نیروهای ما کمتر از دشمن بود اما با اتکال و اتصال به خداوند پیروز می‌شدیم.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین گفت: در فرهنگ قرآن نیز هیچگاه نمیگوید که در جنگ باید از دشمن قوی تر باشیم و اگرچه ما را به تقویت خود و داشتن آمادگی دعوت می کند اما نمی گوید که اگر نیرو و امکانات نداشتید تسلیم شویم.

وی اظهار کرد: همانگونه که امام راحل فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد، امروز نیز برای فتح خرمشهرهای اقتصادی، دیپلماسی، فرهنگی و ... باید باور کنیم که این کار توسط خدا صورت می گیرد و در این راه خدایی شویم، چراکه اگر خدایی شویم این خرمشهرها را خداوند برای ما فتح می کند.

سردار سپهر بیان کرد: بزرگترین اشتباه در سیاست این است که فکر کنیم برای رفاه خود باید با قدرت های بزرگ دنیا مذاکره کنیم و به خواسته های آنها عمل کنیم و به جای خدا به دنبال کدخدا باشیم، در صورتی که هر کجا که به سمت خدا رفتیم خداوند دست ما را گرفته است.

وی تصریح کرد: نقش رسانه‌ها نسبت به سال‌های قبل به صورت تصاعدی در حال افزایش است و رسانه‌ها در تعیین سرنوشت بشر نقش دارند، بنابراین رسانه ها باید مبدع ایده های جدید در حوزه رسالت انقلاب باشند.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید چالش‌های موجود و ممکن را بشناسند و بشناسانند و بحران‌های پیش رو را پیش‌بینی کنند.

وی در پایان متذکر شد: ذیل نقد صحیح رسانه است که دولت ها راه راست را از نادرست تشخیص میدهند و این امر بخشی از فریضتین امر به معروف و نهی از منکر است.

** گنجی: رسانه‌ها باید منطق را در رأس امور خود قرار دهند

عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: در بحث رسانه چهار اصل برای اعتمادسازی وجود دارد و رسانه‌ها با رعایت این اصول می‌توانند اعتماد مخاطبان را جذب کنند.

وی بیان کرد: نخستین اصل، تخصص است؛ بدین صورت که رسانه باید از نگاه مخاطب متخصص شناخته شود، رسانه با این نوع دید، سرمایه اجتماعی ایجاد کرده و به تناسب آن اعتمادسازی می کند.

گنجی تصریح کرد: دومین اصل، دوری از منفعت است؛ مخاطب اگر احساس کند که رسانه یا صاحب تریبون به دنبال منفعت طلبی نبوده و نفعی را دنبال نمی کند به این صحبت ها اعتماد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: سومین اصل، منطق است؛ رسانه ها باید منطق را در رأس امور خود قرار دهند و منطقی بودن را باید به جای توسل به دیگر موارد به کار ببرند، رسانه باید بداند که منطق و استدلال باعث ایجاد اعتماد بالایی در بین مخاطبان می‌شود.

مدیر مسئول روزنامه جوان گفت: آخرین اصل اعتمادساز برای رسانه ها عدم القای امری به مخاطبان به صورت محسوس است، بدین صورت که اگر رسانه بخواهد مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد ابتدا میگوید که نمیخواهد این امر با مخاطبش القا کند، به این امر القای خاموش گفته می شود.

وی اظهار کرد: رسانه های معاند و در رأس آنها بی بی سی در جنگ روانی علیه ایران از تکنیک های هاله مه یا هاله دود، ایجاد شایعه برای کاشف حقیقت، بی اعتبارسازی رسانه و ... را به کار می بردند.

مدیر مسئول روزنامه جوان بیان کرد: در بعد میدانی در فضای جدید از صبح 16 مرداد که تحریم ها آغاز شد تا کنون هیچ اتفاق جدیدی در اقتصاد کشور نیفتاده است اما از چند ماه قبل در حوزه اقتصاد دچار مشکل شدیم، یعنی در جنگ روانی باخته ایم اما جنگ واقعی را نباختیم، چراکه در جنگ روانی سناریو و برنامه نداشتیم.

وی تصریح کرد: در جنگ روانی باختیم به خاطر این که در رسانه مشکل داشتیم و رسانه ها نتوانستند عملیات روانی دشمن را خنثی کنند، البته رسانه ها بازتاب امور هستند و برای انجام کار نیاز به بازتاب و حمایت دارند.

گنجی با بیان اینکه ترامپ به شخصیت اول رسانه ای جهان تبدیل شده و با توییت های خود آتش تهیه کرده و وزارت خزانه داری بر اساس آن اقدام می کند، گفت: ترامپ به عنوان یک تصمیم‌گیر یا تصمیم ساز برای اقتصاد ایران مشکلی ایجاد نکرده اما با استفاده از توییت های خود با ایجاد جنگ روانی به ما ضربه زده است که نشان از ضعف رسانه ای ما دارد.

وی خاطرنشان کرد: در جنگ روانی علیه ایران وظیفه اصلی به بی بی سی سپرده شده است و این شبه رسانه با خارج شدن از اصول حرفه ای به صورت پرحجم ضد کشور خبرسازی میکند، البته بی بی سی هم به این نتیجه رسیده که جنگ روانی اثرگذار است اما در عمل ایران برای جنگ واقعی برنامه دارد، برای همین بود که تمام تلاش بی بی سی برای واقعی کردن جنگ روانی ناکام ماند.

مدیر مسئول روزنامه جوان اظهار کرد: دلیل اثرگذار بودن جنگ روانی هم این بود که مسئولان ما مرعوب فضا شدند و رسانه ها هم حمایت کاملی از کشور نکردند.

انتهای پیام/

 

نظر شما