شناسهٔ خبر: 27466953 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

نظر فلسطینیان درباره توافق حماس با اسرائیل

هنوز سؤالاتی درباره توافق قاهره میان حماس و اسرائیل وجود دارد از جمله اینکه آیا این توافق شبیه توافق سال ۲۰۱۴ است یا یک آتش‌بس موقتی و پروژه‌های انسانی است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از شبکه خبری المیادین، درحالی که اخبار حاکی از این است که قاهره بررسی‌های نهایی را درباره بندهای آتش‌بس میان حماس و اسرائیل انجام می‌دهد سؤالاتی درباره اولویت روی میز مذاکرات میان هیئت‌هایی که به مصر رفته‌اند، وجود دارد. آیا آتش‌بس اولویت خواهد بود یا آشتی یا هر دو؟

 

ماهر الطاهر، مسؤول اداره سیاسی در جبهه مردمی آزادیبخش فلسطین در گفت‌وگو با المیادین گفت: اولویت قبل از آتش‌بس وحدت ملی فلسطین است. تا زمانی که دودستگی وجود دارد و ما نیاز به موضعی متحد داریم صحبت کردن درباره آتش‌بس چه معنی دارد. ما به قاهره می‌رویم و اولویتمان آشتی است.

 

طاهر گفت: مساله جدید در این توافق این است که این توهم وجود داشت که ساکنان نوار غزه که در طول چند سال در محاصره بوده‌اند تسلیم خواهند شد اما نتیجه برعکس بوده است. مردم فلسطین در نوار غزه راهپیمایی‌های بازگشت را برپا کرده و انواع روش‌های مبارزه را ابداع کردند؛ مساله‌ای که موجب نگرانی اسرائیل شده است.

 

ابومجاهد، سخنگوی رسانه‌ای کمیته‌های مقاومت در فلسطین نیز گفت: اولویت ملی آشتی است. برای آشتی واقعی و بدون شرط اراده لازم وجود دارد و آتش‌بس به آشتی بستگی دارد.

 

وی گفت: تا به این لحظه چیزی که درباره آن در قاهره صحبت کرده‌ایم آتش‌بس سال ۲۰۱۴ است.

 

اسامه القواسمی، سخنگوی فتح نیز تاکید کرد: ما نگران این هستیم که هدف طرح آتش‌بس جدا کردن کرانه باختری از نوار غزه باشد. ما موافق آتش‌بسی در چارچوب ملی هستیم نه در سایه دودستگی.

وی گفت: ما خواهان وحدت ملی واقعی برای مقابله با معامله قرن هستیم.

 

به گفته منابع، توافق شامل حمایت قطر از برق غزه با همکاری اسرائیل، پرداخت حقوق کارمندان غزه با همکاری مصر، آتش‌بس به مدت یک سال و ایجاد گذرگاه آبی بین غزه و قبرس است که تحت نظارت امنیتی اسرائیل باشد.

 

آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این راستا گفت: تل‌آویو برای ایجاد دودستگی در داخل غزه و دور کردن ساکنان نوار غزه از حماس تلاش می‌کند تا برای سرنگون کردن این جنبش بپاخیزند. ما می‌خواهیم آن‌ها را قانع کنیم که بهار عربی که در تونس ممکن بود در نوار غزه هم رخ دادنش ممکن است. اگر آرامش امنیتی باشد شما سود می‌برید و اگر بار دیگر به "تروریسم" بازگردید شما اول خسارت می‌بینید.

 

در همین راستا، روزنامه هاآرتص به نقل از یک مسؤول اسرائیل گفت: اسرائیل با بررسی پروژه‌های انسانی در نوار غزه توافق خواهد کرد تنها در صورتی که آرامش مدتی طولانی ادامه داشته باشد و همزمان نیز مذاکرات برای بازگرداندن اجساد سربازان اسرائیلی صورت گیرد.

 

انتهای پیام/م.ق/

نظر شما