شناسهٔ خبر: 27466864 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روسیه: مقدمات ارسال محموله دوم سوخت هسته‌ای به ایران در حال فراهم شدن است

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقدمات ارسال محموله دوم سوخت هسته‌ای به ایران در حال فراهم شدن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا در این بیانیه‌ که از سوی پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه منتشر شده، آمده است: روسیه همچنان به اجرای تعهداتش تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل خواهد کرد. شرکت انرژی هسته‌ای روس‌اتم در حال اجرای یک سری پروژه‌هایی است که با هدف تضمین اجرای مفاد برجام طراحی شده‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است: پروژه پیشرفته دوجانبه ایران و روسیه برای پیکربندی دوباره آبشارهای سانتریفیوژ در تاسیسات سابق غنی‌سازی اورانیم ایزوتوپ‌ها در فردو به منظور تولید ایزوتوپ‌های پایدار با موفقیت اجرا شده است. از ایزوتوپ‌های پایدار برای مصارف صنعتی و دارویی استفاده خواهد شد.

ذخایر سوختی غنی‌سازی شده تا سطح 20 درصد برای راکتور تحقیقاتی تهران،‌ در خاک روسیه نگهداری می‌شود. این سوخت هسته‌ای در محموله‌هایی با وزنی کمتر از 5 کیلوگرم به درخواست ایران و پس از تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در حال بازگردانده شدن به ایران هستند، به طوری که تمامی شروط برجام آن طور که تعیین شده در حال انجام است. اولین محموله در ابتدای سال 2017  به ایران منتقل شد. مقدمات برای ارسال محموله دوم به ایران در حال فراهم شدن است.

در این بیانیه آمده است:  ‌همچنین روسیه آماده است تا در صورت اعلام نیاز از سوی ایران، در مدیریت مازاد اورانیم با غنای پایین – که حجم ذخایر آن در کشور نباید از 300 کیلوگرم تجاوز کند - به تهران کمک کند . ما کمک‌های متعددی برای اجرای کامل پیوست سه برجام ارائه می‌دهیم که شامل فهرستی از زمینه‌های همکاری‌ها با جمهوری اسلامی برای استفاده‌ صلح‌آمیز از انرژی اتمی است. همکاری ذکر شده با ایران در چارچوب برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت و نیز تحت کنترل کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود. ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که تمام اقدامات لازم برای حفظ و اجرای کامل برجام را اتخاذ خواهیم کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما