شناسهٔ خبر: 27466413 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوریه دوگانه پایان و ادامه بحران

تهران - ایرنا - بحران سوریه با گذشت 7 و نیم سال از آن همچنان در مسیر دوگانه پایان و ادامه قرار دارد.

صاحب‌خبر -

از یک سو دولت این کشور به دنبال سرکوب باقیمانده تروریست های مستقر در استان 'ادلب' در شمال این کشور و مذاکره با کردهای سوریه برای یکسره کردن بحران مزبور است و از سوی دیگر برخی کشورها با اقدامات خود تلاش دارند تا این بحران به این زودی ها به پایان نرسد.
در آخرین اقدام عربستان اعلام کرد که 100 میلیون دلار کمک به‌ عنوان مشارکت در ائتلاف آمریکایی جهت برقراری ثبات در مناطقی در شمال شرقی سوریه که از اشغال 'داعش' آزاده شده است، اعطا می ‌کند.
آمریکا نیز اعلام کرد که قرار است مبلغی بالغ بر 200 میلیون دلار دیگر هم از سوی دیگر اعضای این ائتلاف تامین و در سوریه هزینه شود.
در اثنای بحران در سوریه، آمریکا به همراه برخی کشورها از جمله فرانسه، انگلیس و عربستان دست به تشکیل ائتلاف زده و نام آن را 'ائتلاف ضد داعش' نهادند، ولی در مواقع اضطراری اقدام به ارسال کمک ها از زمین و هوا به تروریست های داعش در سوریه و عراق کردند و یا نیروهای سوری و کشورهای حامی این کشور مانند عراق را برای مقابله با این تروریست ها مورد هدف قرار دادند.
در همین حال دولت آمریکا دیروز (جمعه) اعلام کرد که بسته 230 میلیون دلاری را که به پروژه هایی تحت عنوان بازسازی و تثبیت اوضاع سوریه اختصاص داده بود، لغو کرده است.
در بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا آمده که این اقدام در نتیجه افزایش مشارکت مالی دیگر اعضای ائتلاف نظامی تحت هدایت این کشور صورت گرفته است.
اختصاص این مبلغ پیشنهاد 'رکس تیلرسون' وزیر خارجه سابق آمریکا بود که پس از برکناری از کابینه در اسفند ماه سال گذشته، با مخالفت 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا مواجه شد.
وزارت خارجه سوریه نیز با انتشار خبر کمک عربستان به ائتلاف آمریکایی، آن را محکوم و تاکید کرد که حمایت ریاض از ائتلاف بین المللی و تروریسم و هر طرفی که در کشتار ملت سوریه و نابودی زیر ساخت های آن نقش داشته، به لحاظ اخلاقی پذیرفتنی نیست و در راستای تلاش برای بازداشتن ارتش سوریه از کسب پیروزی های بیشتر بر تروریست ها در شمال این کشور، طولانی کردن بحران و حمایت از نیروهایی قرار دارد که سرزمین و ملت سوریه را تهدید می کنند.
این وزارتخانه با اشاره به وضعیت فقر و رنج مردم عربستان از زندگی روزمره خود و این که سعودی ها برای حل این مشکلات به کمک های مزبور بیشتر نیاز دارند، افزود: دمشق خواهان متوقف شدن ادامه کمک به تروریست ها است و بار دیگر از کشورهای عضو ائتلاف آمریکایی می خواهد تا هر چه سریع تر از این ائتلاف خارج شوند، زیرا حضور در آن فقط به تروریست ها و قاتلان سود می رساند و امنیت و صلح را در منطقه تهدید می کند.
پیرامون سیاست ادامه بحران در سوریه از سوی برخی کشورها و اقدامات دولت این کشور برای آزادی باقیمانده مناطق اشغالی سوریه در شمال این کشور از دست تروریست ها، 'فیصل المقداد' معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که دمشق مصمم است تا آخرین ذره از خاک سرزمین خود را از وجود تروریسم پاکسازی کند و در این راه به پیروزی های چشم گیری دست پیدا کرده است.
وی افزود: ارتش و نیروهای مسلح سوریه مصمم است، سراسر کشور را به کنترل دولت بازگردانند.
همزمان با افزایش تحرکات ارتش سوریه و اعزام نیروهای زرهی و موشکی به نزدیک خطوط درگیری های آتی در نزدیک ادلب و شمال این کشور برای خارج کردن مناطق اشغالی باقیمانده در اختیار تروریست ها و گلوله باران برخی مواضع آنان در حومه شمالی و جنوب ادلب ، تحرکات ارتش ترکیه نیز در خاک این کشور افزایش یافته است.
شبکه خبری 'ان.تی وی' ترکیه در همین خصوص اعلام کرد که ارتش این کشور برای محافظت از مناطق مرزی، تجهیزات نظامی جدید شامل تانک های 'ام.60 تی' و ادوات نظامی سنگین به مناطق مرزی در استان 'حاتای' ارسال کرده است.
منطقه 'انطاکیه' ترکیه نزدیک ترین مسیر به شهر ادلب سوریه محسوب می شود و رسانه های آنکارا در روزهای گذشته به طور مستمر تبلیغ می کنند که در صورت آغاز درگیری در این شهر، پناهجویان به سمت مرزهای ترکیه هجوم خواهند آورد.
بسیاری از گروه ها و تروریست هایی که در ادلب به عنوان آخرین پایگاه تروریستی تجمع کرده اند، مورد حمایت ترکیه هستند و آنکارا در روزهای اخیر رایزنی های گسترده ای را برای نجات این تروریست ها از نابودی انجام می دهد.
در همین ارتباط 23 مرداد ماه 'سرگئی لاوروف' وزیر خارجه روسیه با سفر به آنکارا و دیدار با همتای ترکیه ای خود تاکید کرد که منطقه کاهش تنش در سوریه باید به صورت کامل در ادلب اجرا شود .
وی در خصوص عملیات آتی ارتش سوریه در ادلب نیز گفت: منطقه کاهش تنش در داخل و خارج ادلب طبق شرایط خاصی ایجاد شده و یکی از آنها توافقی بود که می‌گفت آتش‌ بس برای تروریست‌ها اعمال نمی ‌شود.
وزیر خارجه روسیه افزود: گروه‌های مسلحی که نمی‌ خواهند تروریست شناخته شوند باید خود را از تروریست‌ها جدا کنند و در مناطق دیگر ساکن شوند و با این اقدام می توان 'جبهه النصره' را به طور کامل نابود کرد.
برخی منابع نیز در این ارتباط از تقسیم تروریست ها به دو گروه تندرو و میانه رو در جریان مذاکرات وزیران خارجه روسیه و ترکیه سخن گفته اند و چنین نگاهی را به منزله تفکیک قایل شدن برای سرکوبی تروریست های تندرو تلقی می کنند.
در همین حال در هفته های گذشته ترکیه تلاش هایی را با دعوت از سران برخی گروه های تروریست به آنکارا برای مذاکره و سازماندهی جدید انجام داده است که این موضوع با مخالفت برخی گروه ها مواجه شده و آنان ضمن مخالفت با تغییر نام خود، بر ضرورت ادامه حضور در میدان های درگیری با ارتش سوریه و از نگاه خود جهاد تاکید کرده اند.
وزرای خارجه ترکیه و روسیه نیز در جریان مذاکرات هفته گذشته خود در آنکارا تصریح کردند که در این دیدار در ارتباط با این موضوع که چه اقداماتی می ‌توان در ادلب انجام داد، یا از چه اقداماتی باید اجتناب شود، صحبت شد و سازمان اطلاعات، ارتش و سازمان‌های مختلف دو کشور در هماهنگی با هم بوده و در موضوع ادلب اقداماتی را انجام می ‌دهند.
در ادامه رایزنی ها میان مسکو و آنکارا نیز درباره تحولات سوریه 26 مرداد ماه 'سرگئی شایگو' و 'خلوصی آکار' وزرای دفاع روسیه و ترکیه در مسکو با هم دیدار و درباره مساله سوریه گفت وگو کردند.
در چنین شرایط و اوضاع و احوالی نیز ارتش سوریه به دنبال استقرار واحدهای زرهی و توپخانه خود در نزدیکی خطوط تماس با تروریست ها در ادلب و مناطق اطراف آن، از روز گذشته اقدام به گلوله باران مواضع گروه تروریستی النصره در اطراف شهرک‌های 'ام الخلاخیل'، 'الخوین'، 'تل مرعی'، 'تل الشیخ' و تعدادی از روستاها در طول مرزهای اداری جنوب شرق ادلب کرد که در جریان آن بر اساس اعلام خبرگزاری سوریه (سانا) شماری از تروریست‌های این گروه به هلاکت رسیده و یا زخمی شدند.
نیروهای ارتش سوریه پیش از این نیز شماری از تروریست‌ ها را در غرب و جنوب شهرک 'اللطامنه' در حومه شمالی استان 'حماه' به هلاکت رسانده بود.
نتیجه این که ارتش سوریه همانگونه که در جریان آزادسازی مناطقی در جنوب این کشور شامل استان های 'درعا'، 'سویدا' و 'قنیطره' بدون توجه به برخی تهدیدها و با استفاده از سیاست چماق و هویج اهداف خود را پیش برد. در روزهای آینده نیز بر همین اساس طرح ها و نقشه های نظامی خود را علیه تروریست ها در ادلب آغاز کرده و بدور از برخی تحرکات حامیان تروریست ها در طول حدود هشت سال گذشته اقدامات نظامی خود را برای آزادسازی ادلب به عنوان آخرین لانه تروریست ها در سوریه پیش خواهد برد.
خاورم*1436**1651

برچسب‌ها:

نظر شما