شناسهٔ خبر: 27466362 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

مروری بر روزنامه‌های شنبه 27 ماه سال 1397

افزایش نرخ سود جدی‌تر شد؛ ۸۵۰ هزار میلیارد تومان سپرده بانکی در انتظار تصمیم جدید

با نزدیک شدن به سررسید سپرده‌های بانکی با نرخ 18 تا 23 درصدی، روزنامه خراسان از احتمال افزایش نرخ سود بانکی در روزهای آینده خبر داده است. این روزنامه هشدار داده که در غیر این صورت اقتصاد ایران با چالش خروج 850 هزار میلیارد تومانی سپرده‌های بلندمدت از بانک‌ها مواجه خواهد شد.

صاحب‌خبر -

احتمال افزایش نرخ سود بانکی یکی از خبرهای مهم اقتصادی چند روز گذشته بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، زمزمه‌های افزایش نرخ سود بانکی در حالی شنیده می‌شود که گمانه‌زنی‌ها در مورد نرخ‌های جدید متفاوت است.

روزنامه اطلاعات صبح امروز خبر می‌دهد که در آینده نزدیک بانک مرکزی از سیاست جدید خود در قبال نرخ سود رونمایی می‌کند. اطلاعات با «افزایش نرخ سود بانکی با هدف جذب نقدینگی سرگردان» به این مطلب پرداخته است.

اطلاعات به آمار جدید نقدینگی که به میزان ۸۵۰ هزار میلیارد تومان است اشاره کرده و آن را یکی از چالش‌های بزرگ نظام بانکی کشور می‌‍داند. این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه می‌نویسد: بازوهای مطالعاتی بانک مرکزی اکنون درباره بازنگری در نرخ سود سپرده‌ها به نتیجه مثبت رسیده و این موضوع به اطلاع رئیس کل هم رسیده است.

اما روزنامه خراسان نیز با تیتر «احتمال افزایش نرخ سود بانکی» خبر از احتمال نرخ سود بانکی می‌دهد. خراسان می‌نویسد که در سال گذشته بانک مرکزی تلویحاً به بانک ها اجازه داد تا سپرده های موجود خود را از کوتاه مدت و جاری، در صورت درخواست سپرده گذار، با نرخ بالای حدود ۱۸ تا ۲۳ درصد تمدید کنند. همین طور هم شد.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: به طوری که آمارهای بانکی نشان می دهند که حجم سپرده‌های کوتاه مدت بانکی از ۶۰۴ هزار میلیارد تومان در مرداد ۹۶ به ۴۸۱ هزار میلیارد تومان در شهریورماه آن سال کاهش یافته است. اما در خصوص سپرده های بلندمدت، این میزان از ۵۱۴ هزار میلیارد تومان در مرداد سال گذشته به ۶۵۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

خراسان در ادامه می‌نویسد: اما این روزها، با گذشت یک سال از برنامه بانک مرکزی، سر رسید سپرده های بانکی با نرخ سود ۱۸ تا ۲۳ درصدی در حال فرارسیدن است و این سپرده ها می روند تا به یک باره با نرخ سود ۱۵ درصدی مواجه شوند. موضوعی که می تواند به خروج آن ها از بانک ها بینجامد.

روزنامه وطن امرزو با تیتر «روز باطل بخشنامه‌های ارزی» می‌نویسد: اکنون بیش از ۶ ماه از افزایش ناگهانی قیمت ارز در بازار و تشدید بحران ارزی در کشور می‌گذرد. از آن زمان تاکنون آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های گوناگونی از سوی دستگاه‌های اجرایی تهیه، تنظیم و ابلاغ شده که هر یک پس از صدور، بخشنامه‌های قبلی را نقض و باطل کرده است.

این روزنامه همچنین خبر از انتقادات بخش خصوصی از جمله اعضای اتاق بازرگانی به بخشنامه‌های ارزی دولت و وزارت صمت می‌دهد و می‌نویسد: مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع‌، معادن و کشاورزی تهران در حالی‌که از تعدد بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره در این‌باره انتقاد می‌کند و آنها را موجب صدمه زدن به اقتصاد کشور و وارد آوردن خسارات زیاد به فعالان اقتصادی می‌داند به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نامه می‌نویسد.

همچنین دنیای اقتصاد در سرمقاله خود با قلم پویا ناظران و با تیتر «سه فوریت در راهبرد ارزی»، می‌نویسد: به‌زودی عمر بسته جدید ارزی دو هفته می‌شود، اما طی ۱۰ روز گذشته قیمت ارز و اضطراب بازار کاهش نیافته است. گواه اضطراب بازار اینکه در حالی که دلار ۸۰۰۰ تومانی در «نیما» متقاضی ندارد، بازار غیررسمی دلار را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌کند و بازار طلا، سکه امامی را متناسب با دلار ۱۳ هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌کند. چرا صادرکننده، معامله‌گران بازار غیررسمی ارز و طلافروش، به سه نرخ مختلف دلار می‌فروشند؟

نظر شما