شناسهٔ خبر: 27465410 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

عزت ملی مهم‌تر است یا درآمدی اندک از پرواز هواپیما‌های آمریکایی؟

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به یک گزارش، پاسخ‌های جالبی در خصوص انتقاد از پرواز هواپیما‌های آمریکایی بدون محدودیت بر فراز آسمان ایران داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 بیست و چهارم مرداد ماه در گزارشی از "جولان هواپیما‌های تجاری آمریکا در آسمان ایران" آن هم با وجود تحریم‌های یک‌جانبه این کشور علیه صنعت حمل و نقل هوایی تجاری کشورمان خبر داد.

پس از این خبر، رضا جعفرزاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور اظهار داشت: "عبور هواپیمایی آمریکایی از آسمان ایران ممنوع نیست و این موضوع مربوط به آزادی‌های یکم است و کشور‌هایی که عضو کنوانسیون شیکاگو هستند، می‌توانند از آسمان کشور‌های دیگر عضو، عبور کنند. "

وی افزود: "عبور از آسمان هر کشوری متضمن پرداخت هزینه‌های مربوط به آن است که اقدام به صورت روتین صورت می‌گیرد. "

به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری در توجیه این مساله مهم و قابل تامل قصد دارد تا از پرداختن به اصل موضوع گزارش ما که "نحوه برخورد با تحریم‌های یکجانبه آمریکا ضد صنعت حمل و نقل هوایی تجاری کشورمان" است صرف نظر کند، چرا که در هیچ کجای گزارش منتشر شده، مطلبی درباره "ممنوعیت عبور هواپیما‌های آمریکایی از آسمان ایران" نوشته نشده است.

البته مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد متولی صنعت حمل و نقل هوایی در کشور در پاسخ به این سوال که "آیا شرکت‌های هواپیمایی تجاری ایرانی که در تحریم آمریکا هستند، در صورت لزوم می‌توانند از آسمان آمریکا برای تردد استفاده کنند؟ " تنها به سکوت بسنده کرد و هیچ واکنشی نداشت.

مطلب دیگر اینکه بر اساس تحریم‌های ضد ایرانی دولت آمریکا، این کشور هیچگونه مبادله اقتصادی با کشورمان ندارد، پس چطور شرکت‌های هواپیمایی تجاری آمریکایی هزینه‌های عبور از آسمان کشورمان را پرداخت می‌کنند؟

 

اما سوال مهم‌تر این است که در شرایطی که دولت آمریکا تمام تلاش خود را برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران به کار بسته، اجازه عبور هواپیما‌های آمریکایی از آسمان ایران چه علتی دارد؟ و اگر فقط بحث مادی آن در میان است، آیا این اتفاق همزمان با خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید ضد کشورمان توجیه دارد؟ و آیا نمی‌توان با محدود کردن پرواز‌های هواپیما‌های آمریکایی از آسمان ایران مقابله به مثل مناسبی با سیاست‌های آن‌ها داشت؟

از آن گذشته به راستی درآمد حاصل از عبور این هواپیما چه مقدار است که با این توجیه همچنان اجازه عبور از آسمان جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها داده می‌شود؟

نظر شما