شناسهٔ خبر: 27464843 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس‌جمهور چین به کره شمالی سفر می کند

رئیس جمهور چین برای اولین بار از زمان به قدرت رسیدن در سال 2012، قرار است ماه آینده میلادی به کره شمالی سفر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  «شی جی‌پینگ» رئیس‌جمهور چین ماه آینده به کره شمالی سفر خواهد کرد.

روزنامه «استرایت‌تایمز» چاپ سنگاپور با اعلام این خبر نوشت که سفر این مقام عالی‌رتبه چینی به دعوت «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به منظور شرکت در جشن هفتادمین سال تشکیل کره شمالی صورت می‌گیرد. کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود که پیونگ یانگ قصد دارد پیش از برگزاری جشن هفتادمین سالگرد تاسیس نظام کره شمالی در ۹ سپتامبر  (۱۸ شهریور) عفو عمومی را اعلام کند.

روز پنجشنبه «ری ریونگ-نام» معاون نخست وزیر و «چوئه هوی-چول» معاون وزیر خارجه کره شمالی به چین رفتند.

این اولین سفر شی جینپینگ به کره شمالی از زمان به قدرت رسیدن در سال 2012 است. آخرین باری که یک رئیس جمهور چین به پیونگ یانگ سفر کرده 13 سال پیش و مربوط به سفر هوجین تائو در سال 2005 بوده است.

چین مهمترین شریک تجاری و سیاسی کره شمالی است و نقش مهمی در جهتگیری‌های سیاست خارجی کره شمالی به ویژه درباره آمریکا دارد.

کره شمالی و آمریکا طی چند ماه گذشته روابط پرنوسانی را تجربه کرده اند؛ از آزمایشهای موشکی و اتمی و تنشهای لفظی میان پیونگ یانگ و واشنگتن تا برگزاری دیدار تاریخی میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون.

با این حال علیرغم دیدار رهبران دو کشور و امضای توافق بر سر موضوع خلع سلاح اتمی کره شمالی، مذاکرات دو کشور طی هفته های اخیر به دلیل زیاده خواهیهای واشنگتن و عدم تمایل این کشور برای رفع تحریمهای اقتصادی به کندی پیش میرود. برخی تحلیلگران حتی از به بن بست رسیدن مذاکرات میان دو طرف خبر داده‌اند.

پیش از این برخی منابع خبری از احتمال دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با رهبر کره شمالی نیز خبر داده‌اند.

انتهای‌پیام/م

نظر شما