شناسهٔ خبر: 27464646 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون بندری سازمان بنادر در پاسخ به فارس خبر داد

اختلاف در مالکیت اراضی 2400 هکتاری بندر شهید رجایی/ صیادی چینی‌ها در آب‌های ما طبق قرارداد با شیلات است

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر با بیان اینکه به تازگی اسنادی برای اراضی 2400 هکتاری بندر شهید رجایی که در مالکیت سازمان بنادر و دریانوردی است برای عده‌ای دیگر صادر شده است گفت: چابهار کم هزینه‌ترین و جذاب‌ترین بندر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدعلی حسن‌زاده امروز در نشست خبری از افزایش سهم ریلی از مجموعه عملکرد بنادر خبر داد و افزود: این سهم به 12 درصد مجموعه بار خروجی و ورودی بنادر افزایش یافت. 

وی با بیان کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم در افقی 5 ساله این سهم به 30 درصد ارتقا یابد. 

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: همچنین بسته حمایتی از سرمایه‌گذاران بنادر داریم،؛ چنانکه شناسایی موارد موثر در ارتقای سرمایه سرمایه‌گذاران انجام شد تا پس از 21 اردیبهشت امسال که آمریکا از برجام خارج شد از این شرکت‌ها حمایت کنیم. 

وی با بیان اینکه بسته تشویقی برای فعالان حوزه ترانزیت و تجارت بین‌المللی خواهیم داشت، گفت: معافیت مالیاتی شرکت‌های فعال در منطقه ویژه اقتصادی اجرا می‌شود؛ فعالان بندر مشمول معافیت مالیاتی خواهند بود تا فعالیت آنها اقتصادی باشد. 

حسن‌زاده اظهار داشت: تغییر نرخ برابری ریال و دلار موجب شده است در صادرات روند مطلوبی داشته باشیم و سازمان بنادر معافیت و تخفیف‌های خوبی در حوزه صادرات داده است. 

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سال قبل 150 میلیارد تومن از محل درآمدهی سازمان بنادر به صادرکنندگان تخفیف دادیم. 

* رصد و مدیریت نرخ حمل کالا 

وی بیان کرد: در بازار حمل و نقل دریایی هم کاسبان تحریم فعال هستند و تلاش می‌کنند منافع شرکتی و شخصی خود را حاصل کنند؛ هزینه‌های حمل کالا افزایش یافته که سازمان بنادر تلاش کرد در قالب کارگروهی را هزینه حمل را رصد و مدیریت کند. 

* تهیه دو بسته حمایتی در دوران تحریم 

حسن‌زاده بیان کرد: در حال آماده‌سازی دو بسته حمایتی پس از خروج آمریکا از بنادر هستیم که بسته اول حمایت از ارائه کنندگان خدمات بندری در سرمایه‌گذاران در شرایط جدید تحریم است. 

وی گفت: اجاره ثابت و متغیر شرکت‌های سرمایه‌گذار را بازنگری می‌کنیم ضمن آنکه به صاحبان کالایی که کمتر از 45 روز کالا را از بندر ترخیص کنند علاوه بر تخفیف‌های اصلی تخفیف دیگری ارائه می‌شود. 

* افت 15 درصدی واردات از بنادر 

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در 4 ماه ابتدایی امسال افزایش 10 درصدی صادرات از بنادر محقق شد و با افت 15 درصدی واردات در بنادر مواجه بودیم و این به دلیل محدودیت وزارت صنعت در ورود 1939 قلم کالا بود. 

* مشکل کمبود سوخت شناور نداریم 

وی با بیان اینکه پرداخت‌ها به دریانوردان ارزی و درآمدهای آنها هم ارزی است گفت: کرایه حملی که از صاحبان کالا گرفته می‌شود نیز به صورت ارزی است. 

حسن‌زاده درباره ارائه سوخت به شناورها بیان کرد: در حوزه سوخت شناورها مشکلی نداریم؛ بخش‌های خدماتی مشمول ارزهای سامانه نیما و ثنا می‌شوند و ارز 4200 تومانی هم مشمول کالاهایی است که از طرف وزارت صنعت معرفی شده است. 

* ماندن دو شرکت بیمه‌ای و موسسات رده‌بندی پس از تحریم‌های جدید امریکا 

وی بیان کرد: پس از تحریم‌ها دو شرکت‌ بیمه‌ای تصمیم گرفتند چون با آمریکا هم کار می‌کنند در بازار ایران نباشد اما دو شرکت‌بیمه‌ای دیگر که با آمریکا کار نمی‌کردند در ایران ماندند. 

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در موسسات رده‌بندی هم مشکل خاصی در این دوران نداریم و صرف خروج یک شرکت بدان معنا نخواهد بود که شناورهای ما تحت کلاس نباشند. 

* تعیین تکلیف قرارداد اپراتوری هندی‌ها در چابهار 

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه آمریکا به دنبال این است که در جنبه راهبردی کشورها را تحت فشار قرار دهد تا با ایران ارتباط نداشته باشند گفت: بندر چابهار از نظر راهبردی برای هند ارزش زیادی دارد و در حال طراحی هستیم تا این شرایط مناسب‌تر شود. چابهار برای دولت هند و همچنین دولت افغانستان از جنبه راهبردی اهمیت دارد و هزینه صادرات و واردات افغانستان از این بندر کاهش می‌یابد. 

وی ادامه داد: راهبردهای حضور در منطقه برای هندی‌ها مناسب است و آنها را تشویق می‌کند در چابهار بمانند. همچنین قرارداد اپراتوری یک‌ونیم ساله هندی‌ها در بندر چابهار تا چند هفته آینده نهایی و تعیین تکلیف می‌شود؛ از سوی دیگر هند قرارداد 10 ساله 85 میلیون دلاری با ما در چابهار دارد. 

وی همچنین از امضای موافقت‌نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان در این حوزه خبر داد و گفت: این موافقتنامه در هیات دولت و مجلس به کشور مصوب شد اولین جلسه در این حوزه آبان ماه برگزار می‌شود و آنجا «روز بازاریابی چابهار» خواهیم داشت. 

حسن‌زاده بیان کرد: سال گذشته مصوبه‌ای برای توسعه بندر چابهار داشته‌ایم و پس از آن مصوبه چابهار کم هزینه‌ترین بندر در دریای عمان، خلیج فارس ،‌دریای خزر و منطقه شناخته شد ضمن آنکه جذاب‌ترین بندر در زمینه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است. 

* حضور شناورهای صیادی چینی در آب‌های ما قانونی و طبق قرارداد با شیلات است 

عضو هیات عامل سازمان بنادر درباره حضور شناورهای چینی در آب‌های عمان و صیادی گسترده ماهی در این آب‌ها بیان کرد: قراردادی در قالب اجاره بلند مدت با شیلات در این حوزه منعقد شده است؛ ظاهرا فناوری این شناورها در  ایران وجود ندارد؛ آنها می‌توانند ماهی را در عمق 200 متری صید کنند و این شرایط در ایران وجود ندارد. 

* چالش واگذاری اراضی 2400هکتاری بندر شهید رجایی به افراد حقیقی با صدور سند ملکیت 

وی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر میزان سرمایه‌گذاری مراکز تولید و فعالیت‌های ارزش افزوده در اراضی 2400 هکتاری بندر شهید رجایی گفت: در این اراضی 2400 هکتاری به مشکل برخوردیم؛ پس از مالکیت این بخش به نام سازمان بنادر و دریانوردی برای عده‌ دیگری نیز سند این اراضی صادر شده است؛ در حال حاضر هم ما و هم آنها سند داریم و چالش ایجاد شده است اما برنامه‌ریزی کرده‌ایم در محل‌هایی که معارض وجود ندارد فعالیت‌های خود را آغاز کنیم. 

حسن‌زاده توضیح داد: مقرر شد چهار شهر لجستیکی در کشور داشته باشیم که شامل پس‌کرانه‌های بنادر شهید رجایی، امیرآباد و بندر امام خمینی و همچنین فرودگاه امام خمینی است. 

وی افزود: در مورد بندر شهید رجایی مصوبه‌ای داریم که اقدامات کمک کننده به شکل‌گیری شهر لجستیکی خواهد بود. 

وی با بیان اینکه هنوز کارخانه‌ای در بندر شهید رجایی نداریم گفت: فعالیت ارزش افزوده در مجموعه 2400هکتاری بندر شهید رجایی داریم و عمده تمرکز ما در این حوزه در جذب صنایع است. 

انتهای پیام/

نظر شما