شناسهٔ خبر: 27464449 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

۱۰ تشکل دانشجویی کرمان در نامه‌ای:

CGT جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار‌های غیرمولد را کاهش می‌دهد/ رای مثبت ۴ نماینده مجلس استان کرمان به این طرح

۱۰ تشکل دانشجویی شهر کرمان در نامه‌ای به مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس، بر ضرورت پیگیری تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تأکید و CGT را یکی از بهترین راهکار‌های حل بحران نقدینگی دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ده تشکل دانشجویی شهر کرمان  در نامه به مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت  پیگیری تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) در مجلس تأکید کرده واعلام نظر و موضع پیرامون این طرح توسط تک‌تک نمایندگان را ضروری دانستند.  

در بخشی از این نامه آمده است: 
قرارگاه مطالبه‌گری شهید احمدی روشن استان کرمان، از مدت‌ها پیش مطالعاتی را پیرامون حوزه‌های مالی و اقتصادی انجام داده است و بر اساس این مطالعات، یکی از مهم‌ترین معضلات امروز اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، حجم بالای نقدینگی و ورود بخش زیادی از این نقدینگی در بازار‌های غیرمولد مانند بازار مسکن است. بدیهی است که باید برای این مشکل، راه حلی پیدا و سریعا به آن رسیدگی شود.

اخذ مالیات‌های تنظیمی مانند مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) یکی از بهترین راهکار‌های حل بحران نقدینگی فعلی است. ‍‌اغلب کشور‌ها سیاست‌هایی را اتخاذ می‌کنند تا سرمایه‌ها به سمت بخش مولد اقتصاد (بخش تولیدی) هدایت شود. لازمه این امر، کاهش سود سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی بخش تولید است. اگر سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی تولید، بیشتر از سود ناشی از سرمایه‌گذاری در بخش تولید باشد، بدیهی است که سرمایه‌های سرگردان به این سمت حرکت خواهند کرد.

یکی از راهکار‌های کاهش سود بازار‌های موازی اخذ مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه است. با اتخاذ این مالیات درصدی از ما به التفاوت افزایش سود سهام، قیمت مسکن و... توسط دولت در قالب مالیات دریافت می‌شود؛ بنابراین با افزایش هزینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرمولد، جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار‌های موازی کاهش می‌یابد. به طور مثال در حوزه املاک و مستغلات به عنوان یکی از سودآورترین بازار‌های موازی، این نوع مالیات در شکل «مالیات بر خانه‌های دوم و بیشتر» جهت کنترل سوداگری و مسائلی از این قبیل، در بسیاری از کشور‌ها اخذ می‌شود.

گرفتن این نوع مالیات یکی از قدم‌های اساسی برای مبارزه با سودجویان و دلالان بازار‌های غیرمولد اقتصاد است که تاکنون بارها، یک شبه، قیمت‌های مسکن، زمین و... را جابه‌جا کرده و اوضاع زندگی را بر مردم سخت و سخت‌تر کرده‌اند و از این طریق سود‌های کلانی را به جیب زده‌اند. افزون بر این، مالیات بر عایدی سرمایه بیش از پنجاه سال است که در کشورهایی، چون انگلیس، فرانسه، آمریکا، هند و امثال آن‌ها نیز برقرار است.

این طرح، اخیرا با ۱۰۰ امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شده است و علی القاعده باید به زودی با قید فوریت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود. همان طور که در جلسات مطالبه گری گذشته قرارگاه شهید احمدی روشن با ۴ تن از نمایندگان استان کرمان (آقایان زاهدی، کمالی پور، پورابراهیمی و حمزه) طرح مالیات بر سرمایه به تفصیل بحث شد و هر ۴ نماینده، رضایت خود را از این طرح اعلام کرده و رای مثبت خود را به آن، اعلام کردند.

از آن جا که یکی از آرمان‌های اصلی انقلاب حمایت از مستضعفین و کم کردن فاصله طبقاتی می‌باشد؛ اتخاذ چنین رویکردی می‌تواند گامی مهم در این مسیر باشد. بدیهی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه با آرای مردم و به عنوان وکیل مردم انتخاب می‌شوند، بایستی در همه مراحل حامی حق مردم بوده و مانع از تضییع آن شوند.
 
جنبش دانشجویی به عنوان موذن جامعه انتظار دارد نمایندگان مجلس به طور شفاف در رسانه‌های عمومی از این لایحه حمایت کنند و در طرح و تصویب آن مشارکت داشته باشند، چرا که عدم تصویب چنین قوانینی سبب می‌گردد تا مجلس (خانه ملت) به حمایت از سوداگران و ذی نفع بودن متهم شود. همچنین ما دانشجویان بر خود لازم می‌دانیم که از نمایندگان استان‌مان درخواستی مبنی بر اعلام شفاف و واضح موضع و نظر جنابتان، نسبت به این طرح را داشته باشیم. 

قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن استان کرمان
بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان
مجمع دانشجویان عدالت خواه دانشگاه شهید باهنر کرمان
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کرمان
مجمع دانشجو معلمان عدالت خواه دانشگاه فرهنگیان کرمان
بسیج دانشجویی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان

رونوشت:
۱. جناب آقای محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم شهرستان‌های کرمان و راور
۲. جناب آقای محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم شهرستان‌های کرمان و راور
۳. جناب آقای حسین امیری‌خامکانی، نماینده مردم شهرستان‌های زرند و کوهبنان
۴. جناب آقای شهباز حسن‌پور، نماینده مردم شهرستان‌های سیرجان و بردسیر
۵. جناب آقای احمد حمزه‌ای، نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان
۶. جناب آقای علی اسدی، نماینده مردم شهرستان شهربابک
۷. جناب آقای یحیی کمالی‌پور، نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد
۸. جناب آقای حبیب‌الله نیکزادی‌پناه، نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان
۹. جناب آقای احمد انارکی محمدی، نماینده مردم شهرستان‌های رفسنجان و انار
۱۰. جناب آقای علی‌برز بختیاری، نماینده مردم شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه
 
 

نظر شما