شناسهٔ خبر: 27462588 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بازی های آسیائی ۲۰۱۸/ جودو و فرار از کابوس اینچئون

تیم ملی جودوی ایران در حالی در بازیهای آسیایی اندونزی حاضر می شود که انتظارات از جودوکاران، کادر فنی و فدراسیون برای کسب نتیجه مناسب در این رویداد بالاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جودوی ایران بر خلاف سال های نه چندان دور و بدلیل سوء مدیریت و بی برنامگی طی سال های اخیر دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته تا جایی‌که شاهد کسب ضعیف ترین نتایج تاریخ جودو در سال های اخیر بوده ایم.

اما نتایج جودوی ایران در ادوار بازی های آسیایی نشان می دهد یکی از بدترین نتایج تاریخ جودوی ایران در دوره قبل بازی های آسیایی بدست آمد، جاییکه تمامی نمایندگان ایران از رسیدن به مدال بازماندند تا از اینچئون به عنوان کابوس جودوی ایران یاد شود و شاهد سیل انتقادات به عملکرد مدیریت فدراسیون و کادر فنی جودو در دوره قبل باشیم.

اما پس از روی کار آمدن محمد درخشان در فدراسیون، وی وعده های زیادی برای ایجاد تحول در جودوی ایران داد. درخشان حمایت های زیادی از تیم ملی جودو و محمد منصوری سرمربی تیم ملی طی ۲ سال اخیر داشته و جودوکاران به رویدادهای زیادی با هدف کسب نتیجه در جاکارتا اعزام شدند، اعزام هایی که بعضا با نتایج ضعیفی همراه بود اما کادر فنی هر بار هدف از حضور جودوکاران در این رویدادها را کسب تجربه برای موفقیت در بازی های آسیایی و المپیک دانست. حال زمان کسب نتیجه و برآورده شدن انتظارات از تیم ۴ نفره جودوی ایران در جاکارتاست.


* ۴ جودوکار ماحصل جودوی ایران در بازی های آسیایی

علیرضا خجسته در وزن ۶۶- کیلوگرم، محمد محمدی بریمانلو در وزن ۷۳- کیلوگرم، سعید ملایی در وزن ۸۱- کیلوگرم و جواد محجوب در وزن ۱۰۰+ کیلوگرم، ۴ جودوکار اعزامی مردان ایران به بازی های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی هستند که با هدایت محمد منصوری برابر رقبایشان قرار می گیرند. بی توجهی به پشتوانه سازی در جودو طی سال های اخیر باعث شده ایران دیگر توان اعزام یک تیم کامل از نفرات کارکشته به رویدادهای مختلف از جمله بازی های آسیایی اندونزی را نداشته باشد و تنها بر روی یکی دو جودوکار مانند سعید ملایی و جواد محجوب برای کسب مدال امیدواری وجود داشته باشد.

* جودوکاران ایران در پی ناکامی دوره قبل

سعید ملایی و جواد محجوب ۲ جودوکار اصلی تیم ملی و از امیدهای کسب مدال در این رقابت ها، در دوره قبل نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و به مدال برسند اما اینبار با هدف کسب خوشرنگ ترین نشان پا به تاتامی اندونزی می گذارند تا پاسخگوی انتظارات مردم و کارشناسان باشند.

*انتظار جبران از جودو در بازی های آسیایی

هر ۴ جودوکار ایران طی سال های اخیر به انواع و اقسام تورنمنت ها و رویدادهای خارجی اعزام شده اند و با هزینه های صورت گرفته به لحاظ حضور در میادین مختلف و کسب تجربه در بهترین شرایط بسر می برند و از تمامی آن ها چیزی جز کسب مدالی خوشرنگ طبق وعده کادر فنی و فدراسیون انتظار نمی رود.

*محمد منصوری و آخرین آزمون در جاکارتا

پس از روی کار آمدن محمد درخشان و علی رغم وعده بکارگرفتن مربی خارجی طراز اول در تیم ملی، محمد منصوری هدایت جودوکاران ایران را بر عهده گرفت.طی ۲ سال اخیر فدراسیون با تمام توان جودوکاران را طبق نظر کادر فنی به رویدادهای بین المللی زیادی روانه کرد. با وجود انتقادات نسبت به عملکرد کادر فنی تیم ملی، فدراسیون با هدف مدال آوری در بازی های آسیایی به پای منصوری نشست و به همین جهت بازی های آسیایی و نحوه نتیجه گیری تیم ملی نقش بسیار مهمی در ادامه کار یا رفتن منصوری دارد.


*ایران با ۲ بانوی جودوکار در اندونزی

جودو  در بخش بانوان با مشکلات زیادی روبه رو است و وضعیت مناسبی را ندارد به گونه‌ای که نه تنها لیگ جودو در این بخش وجود ندارد، حتی مسابقه‌ای تحت عنوان جایزه بزرگ هم برگزار نمی‌شود تا علاوه بر قرار گرفتن جودوکاران در شرایط مسابقه و آماده شدن آنها،  استعدادهای این رشته ورزشی نیز شناسایی شود. علاوه بر این عدم شرکت در برخی از رویدادهای بین المللی باعث دور بودن آنها از سطح حرفه ای این رشته شده است به گونه ای که تنها یک بار در سال 2010 سه بانوی جودوکار به بازی‌های آسیایی اعزام شدند.

نوشین تقی لو در وزن 52 کیلو گرم، اکرم خانی در وزن 57 کیلوگرم و تکتم بیدل در وزن 63 کیلوگرم  اولین بانوان جودوکار ایران در بازی‌های آسیایی هستند که هر سه در اولین بازی خود برابر رقبایشان تن به شکست دادند و از دور رقابت‌ها حذف شدند. 

اولین اعزام بانوان جودوکار به بازی‌های آسیایی و ناکامی آنها در کسب نتیجه باعث شد تا  ایران در دور بعدی این بازی‌ها و در بخش جودو بانوان نماینده ای نداشته باشد  اما در بهمن ماه سال 1396 و با انتخاب نلیا کیامووا به عنوان سرمربی تیم جودو بانوان امیدواری ها برای پیشرفت این رشته بیشتر شد و با پیگیری اردوهای مختلف زیر نظر این مربی تصمیم گرفته شد که دو بانوی جودوکار به بازی‌های آسیایی 2018 که در جاکارتا برگزار می‌شود اعزام شوند. 

مبینا عزیزی در وزن منهای 57  کیلوگرم و دنیا آقایی در وزن منهای 70 کیلوگرم  نمایندگان ایران در جودو بانوان بازی‌های آسیایی هستند تا علاوه برکسب تجربه در این میدان ورزشی تلاش کنند تا نتیجه شایسته ای را کسب کنند.

*یک طلا، ۷ نقره و ده برنز جودوی ایران در تاریخ بازی های آسیایی

جودوی ایران در ۸ دوره حضور خود در ادوار بازی های آسیایی موفق به کسب ۱۸ مدال شامل یک طلا، ۷ نقره و ده برنز شده است که در این میان جودوکاران ایران در بازی های ۱۹۹۰ پکن و ۲۰۱۴ اینچئون از رسیدن به مدال بازماندند. تنها مدال طلای تاریخ جودوی ایران در بازی های آسیایی نیز توسط مسعود حاجی آخوندزاده در بازی های ۲۰۰۲ بوسان کره جنوبی بدست آمد.

۱۹۸۶ سئول:  یک مدال برنز مرتضی خدادادی

۱۹۹۰ پکن: بدون‌مدال

۱۹۹۴ هیروشیما:مدال نقره محمود میران و مدال برنز مرحوم حسن احدپور.

۱۹۹۸ بانکوک: مدال نقره محمود میران و ۳ مدال برنز آرش میراسماعیلی، فرهاد معابی و کاظم ساریخانی.

۲۰۰۲ بوسان: مدال طلای مسعود حاجی آخوندزاده، یک‌نقره محمود میران (وزن ۱۰۰+) و  ۳ مدال برنز محمود میران(وزن آزاد)،حامد ملک محمدی و عباس فلاح.

۲۰۰۶ دوحه: ۳ مدال نقره آرش میراسماعیلی، محمدرضا رودکی و محمود میران و مدال برنز مسعود حاجی آخوندزاده.

۲۰۱۰ گوانگجو:مدال نقره(وزن آزاد)  و برنز (وزن ۱۰۰+ کیلوگرم) محمدرضا رودکی.

۲۰۱۴ اینچئون:بدون مدال.


* کوراش تازه وارد اما مدال آور

سال گذشته کمیته برگزاری بازی های آسیایی با حضور کوراش در بازی های آسیایی موافقت کرد تا یکی از رشته های مدال آور برای ایران جواز حضور در این رویداد بزرگ قاره کهن را بدست بیاورد و شانس مدال آوری کاروان ایران بیش از پیش شود.

بهزاد وحدانی و قنبرعلی قنبری در وزن منهای 66کیلوگرم، الیاس علی اکبری و امید تیزتک در وزن منهای 81 کیلوگرم، محمد ملک محمدی و قاسم احدی در منهای 90کیلوگرم، جعفر پهلوانی ومحمدعلی ذاکری در به اضافه 90کیلوگرم، در بخش مردان و طاهره آذرپیوند در وزن منهای 52کیلوگرم،زهرا نادری بنی و آذر کولیوند در وزن منهای 63 کیلوگرم و زهرا باقری در وزن به اضافه 78 کیلوگرم در بخش بانوان کوراش کاران اعزامی به رقابتهای المپیک قاره ای 2018 جاکارتا هستند.

خسرو دلیر به عنوان سرمربی و رضا مهنان به عنوان مربی در بخش مردان و مهری مهرپور به عنوان سرمربی در بخش بانوان هدایت ملی پوشان کشورمان را بر عهده دارند و فریبا باقری به سرپرستی تیم اعزامی را برعهده دارند. کوراش مردان و زنان ایران به عنوان یکی از قدرت های برتر آسیا فروردین امسال با کسب ۳ مدال طلا، ۳ نقره و ۲ برنز بر سکوی دوم آسیا ایستاد.

*جوجیتسو با ده نماینده در جاکارتا

در بخش جوجیتسو مردان، مهران ستار، احمد عیدی، امیرحسین خادمیان، حمید امرایی، محمدمنصوری داور، حبیب رنجبر، محسن حمیدی و مسعود جلیل‌وند ۸ نماینده ایران در بازی های آسیایی جاکارتا هستند و در بخش بانوان نیز ناهید پیرهادی و نسیم محمدی نمایندگان جوجیتسوی ایران در بازیهای آسیایی 2018 جاکارتا را تشکیل می دهند.

در بخش مردان سیدامیر خوش‌بین به عنوان سرمربی فعالیت می کند و هدایت تیم ملی جوجیتسو بانوان نیز بر عهده سوده کمندانی است.

ایران در رشته ورزشی جوجیتسو نیز یکی از قدرت های برتر آسیاست و کاروان ایران امید زیادی برای مدال آوری این رشته در نخستین حضورش در بازی های آسیایی دارد.

جوجیتسو و کوراش نیز به همراه جودو زیر نظر فدراسیون جودو فعالیت می کنند.

انتهای پیام

نظر شما