شناسهٔ خبر: 27462048 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

فرهنگی در گفتگو با «نصر» عنوان کرد؛

صدها میلیون متر مکعب حقابه دریاچه ارومیه پشت سدها محبوس است/ جاده میانگذر، عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه

نصر: نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: در حالی که صدها میلیون متر مکعب حقابه دریاچه ارومیه پشت سدهای آذربایجان غربی محبوس است، انتقاد از آبگیری استخر پارک بزرگ تبریز که با هدایت آب های سطحی صورت گرفته است، غیر قابل قبول است.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، "محمدحسین فرهنگی" در واکنش به برخی اظهارنظرهای در خصوص اختصاص حقابه دریاچه ارومیه به استخر آب پارک بزرگ تبریز، به خبرنگار نصر گفت: این طرح از 20 سال پیش وجود داشته است و احداث استخر در پارک بزرگ تبریز ربطی به ستاد احیای دریاچه ارومیه ندارد.

وی افزود: بر خلاف آنچه برخی مسئولین ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کردند، آبگیری استخر پارک بزرگ تبریز از آجی چای و حقابه دریاچه ارومیه نبوده است و آبگیری این استخر به وسیله جمع آوری آب های سطحی تبریز انجام گرفته است.

این نماینده مجلس به ممانعت ستاد احیای دریاچه ارومیه از آبگیری استخر پارک بزرگ تبریز اشاره کرد و گفت: رسیدگی به این موضوع در حوزه عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه نیست و انتظار نداریم کسانی اظهارنظرهایی داشته باشند که سنخیتی با مسئولیت شان ندارد.

فرهنگی گفت: اسخر پارک بزرگ تبریز کارایی آبخیزداری هم دارد و محل تامین آب آن از طریق جمع آوری آب های سطحی تبریز است که کاری قابل تقدیر است.

وی مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه را به تمرکز در حوزه اصلی مسئولیت شان فراخواند و گفت: بر اساس اعلام کارشناسان عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه جاده میانگذر است که باید فکری برای آن بکنند.

این نماینده مجلس افزود: جاده میانگذر دریاچه ارومیه یکی از مهمترین عامل های ایجاد ضایعه زیست محیطی در این اکوسیستم بی نظیر است که باید اصلاحات لازم در آن در سریع ترین زمان صورت گیرد.

فرهنگی از عدم تامین حقابه دریاچه ارومیه از آب پشت سدها انتقاد کرد و گفت: در حالی که صدها میلیون متر مکعب حقابه دریاچه ارومیه پشت سدهای آذربایجان غربی محبوس است، انتقاد از آبگیری استخر پارک بزرگ تبریز که با هدایت آب های سطحی صورت گرفته است، غیر قابل قبول است.

وی در پایان به لزوم تسریع در انسداد چاه های غیر مجاز حاشیه دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: برداشت های غیر مجاز از آب های زیرسطحی هم از بزرگترین عوامل آسیب به اکوسیستم دریاچه ارومیه است که باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

انتهای پیام/

نظر شما