شناسهٔ خبر: 27460214 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

عربستان برای مسیحیان هم روادید حج فرستاد!

عربستان سعودی با توزیع روادید حج بین مسیحیان لبنانی موجب به سخره گرفتن آن بین شهروندان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، هیئت بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین مکه و مدینه مشارکت دادن دولت ها و موسسات اسلامی را در اداره امور حج و اماکن مقدس در عربستان سعودی خواستار شد.

این درخواست پس از آن مطرح می شود که مشخص شد عربستان سعودی از ارائه روادید حج برای اهداف سیاسی خود استفاده می کند و به احزابی خاص این امتیاز را ارائه می دهد.

پایگاه اینترنتی دیده بان حرمین شریفین (هیئت بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین مکه و مدینه) اعلام کرد عربستان سعودی روادید حج را بدون در نظر گرفتن کمترین شاخصهای برابری بین مسلمانان، به احزاب سیاسی مشخص در کشورهای اسلامی همسایه ارائه می کند که هدف از آن ایجاد تفرقه و فتنه بین احزاب سیاسی رقیب است همانطور که در لبنان رخ داده است.

این سازمان افزود: دولت عربستان سعودی هفته گذشته روادید حج را به حزب نیروهای لبنانی (قوات لبنانیه) داده است با علم به اینکه روادید حج را هر سال از طریق سعد الحریری نخست وزیر لبنان به این حزب ارائه می کند که موجب مضحکه دیگران شده است چرا که برخی از این روادیدها به دست فعالان سیاسی مسیحی رسیده است مانند سمیر جعجع رئیس حزب قوات لبنانی.

این سازمان اضافه کرد عربستان سعودی در توزیع این روادیدها به مسئولان سیاسی به دنبال جلب حمایت سیاسی آنها است بدون اینکه این مسئله را در نظر داشته باشد که هزاران نفر از مسلمانان فقیر در سراسر جهان برای دریافت ویزای حج شایسته تر هستند.

سازمان نظارت بر حرمین شریفین افزود حج یک فریضه اسلامی ایمانی بسیار مهم برای هر مسلمانی است و عربستان سعودی در اداره این فریضه و با توزیع روادید آن بین مسیحیان لبنانی با هدف خوش خدمتی که موجب به سخره گرفتن آن بین شهروندان شده، شکست خورده است.

این سازمان بین المللی از عربستان سعودی خواست دولت ها و موسسات اسلامی را در اداره این اماکن مقدس در عربستان سعودی به ویژه پس از تکرار بی توجهی و کوتاهی در اداره امور حج، مشارکت دهد.

عربستان از موضوع قربانی در حج برای اعمال فشار سیاسی بر سومالی استفاده می کند

هیئت بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین، ریاض را به اعمال فشارهای سیاسی بر سومالی از طریق بهره برداری از موضوع قربانی چهارپایان در مناسک حج متهم کرد.

این در حالی است که وزارت محیط زیست و آب و کشاورزی عربستان کشتی حامل 27 هزار رأس از چهارپایان سومالی را به بهانه ابتلا به تب دره ریفت (Rift Valley fever) از بندر جده به سومالی برگردانده است.

فرماندار ایالت «بونتلاند» سومالی تأیید کرد کشتی مرجوعی از عربستان در راه رسیدن به شهر تجاری «بوصاصو» است که چند روز پیش از آنجا به سوی عربستان حرکت کرده بود.

از سوی دیگر عبدالله شیخ احمد وزیر منابع حیوانی در این ایالت در گفتگو با بی بی سی گفت: معتقدم سخنان مقامات سعودی مبنی بر ابتلای چهارپایان سومالی به تب دره ریفت صحت ندارد.

قابل ذکر است روابط سیاسی سومالی و عربستان به هیچ عنوان مساعد نیست و روابط دو کشور پس از اینکه سومالی در بحران پیش آمده بین عربستان و امارات با قطر موضع بیطرفانه اتخاذ کرد به تیرگی گراییده است.

هیئت نظارت بر مدیریت حرمین شریفین از مواضع حکومت سعودی در قبال چهارپایان قربانی سومالی و استفاده از این موضوع برای مجازات این کشور اظهار تعجب کرده است.

این هیئت همچنین اعلام کرده است مدیریت یکجانبه عربستان بر امور حج باید پایان یابد و مؤسسه ها و سایر حکومت های اسلامی در اداره اماکن مقدسه نقش داشته باشند، چرا که این اماکن متعلق به همه مسلمان جهان است و به تنهایی ملک خصوصی آل سعود نیست.

نظر شما