شناسهٔ خبر: 27459907 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

يادداشت

صاحب‌خبر -

 فصل بازگشايي دانشگاه‌ها و دغدغه‌ دانشجويان ساکن خوابگاه

زهرا کيان‌بخت

نزديک شدن به فصل بازگشايي دانشگاهها، همواره براي دانشجوياني که به دليل مسافت زياد، از خانواده خود دور بوده و مجبورند براي ادامه تحصيل در خوابگاه به سر ببرند، دغدغه‌هايي را به وجود مي‌آورد. دوري مجدد از خانواده و از دست دادن چتر حمايتي خانواده، مشکلات طاقت‌فرساي جدايي از خانواده و زندگي در محيطي با انواع و اقسام مشکلات و رويارويي با آنها بدون اتکا به خانواده، چيزي است که هر چند مي‌تواند دربردارنده تجربيات ارزشمندي براي يک دانشجو باشد، اما در عين حال مي‌تواند موجب ايجاد مشکلات روحي جدي براي او هم شده و در روند تحصيل وي اختلال به وجود بياورد.

در اين ميان، هر چه حمايت دانشگاهها از دانشجويان و به خصوص دانشجويان ساکن خوابگاهها بيشتر بوده و دانشجويان در اطراف و محل زندگي خود، با مشکلات و حاشيه‌هاي کمتري روبرو شوند، احتمال اينکه دوري از خانواده بتواند روحيه و شخصيت آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد هم به همان نسبت، کمتر مي‌شود.

برعکس، درگير مشکلات مختلف شدن در محيط خوابگاه و دانشگاه، امکانات کم خوابگاهها و مسائلي که مي‌تواند دانشجويان را با انواع و اقسام فشارهاي روحي و عاطفي روبرو کند، چيزي است که دوري از خانواده را بيشتر به رخ آنها مي‌کشد.

با توجه به اينکه ما سالهاست در ارتباط با خدمات‌دهي به دانشجويان خوابگاهي، با مشکلات متعددي در دانشگاههاي مختلف، روبرو هستيم، جا دارد در اين زمينه، تلاشهاي به مراتب بيشتري صورت گيرد تا امنيت و سلامت روحي دانشجوياني که به دور از خانواده خود در شهري ديگر مشغول تحصيلند، بيش ازپيش حفظ شود.

نظر شما