شناسهٔ خبر: 27459672 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصرایرانیان | لینک خبر

عرضه قطره چکانی خودرو توسط خودرو‌سازان برای افزایش قیمت

صاحب‌خبر - رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: کاهش عرضه یکی از ترفندهای همیشگی خودروسان داخلی برای افزایش قیمت یا پیش فروش خودروهاست و با این کار موجبات هجوم مردم به خرید خودروهای داخلی با نرخ بالاتر را فراهم می کنند. به گزارش تسنیم، سعید موتمنی در مصاحبه با رادیو افزود: خودرو سازان داخلی در شرایط حاضر محصولات خود را بصورت قطره چکانی به بازار مصرف عرضه می کنند.وی همچنین اظهارداشت: متاسفانه بازار خودروهای تولید داخل در حال حاضر متلاطم و رشد قیمت ها نیز بصورت نجومی است.رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: خوشبختانه بازار خودروهای وارداتی به سبب تشدید نظارت ها در حالت ثبات و آرامش بسر می برد.وی در ادامه این گفتگو افزود: ثبات و آرامش بازار خودروهای داخلی نیز درگرو نظارت کافی و عرضه مناسب است.متمنی تصریح کرد: اهالی مجلس چهار شنبه هفته گذشته به افزایش قیمت خودرو چراغ سبز نشان داد به این ترتیب که شورای رقابت در قیمت گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان دخالت نکند.وی گفت: بازار خودرو به این چراغ سبز مجلسی ها واکنش نشان داد و به تبع موجب رشد قیمت محصولات خودرویی در کشور شد.رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران افزود: کاهش عرضه یکی از ترفندهای همیشگی خودروسان داخلی برای افزایش قیمت یا پیش فروش خودروهاست.وی در ادامه یادآورشد: شرکت های خودروسازی با این روش ضمن ایجاد اختلاف فاحش بین قیمت کارخانه و بازار آزاد موجبات هجوم مردم به خرید خودروهای داخلی با نرخ بالاتر را فراهم می کنند. آزادسازی قیمت خودروها با چه استدلال و بهانه ای رمضانعلی سبحانی فر در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به درخواست خودروسازان برای آزادسازی قیمت ها، گفت: موضوع خروج قیمت گذاری خودروها از زیرمجموعه شورای رقابت و تصمیمات آن و آزادسازی قیمت گذاری خودرو باید در شورای اقتصاد مطرح شود و شورای اقتصاد باید تصویب کند که آیا خودروسازی ها می توانند از زیرمجموعه شورای رقابت خارج شوند یا خیر.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در شرایط کنونی آزادسازی قیمت خودرو به صلاح نیست، افزود: اگر در شرایط عادی قیمت ها آزاد شود قطعا بین عرضه و تقاضا توازنی برقرار می شود، اما در شرایط کنونی آزادسازی قیمت خودرو ضرورتی ندارد.وی با اشاره به اینکه اصولا دولت و هر یک از سازمان ها در قیمت گذاری اشتباه است، ادامه داد: قیمت گذاری باید در حاشیه بازار صورت گیرد و با نظارت صحیح، از اجحاف جلوگیری شود، اما در شرایط کنونی بازار خودرویی ظرفیت آزادسازی قیمتی را ندارد. نماینده مردم سبزوار، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تا زمانی که تنوع در بازار خودرو داخل وجود ندارد، افزایش قیمت به ضرر مشتری و خریدار است، البته در سال های اخیر تعداد شرکت های خودروسازی تا حدودی افزایش یافته است.وی با بیان اینکه برای آزادسازی قیمت خودرو تعرفه های واردات باید متعادل شود، افزود: برای آزادسازی قیمت خودرو باید مجوز واردات صادر شود، اما اکنون که به هیچ وجه اجازه واردات خودرو وجود ندارد، انحصار در بازار خودرو ایجاد و رقابتی نیز شکل نگرفته که براین اساس قیمت ها آزادسازی شود.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر تعیین مولفه های قیمت گذاری خودرو از اختیارات شورای رقابت خارج شود یعنی دیگر خودرو کالایی انحصاری محسوب نمی شود، بنابراین شورای اقتصاد باید مصوب کند که خودرو محصولی رقابتی شده و باید در فضای رقابتی فعالیت کند.

برچسب‌ها:

نظر شما