شناسهٔ خبر: 27459631 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

طرح مسأله جنگ آمریکا با ایران تلاش برخی اصلاح طلبان برای کرنش در برابر غرب است/ پشت پرده دامن زدن به نگرانی‌ها، اهداف سیاسی دارد

صاحب‌خبر -

نباید در برابر دعوت به مذاکره به همراه زورگویی و تحریم کوتاه بیاییم/ اصلاح طلبان به دنبال تسلیم در برابر غرب در عرصه مسائل سیاسی هستند

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ  ایران گفت: موضوع اشاعه تفکر جنگ آمریکا با ایران تلاش سیاسی احزاب اصلاح طلب برای کرنش ایران در برابر غرب است.

عباس سلیمی نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ  ایران و کارشناس مسائل سیاسی – فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه آمریکا توان تحرک نظامی درایران را ندارد به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در این باره اشاره کرده گفت: اینکه مقام معظم رهبری با قاطعیت از عدم وقوع جنگ بین ایران و آمریکا سخن گفتند نشات گرفته از ارزیابی های سیاسی ایشان و موقعیت دشمن است که به هیچ وجه امکان حمله به ایران را ندارد.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه در سال های گذشته برخی از احزاب اصلاح طلب بر طبل وقوع جنگ در کشور کوبیدند، اما بسیاری از کارشناسان بر این موضوع تاکید دارند که آمریکا به هیچ وجه توان تحرک  نظامی علیه ایران را ندارد, آن گونه که در اوج حمله تروریست ها به سوریه نیز نتوانست تحرک قابل توجهی دراین کشوراز خود به نمایش بگذارد. آنچه از آمریکا در سوریه سر زد تنها یک نمایش قدرت نمایی ظاهری بود که توانست سه پادگان تخلیه شده را آن هم از راه دور هدف حمله خود قرار دهد.

 سلیمی نمین با اشاره به اینکه آمریکایی ها از رفتارهای تحریک کننده بین المللی اجتناب می کنند خاطر نشان شد: عملکردهای آمریکا در مجموع و در منطقه بیانگر آن است که نمی تواند وارد جنگ با ایران شود، همانگونه که نتوانست در سوریه ای که بسیاری از زیر ساخت ها و بنیان هایش از دست رفته و تخریب شده اقدام جنگی و نظامی قابل توجهی انجام دهد. اتفاقا آمریکایی ها دراین  زمینه بسیار با احتیاط و به گونه ای عمل کردند که کشورها کم ترین واکنشی به آنها نشان ندهند، بنابراین از انجام رفتارهای تحریک کننده اجتناب کردند.

 این کارشناس تاریخ و سیاست با بیان اینکه سیاست های جمهوری اسلامی ایران نیز هیچ گاه جنگ طلبانه نبوده تصریح نمود: از سوی دیگر با توجه به عملکردها و رفتارهای آمریکا در منطقه،  خلیج فارس  و سایر نقاط استراتژیک جهان می توان به این مهم رسید که آمریکایی ها در وضعیت خوبی به سر نمی برند که امکان حمله نظامی و وارد شدن به یک جنگ فرسایشی را داشته باشند. از سوی دیگر نباید نسبت به این موضوع نیز غفلت نمود که اصولا سیاست های جمهوری اسلامی نیز جنگ طلبانه نیست, هر چند در بسیاری از مناطق از محرومان جهان حمایت کرده ایم، اما هیچ گاه در  هیچ عرصه ای وارد درگیری نظامی نشده ایم بنابراین، با توجه به هر دو حالت وضعیت ایران وآمریکا وقوع جنگ بین دو کشور محال است و چنین امری صورت نمی گیرد.

سلیمی نمین موضوع اشاعه تفکر جنگ آمریکا با ایران را تلاش سیاسی احزاب اصلاح طلب برای کرنش ایران در برابر غرب عنوان کرده در این باره خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از احزاب سیاسی اصلاح طلب با  گرایش خاص در سال های اخیر با توجه به تلاش دولت برای توافق برجام بر آن بودند تا با ترسیم شبح جنگ بر سر ملت ایران مردم را از امری دچار واهمه کنند که اصلا امکانی برای وقوع آن نبود. این احزاب به دنبال آن هستند تا ما را در عرصه مسائل سیاسی  وادار به کرنش در برابر غرب کنند, هر چند خود آنها به خوبی به این موضوع واقفند که هیچ گاه جنگی بین ایران وآمریکا در نمی گیرد، بنابراین گزینه وقوع جنگ تنها یک ابزار سیاسی برای پیشبرد و نیل به خواسته هایشان است تا روال براساس خواسته سیاسی آنها پیش رود.

وی افزود: اصلاح طلبان به خوبی می دانند که آمریکا از موقعیت جنگ علیه ایران برخوردار نیست، اما همواره بر آن بوده اند تا  با دامن  زدن برخی نگرانی ها نتیجه آن را درعرصه سیاسی دریافت کنند و ما را به گونه ای وادار به نوعی تسلیم و کوتاه آمدن و عدول از مواضع خود در برابر آمریکا و دنیای غرب کنند.

سلیمی نمین در ادامه دلیل عدم پذیرش مذاکره با آمریکا را از سوی مقام معظم رهبری اینگونه عنوان نمود: اگر مقام معظم رهبری به شدت مذاکره با آمریکا بخصوص دولت آقای ترامپ را نهی می کنند دلایل مختلفی دارد چرا که ما با اصل مذاکره در فضای برابر بدون سوء استفاده و گردن کشی مخالف نیستیم، اما طرف ما آمریکای استعمار گر است از آن سو در دولت  آقای ترامپ کسانی بر سر کار آمده اند که طرفدار نژاد پرستی هستند, همانگونه که این موضوع به شدت در رژیم صهیونیستی و در تل آویو دنبال می شود. اگر امروز جمهوری اسلامی ایران با دولت اقای ترامپ وارد مذاکره شود طبیعتا به معنی پذیرش برتری نژادی آنها خواهد بود چرا که تمام شیوه ها و روش های آقای ترامپ از پس زمینه نژاد پرستی برخوردار است.

وی مذاکره با دولت های نژاد پرست را مخالف آرمان های جمهوری اسلامی دانسته و در این باره افزود: طبیعتا در برابر چنین دولتی که از ابزار قلدری و تحریم و تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می کند نباید وارد مذاکره شد، چرا که تمام تهدیدها و قلدری هایش نشات گرفته از حس نژاد پرستی روسای صهیونیستی آن است. بی شک اگر ما وارد چنین مذاکره ای شویم یعنی شیوه های نژاد پرستی را تایید کرده ایم واین چنین تصمیم گیری و رفتاری به هیچ وجه شایسته شان جمهوری اسلامی ایران نیست. نباید دعوت دولتی که کاملا نژاد پرستانه تصمیم می گیرد و دنیا را به چالش کشیده قبول کرد.  

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ  ایران تصریح کرد: ما نباید در برابر دعوت به مذاکره به همراه زورگویی و با استفاده از ابزار تحریم لحظه ای کوتاه بیاییم چرا که چنین رفتاری به هیچ وجه در شان ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی نیست, ضمن اینکه نسبت به آینده وتوافق با آمرکیا هم کاملا بی اعتماد هستیم و برای ان آینده ای متصور نیستیم چرا که آمریکا بارها نشان داده به هیچ معاهده ای پایبند نیست همانگونه که از  قرار داد بین المللی برجام خارج شد.

وی در پایان گفت: با بررسی و کنار هم  گذاشتن این دو مقوله است که می توان به این نتیجه رسید که نمی توان و نباید با آمریکا مذاکره کرد چرا که اعتماد به آمریکا از پایه واساس اشتباه است و از سوی دیگر دولت کنونی آمریکا  از موضع  نژاد پرستی بر ما فشار می آورد تا جمهوری اسلامی ایران را وادار کند که نگاه نژاد پرستانه ای به دنیا داشته باشیم, لذا با قرار دادن این دو محور مهم درکنار هم طبیعتا حتی آزمودن نتیجه بخش بودن یا نبودن مذاکره با امریکا هم به هیج وجه معقول نیست چرا که در ابتدای ورود به این عرصه باید دولتی را به رسمیت بشناسیم که تلاش می کند تا دنیا را به سمت نژاد پرستی سوق دهد که فاجعه ای برای بشریت به شمار می رود.

انتهای پیام/

نظر شما