شناسهٔ خبر: 27458295 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسیاری از مدیران اعتقادی به توانمندی داخلی ندارند

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بسیاری از مدیران اعتقاد به توانمندی داخلی ندارند، تاکید کرد: فناوری به ابزار اصلی رقابت تبدیل شده است و برای همین است که از این ابزار برای تحریم ما طی سال های گذشته و حال استفاده می کنند.

صاحب‌خبر -

دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان گفت: توسعه فرهنگی، توسعه علمی و فناوری و کاربردی کردن علم و فناوری و توسعه آموزش در سطوح مختلف به ویژه آموزش های مهارتی اساس و توسعه دانش بنیان هر کشور است.

 

وی  افزود: هر کشوری که بخواهد اقتصادش، یک اقتصاد دانش بنیان متکی بر توان ملی خود باشد و بتواند در این دنیا برای خود جایگاه پیدا کند و رقابت کند و مردم از آن راضی باشند همراه با عدالت و اخلاق باید به این سه عنصر توجه ویژه به صورت پیوسته داشته باشد.

 

طیبی خاطرنشان کرد: امروز در اقتصادهای دنیا که به عنوان اقتصاد دانش بنیان مطرح است، علم و فناوری و ارزش افزوده ای که توسعه فناورانه در قیمت تمام شده محصولات و خدمات می گذارد، نسبت به مواد اولیه به قدری زیاد است که دیگر مواد اولیه آن ارزش خود را در قیمت نهایی محصول از دست داده اند و این فناوری است که ارزش و قیمت نهایی یک محصول و خدمات را تعیین می کند.

 

علم و فناوری به ابزار رقابت در دنیا تبدیل شده اند

وی با بیان اینکه امروز، علم و فناوری به ابزار رقابت در دنیا تبدیل شده اند، گفت: اگر کشوری بخواهد در اقتصاد دنیا حضور فعال داشته باشد و پیشرفته باشد باید توجه ویژه به توسعه فناوری، علم و آموزش داشته باشد بنابراین مجموعه ای نظیر جهاد دانشگاهی همیشه مورد نیاز است چراکه به مقوله فرهنگ نگاه کاربردی دارد و توجه ویژه ای به آموزش های مهارتی و آموزش یا دانشگاه های نسل سوم دارد.

 

طیبی ادامه داد: دانشگاه آموزش عالی که ایجاد می کنیم، اصرار داریم تا اینها در تعامل با حوزه های پژوهشی و فناورانه دوره های کارشناسی ارشد و دکترا را برگزار کنند و به طور طبیعی با توجه به موفقیت هایی که در حوزه علمی و فناوری داریم، فارغ التحصیل کارآفرین و کارا در جامعه می شوند.

 

نمونه های مشابه خارجی جهاد دانشگاهی

وی با اشاره به نمونه های مشابه خارجی جهاد دانشگاهی گفت: در آلمان مجموعه ای مثل فرانهوفر وجود دارد که به اذعان خود بالای 95 درصد شبیه جهاد دانشگاهی هستند و ما هم تایید می کنیم شبیه آنها هستیم اما به مسائل فرهنگی و ارزش های فرهنگی کشور توجه ویژه ای داریم.

 

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: همچنین مجموعه ای به نام انجمن ماکس پلانک که در حوزه های علوم کاربردی و پایه و پزشکی که نظیر پژوهشگاه رویان و پژوهشگاه ابن سینا هستند و کارهای خوبی در حوزه توسعه مرزهای علمی کشور انجام می دهند.

 

طیبی تاکید کرد: از زمان آغاز به کار جهاد دانشگاهی تلاش کرده ایم که الگوسازی کنیم تا کشور استعداد توسعه فرهنگی و ساختارسازی های مناسب فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: کشور ما استعداد انجام کارهای بزرگ علمی را دارد و می تواند علم خود را به فن تبدیل کند و فن خود را به خدمات و محصول تبدیل نماید و آنها را در حوزه های مختلف پزشکی، فنی مهندسی، کشاورزی، علوم پایه، علوم انسانی و اجتماعی و هنر در سطح جامعه کاربردی کند.

 

اقتصاد ما می تواند یک اقتصاد متکی بر علم و فناوری و توان ملی

طیبی تصریح کرد: اقتصاد ما می تواند یک اقتصاد متکی بر علم و فناوری و توان ملی باشد بنابراین اگر کشور علاقه مند به این است که اقتصاد دانش بنیان داشته باشد، آینده جهاد دانشگاهی را کاملا روشن می بینیم.

 

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی همواره مورد توجه و استقبال بوده است و عدم رضایت خود را از عدم استفاده از توانمندی های جهاد دانشگاهی اعلام می کنیم. در کارهای خود در همه زمینه ها موفق بوده است و کارهای خوبی انجام داده است.

 

کشور برای پیشرفت دانش بنیان تصمیم واقعی نگرفته

طیبی با بیان اینکه کشور به صورت واقعی هنوز تصمیم نگرفته است که یک پیشرفت دانش بنیان داشته باشد و بیشتر ما درباره آن حرف می زنیم، گفت: شاید بخشی هم به دلیل حجم بالای اختلافات غیرضروری در کشور است باعث می شود کشور همیشه دچار یک تنش باشد.

 

رییس جهاد دانشگاهی افزود: سیاسیون کشور که اداره نهادهای مختلف کشور را در اختیار دارند، نتوانند عمدتا روی مسائل علمی که پیشرفت دانش بنیان کشور را پیش رو دارد، تمرکز کنند و الزامات پیشرفت دانش بنیان را فراهم کنند و براساس آن برنامه ریزی های درازمدت انجام دهند.

 

 عمده مشکلات را داخلی می بینم/ اختلافات سیاسی ریشه یابی شود

طیبی با بیان اینکه عمده مشکلات را داخلی می بینم و ناشی از اختلافات سیاسی است و این اختلافات سیاسی باید ریشه یابی شود، تاکید کرد: این اختلافات سیاسی باعث می شود که نتوانیم از بسیاری از نیروهای خودباور و کارآمد استفاده کنیم چراکه مبنای انتخاب نیروها عمدتا سیاسی می شود درحالیکه برای پیشرفت و توسعه دانش بنیان کشور به نیروهای سیاسی نیاز نداریم بلکه به نیروهای مومن، انقلابی، خودباور و متخصص و علمی نیاز داریم.

 

بسیاری از مدیران اعتقادی به توانمندی داخلی ندارند

وی با بیان اینکه بسیاری از مدیران اعتقاد به توانمندی داخلی ندارند، تاکید کرد: فناوری به ابزار اصلی رقابت تبدیل شده است و برای همین است که از این ابزار برای تحریم ما طی سال های گذشته و حال استفاده می کنند.

 

طیبی ادامه داد: در این شرایط، گروه های سیاسی به اپوزیسون هم تبدیل می شوند و شروع به فرسوده کردن هم می کنند و دولت ها همیشه از طرف سیاسیون و افکار عمومی تحت فشار هستند؛ این درحالی است که باید هرچه زودتر باید یکسری عقب ماندگی ها را جبران کنند و در این میان پول آسان نفت را هم که داشته باشیم بهترین راه این است که خرید خارجی انجام دهیم و فناوری را از خارج کشور تهیه کنیم و بگوییم کار انجام داده ایم، درحالیکه این اقدامات ضرر زدن به فعالیت در زمینه اقتصاد دانش بنیان کشور است.

 

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در کشور اگر رانتی داده می شود آن رانت را به تولید نداده ایم، تاکید کرد: رانت را به صادرات مواد خام کشور و واردات تجهیزات ساخته شده از خارج داده ایم که در هر دو صورت داریم به اقتصاد کشور آسیب می زنیم.

 

نظر شما