شناسهٔ خبر: 27458102 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

سرانه ۴۰ سانتی‌متری ورزش در شیراز؛ ورزش بانوان در سایه بی‌توجهی و کم لطفی

صاحب‌خبر -
به گزارش شیرازه سرانه امکانات  ورزشی شیراز رقمی پایین‌­تر از استانداردها را نشان می­‌دهد و  در میان مناطق این شهرستان و نیز در میان زنان و مردان شیرازی ناموزون توزیع شده است با این حال باز شیراز از پیشروهای ورزش است.

برگزاری مسابقات بومی محلی ویژه بانوان، مسابقات محلی گسترده در میان 110 تیم و مدال­‌آوری بانوان شیرازی با امکانات کم ورزشی تنها یک شاهد­ و نمونه برای این ادعا است.

سرانه ورزشی شیراز از استاندارد ملی کمتر است 

استاندارد جهانی در سرانه امکانات ورزشی 2 متر برای هر نفر است. این میزان در ایران 1 متر برای هر نفر در نظر گرفته شده است. سید جواد کشاورز، معاون امور ورزشی سازمان ورزش و جوانان استان فارس  در گفت‌و‌گو با تسنیم گفت: سرانه امکانات ورزشی شیراز به استاندارد ایران هم نمی‌­رسد.

هر چند سرانه امکانات ورزشی بسیاری از شهرستان­‌های استان فارس به استانداردهای جهانی نزدیک شده است اما این میزان برای شیراز نزدیک به 40 سانتی متر است. کشاورز با بیان اینکه این میزان در مجموع امکانات ارائه شده از سوی شهرداری، آموزش و پرورش، سازمان ورزش و جوانان و غیره  است، از دسترسی پایین­ بانوان شیرازی به این امکانات  سخن گفت.

این امکانات شامل سالن‌­های سرباز و سرپوشیده آبی و غیر آبی است که یحیی زارع، معاون تربیت بدنی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری  شیراز در این باره گفت: این امکانات بیشتر در جنوب و مرکز توزیع شده و سهم شمال شیراز اندکی کمتر است.

به گفته زارع شهرداری شیراز 60 هزار متر فضای مفید ورزشی را در خدمت شهروندان قرار داده است. همچنین وی از 13 سالن سرپوشیده توپی، 36 زمین چمن مصنوعی، سالن سر پوشیده غیر توپی و دو باشگاه بدن‌سازی نام برد و گفت: دستگاه­‌های ورزشی همگانی پارک­‌ها در این میزان محاسبه نشده است.

« اماکن زیر مجموعه سازمان ورزش و جوانان نیز در حدود 53 فضای سرپوشیده آبی و غیر آبی است. هدف از ارائه امکانات ورزشی در مجموعه شهرداری گسترش فضای نشاط و ورزش همگانی است و سازمان ورزش و جوانان بر ورزش حرفه‌­ای و قهرمانی تمرکز دارد» این را معاون تربیت بدنی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گفت.

بخش خصوصی در عرصه ورزش ورود کند 

در حالی از قهرمانی ساره جوانمردی در پارالمپیک با زندگی در شهری فاقد سالن تمرین مناسب، حضور فروغ عباسی و پرچم­داری او در المپیک زمستانی در استانی­ که 3 سال است برف ندارد، مقام نخست بانوان فارسی در وزنه­‌برداری بانوان و قهرمانی بانوی قایقران شیرازی بدون فضای تمرین نمی­‌توان به سادگی از کنار آن گذشت که کمبود سالن­‌های ویژه بانوان و اختصاص ساعات نامناسب همواره مورد انتقاد بوده است. 

«خواست عمومی تلنگری برای تلاش مضاعف سازمان ورزش و جوانان برای توجه بیشتر به ورزش بانوان شیرازی است» این را معاون امور ورزشی سازمان و جوانان گفت و افزود: اکنون 47 هیئت ورزشی در شیراز در ورزش مردان فعال است و 30 هیئت در بخش بانوان نیز فعالیت می­‌کنند.

ورزش­‌های همگانی از قبیل مسابقات بومی محلی و پیاده‌­روی­‌های خانوادگی نمودی از توجه به نشاط و ورزش بانوان است که شهرداری آن را برگزار می­‌کند. با این حال زارع از برگزاری فوتسال محلات با 1200 نفر در قالب 110 تیم و مسابقات گسترده کشتی محلات خبر داد که تنها در بخش آقایان برگزار شد.

علاوه بر این زارع معتقد است توسعه و دسترسی به امکانات ورزشی توسعه فرهنگ نشاط را به دنبال دارد. هدفی که در دستور کار تربیت­ بدنی مجموعه شهرداری است. در این میان علاوه بر تلاش دستگاه­‌های مربوطه حضور بخش خصوصی نیز می­‌تواند راهگشا باشد.

کشاورز گفت: اکنون بخش خصوصی دارای 434 سالن ورزشی است، این میزان می‌تواند بخشی از فضای تمرینی قهرمانان شیرازی و نیز جویندگان نشاط و سلامتی را تامین کند. 

حدود 20 نفر از ورزشکاران فارسی در قالب تیم‌­های ملی ایران به بازی­‌های آسیایی جاکارتا رفته‌­اند. حضور گسترده شیرازی‌­ها در این میان و نیز درخشش بانوان فارسی در عرصه ورزش قهرمانی توجه بیشتر و افزایش سرانه ورزشی شیراز را می‌­طلبد.


نظر شما