شناسهٔ خبر: 27456862 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

گروه اقدام ایران از قابلیت اثرگذاری برخوردار نیست/ ترامپ دنبال کشاندن ایران پای میز مذاکره است/ «هوک» مقصر شکست مذاکرات برجامی آمریکا و اروپا است

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: تشکیل گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه ایالات متحده، به منظور اطمینان یافتن از موثر بودن تحریم‌ها در جهت واداشتن ایران به تغییر رفتار و آمدن به پای میز مذاکره است.

صاحب‌خبر -

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره اعلام تشکیل گروه اقدام ایران توسط مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا گفت: زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا تصمیم گرفت رویکرد این کشور را در قبال ایران تغییر دهد که بازرترین این تغییر رویکرد را در خروج ایالات متحده از برجام شاهد بودیم، طبیعی بود سازوکاری تشکیل و اقداماتی انجام شود تا این تغییر رویکرد، به صورت منسجم عملیاتی شود. 

افزایش رایزنی‌ها و فشارها برای اعمال تحریم‌ها از اهداف تشکیل گروه اقدام ایران هستند

وی ادامه داد: از چند هفته قبل زمزمه‌‌هایی مطرح شده بود که در وزارت امور خارجه امریکا گروهی مسئول پیگیری موضوعات مرتبط با برجام خواهند شد - به‌خصوص با نزدیک شدن به موج دوم اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران که مربوط به تحریم‌های اصلی یعنی فروش نفت و مراودات مالی و بانکی است – که در این چارچوب روز پنجشنبه مایک پمپئو از تشکیل این گروه در درون وزارت امور خارجه امریکا به ریاست بریان هوک خبر داد. 

این کارشناس ارشد مسائل امریکا با بیان اینکه در سخنرانی‌هایی که پمپئو و هوک انجام دادند، اهداف این گروه مشخص شد، اظهار داشت: نخستین هدف، افزایش رایزنی‌ها با متحدان امریکا است تا اعمال تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران به دقت و به صورت کامل اجرا شود و هدف دوم، افزایش فشارهای اقتصادی برای به صفر رساندن فروش نفت ایران است. 

ترامپ می‌خواهد از همه ابرازها برای تغییر رویکرد ایران استفاده کند

ابوالفتح با تاکید بر اینکه دولت ترامپ می‌خواهد از همه ابرازها برای تغییر رویکرد ایران استفاده کند، تصریح کرد: تشکیل گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه ایالات متحده، به منظور اطمینان یافتن از موثر بودن تحریم‌ها در جهت واداشتن ایران به تغییر رفتار و آمدن به پای میز مذاکره است. 

وی در پاسخ به این سوال که تشکیل گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه امریکا تا چه اندازه وظایفش متناظر با اقدامات دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک) نیست؟ خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مختلف، هر کدام وظایف مختلفی دارند. بیشتر اقدامات اوفک، مربوط به امور مالی و اقتصادی و همچنین شناسایی افراد است اما گروه اقدام ایران، کارهای دیپلماتیک و اعزام هیات‌ها به کشورهای مختلف را پیگیری می‌کند. 

اولویت اصلی گروه اقدام ایران، اعمال تحریم‌ها است

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دیگر نیز چنین دفاتر و گروه‌هایی وجود دارد. به طور مثال، حتما در مورد ایران در پنتاگون (وزارت دفاع) و سی‌.آی‌.ای (آژانس مرکزی اطلاعات) دفاتری وجود دارند که رسانه‌ای نشده‌اند. در مجموع، شبکه‌ای از نهادها و تشکل‌ها در درون دستگاه‌های امریکایی در قسمت‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند که برای رسیدن به یک هدف واحد انجام می‌کنند که آن هدف، تحت فشار قرار دادن هرچه بیشتر ایران است. 

ابوالفتح در پاسخ به این سوال که آیا گروه اقدام ایران وزارت امور خارجه امریکا تنها در مورد موضوع برجام و تحریم‌ها فعالیت می‌کند یا آنکه موضوعاتی نظیر مسائل موشکی، منطقه‌ای، حقوق‌‌بشر و... را هم پیگیری می‌کند؟ ابراز داشت:‌ موضوعات کلان همیشه در روابط میان ایران و امریکا یا کشورهای درگیر با ایران مطرح بوده است اما اولویت اصلی گروه اقدام ایران، تحریم‌هایی است که دولت امریکا علیه ایران اعمال کرده و دونالد ترامپ گفته که سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران در طول تاریخ است.  

تحریم‌های ترامپ امیدها را در دل گروه‌های ضدایرانی زنده کرده است

وی اضافه کرد:‌ این تحریم‌ها امیدهایی را در دل گروه‌های ضدایرانی چه در داخل امریکا و چه در خارج از امریکا از جمله اسرائیل و سعودی‌ها زنده کرده است و در این راستا، ایالات متحده می‌خواهد بر اعمال این تحریم‌ها و جهانشمول کردن آن اطمینان پیدا کند. 

این کارشناس ارشد مسائل امریکا با بیان اینکه مسائل موشکی، منطقه‌ای، تروریسم، حقوق‌بشر حتما در دستورکار گفت‌وگوهای هیات‌هایی که گروه اقدام ایران به کشورهای مختلف اعزام می‌کند، خواهد بود، عنوان کرد: با آنکه این هیات‌ها درخصوص موضوعات مختلف مربوط به ایران رایزنی می‌کنند ولی دستورکار اصلی و اولویت نخست آنها، این است که نشان دهد خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، سیاست درستی بود که منتج به نتیجه شده و ایران را به مذاکره وادار کرده است که در آن گفت‌وگوها درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای و... نیز رایزنی می‌شود. 

بریان هوک کیست؟ 

ابوالفتح درباره بریان هوک، رئیس منصوب شده گروه اقدام ایران وزارت امور خارجه امریکا نیز یادآور شد: بریان هوک تا پیش از این، مدیر دفتر سیاستگذاری‌های سیاسی وزارت امور خارجه امریکا بوده است. دفتر سیاستگذاری‌های سیاسی نقش تینگ‌‌‌‌تنگ وزارت امور خارجه امریکا را ایفا می‌کند. این مسئولیت، به افراد با نفوذ واگذار می‌شود. با این وجود، هوک در سال ۲۰۱۶ در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری طرفدار ترامپ هم نبوده و نقدهایی را به او داشته و گفته می‌شود انتصاب او به این مسئولیت توسط رکس تیلرسون، وزیر سابق امور خارجه امریکا با اعتراض ترامپ روبه‌رو شده اما بعدا ترامپ نسبت به این انتصاب مجاب شده است. 

وی ادامه داد: بعد از برکناری تیلرسون از وزارت امور خارجه امریکا، گفته می‌شود هوک نیز با او از وزارت امور خارجه می‌رود که این اتفاق رخ نداد. انتصاب هوک به ریاست گروه اقدام ایران نشان می‌دهد که وی توانسته خود را با سیاست‌های رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه جدید امریکا تطبیق دهد. 

بریان هوک مقصر شکست مذاکرات امریکا با سه کشور اروپایی در موضوع برجام است

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه از بریان هوک به عنوان یکی از مسئولان و مقصران شکست مذاکرات امریکا با سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا در موضوع برجام نامبرده می‌شود، بیان کرد: گویا قرار بوده توافقی میان امریکا و امریکا صورت بگیرد مبنی بر اینکه ایالات متحده از برجام خارج نشود ولی سه کشور اروپایی فشارهای فرابرجامی خود را به ایران افزایش دهند و تهران را در موضوعات موشکی و منطقه‌ای تحریم کنند ولی بنا به دلایلی این توافق شکست خورده نشده است. 

ابوالفتح با یادآوری اینکه امریکا اقداماتی نظیر ایجاد گروه اقدام ایران را قبلا هم انجام داده بود، گفت: اقدام تندتر و گسترده‌تر قبلی ایالات متحده، در زمان وزارت امور خارجه هیلاری کلینتون رخ داد که وزارت امور خارجه امریکا سفارت مجازی خود درباره ایران را تشکیل داد که دوبی به فعالیت مشغول بود. آن زمان، بسیاری از تشکیل این سفارت مجازی به عنوان نقطه عطف برای نفوذ در ایران نام می‌بردند ولی این سفارت مجازی آن گونه که انتظار می‌رفت، موثر نبود. 

گروه اقدام ایران از قابلیت چندانی برای اثرگذاری برخودار نیست

وی افزود: درباره موفقیت گروه اقدام ایران تردیدهای زیادی مطرح است و به نظر می‌رسد از قابلیت چندانی برای اثرگذاری برخودار نیست.

این کارشناس ارشد مسائل امریکا با اشاره به مناسبات امریکا با متحدان این کشور در موضوع اظهار داشت: اکثر قریب به اتفاق متحدان امریکا - حتی بریتانیا که از مناسبات بسیار گسترده و ویژه‌ای با ایالات متحده برخوردار است – گفته‌اند از سیاست ضدبرجامی ترامپ علیه ایران تبعیت نمی‌کنند و این مواضع، دشواری‌هایی را برای گروه اقدام ایران وزارت امور خارجه امریکا برای موفق شدن و همراه ساختن دیگران علیه ایران ایجاد می‌کند.

نظر شما