شناسهٔ خبر: 27456467 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

«شفیره» در جشنواره تئاتر عروسکی

خونی که از گلوی بریده دختر سرخ‌مو چکید/ جنایت در قصر

کارگردان نمایش «شفیره» عنوان کرد این نمایش فضای افسانه های «هزار و یک شب» را القا می کند و اقتباسی آزاد از نمایشنامه «مده آ» محسوب می شود.

صاحب‌خبر -

مهدی شاه پیری نویسنده و کارگردان «شفیره» که در جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک حضور دارد درباره این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: «شفیره» اقتباسی آزاد از نمایشنامه «مده آ» اوریپید است که بیشتر در جزییات به این اثر شباهت دارد و در فضاسازی به افسانه های «هزار و یک شب» نزدیک است و علاقه ام به افسانه ها و فضاهای سِحر و جادو و جن و پری باعث شد که به سمت اجرای این نمایش بروم.

وی ادامه داد: داستان نمایش از جایی آغاز می شود که هنوز مده‌آ به دنیا نیامده است. یک شب پادشاهی بدون فرزند آوای زنبوری در گوشش می‌پیچد. زنبور به او می گوید اگر می خواهد بچه دار شود باید قوچ زرین را سر ببرد و از پارچه زرین برای خودش رواندازی درست کند. بعد از چند ماه ملکه فرزندانی دوقلو به دنیا می‌آورد؛ دختری سرخ مو و پسری مرده. پادشاه از این که پسر مرده است غصه‌دار می‌شود اما دوباره آوای زنبور در گوش او طنین‌انداز می‌شود که تنها در صورتی که گلوی دختر بریده شود، پسر زنده خواهد شد. پادشاه گلوی دختر را می‌برد و پسر زنده می شود اما از یک قطره از خون دختر که روی زمین ریخته است گلی می‌روید سرخ رنگ. گلی که روزها به شکل یک گل است اما شب ها تبدیل به دختر سرخ موی می شود تا اینکه شاهزاده ای جوان به آن دیار می آید و مدهوش بوی گل می شود و ...

شاه پیری درباره دیگر ویژگی های نمایش توضیح داد: این اثر با مدت زمان ۵۰ دقیقه نمایشی بدون دیالوگ است که به جای آن از نریشن استفاده شده است و موسیقی و تصویرسازی نقش پررنگی در اجرا دارد. تم نمایشنامه «مده آ» حسادت و یا انتقام است اما در این نمایش به تقابل بین زن و مرد پرداختم و اینکه اجحافی که از کودکی در حق دختر سرخ موی می شود او را به زنی کینه ورز تبدیل می کند.

به گفته وی، این نمایش اثری زنده - عروسکی است و از عروسک های باتومی (میله ای) برای اجرا استفاده می شود. فیزیک بازیگران نیز نقش مهمی در اجرا دارد و بازیگران با دست و بدن خود در نمایش عروسک می سازند و به بازی می گیرند.

وی در پایان درباره دریافت کمک هزینه از جشنواره بیان کرد: بی تعارف بگویم که امسال جشنواره از نظر برنامه ریزی و پرداخت کمک هزینه ها بسیار خوب عمل کرده است و پرداخت ها به موقع انجام شده و ما بعد از هر بازبینی کمک هزینه مان را دریافت کردیم. درست است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بودجه جشنواره کم است اما همین که خانم برومند در همین مدت کم توانسته این بودجه را تامین و به گروه ها پرداخت کند، ارزشمند است.

داریوش فائزی، هرش آرمند، مهرنوش بلمه، کتایون رزم‎حسینی، ریحانه کوثری‌مهر، گل‌آرا غفرانی و حامی علیزاده بازیگر و بازی‌دهنده عروسک این نمایش هستند.

طراح، ساخت عروسک و طراح لباس مهرنوش بلمه است. ساخت دکور هانی سقاییان، طراح صحنه مهدی شاه‌پیری، طراح نور رضا خضرایی و آهنگساز بابک نصیری‌خواه هستند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهد شد.

نظر شما