شناسهٔ خبر: 27453046 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار کوتاه

صاحب‌خبر -

رهبر انقلاب بارها خواستار اصلاح نظام بانکی 
شده است

خطیب نمازجمعه این هفته تهران با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی یکی از خواسته‌های رهبری از دولت بود، گفت: هر سه قوه با عزم جدی و نگاه بلند مدت باید در راستای اصلاح نظام بانکی حرکت کنند. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران اظهار کرد: امروز اگر مسئولین کشور و آحاد مردم به درک درستی از مسئولیت خود برسند به موفقیت خواهیم رسید. باید به گونه‌ای حرکت کنیم که همه با هم پیشرفت کنیم. وی افزود:‌ نباید کسی از جبهه انقلاب فاصله بگیرد و آن کسی را که می‌توانیم وارد انقلاب کنیم ناامیدش کنیم.  وی ادامه داد: برای رئیس جدید بانک مرکزی آرزوی توفیق داریم و امید داریم قدم‌های مثبتی را در راه اصلاح نظام بانکی بر دارد. سه قوه باید با عزم جدی و با نگاه بلندمدت، مسأله اصلاح نظام بانکی را در دستور کار خود قرار دهند و باید عزم جدی معطوف به فراهم کردن زمینه استقلال بانک مرکزی باشد.  رهبر معظم انقلاب بارها اصلاح بانک را از دولت خواسته بودند. باید سه قوه با عزم جدی و نگاه بلند مدت مساله نظام بانکی را در دستور کار خود قرار دهد. بدون مطالبه از دولت و مجلس قطعا نمی‌توان بر مشکلات فرا روی نظام بانکی فائق شد. ابوترابی فرد گفت: افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی باید کنترل شود و در دولت و افزایش هزینه‌های کل توجه نکند نتیجه‌اش افزایش دارای های بانک مرکزی و رشد پایه پولی می‌شود. با افزایش بدهی‌های دولت شاهد رشد پایه‌های پولی خواهیم بود. زیرا اولا دولت باید برنامه ریزی لازم را انجام دهد تا مانع ضرر وبدهی‌های بانک مرکزی شود. وی با بیان اینکه از سوی دیگر امروز شاهد معضل خصوصی‌ سازی‌های بی ضابطه بانک‌ها هستیم، گفت: رئیس کل بانک مرکزی باید بر عملکرد بانک خصوصی نظارت جدی داشته باشد. کشورهای همسایه ما با کاهش ارزش پول روبرو شدند که بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار بدهی است؛ چگونه باید این مقدار پرداخت شود. جمهوری اسلامی ایران کمترین بدهی خارجی را دارد. بدهی خارجی میان مدت و بلند مدت ما حداکثر ۱۱ میلیارد دلار است.

سرپرست وزارت کار:
مسائل مطرح شده در جلسه استیضاح را 
از طریق مجاری قانونی پیگیری می‌کنیم

سرپرست وزارت کار گفت: مسائلی که در جلسه استیضاح مطرح شد را از طریق مجاری قانونی مورد پیگیری قرار خواهیم داد. تقریبا مسائلی که درباره سازمان بهزیستی شد را با ارائه مستندات، مدارک و ادله کافی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارائه می‌کنیم. انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص اتهامات مطرح شده علیه وی و وزارت کار در جلسه استیضاح علی ربیعی در مجلس گفت:‌ یکی از ویژگی‌های آقای ربیعی شفافیت در اقدامات و عملکردشان است. این مسئله مختص به خودشان هم نبود بلکه ایشان به همه مسئولان و دستگاه‌های تابعه وزارت کار نیز بر انضباط مالی، اثربخشی اقدامات، اطلاع‌رسانی، پاسخگویی و شفافیت تاکید می‌کردند. وی با بیان اینکه در جلسه استیضاح آقای ربیعی مسائل ناخوشایندی مطرح شد، اظهار داشت: مسائلی که در آن جلسه مطرح شد را از طریق مجاری قانونی مورد پیگیری قرار خواهیم داد. تقریبا مسائلی که درباره سازمان بهزیستی شد را با ارائه مستندات، مدارک و ادله کافی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارائه می‌کنیم

کارآمدی استیضاح را در مجلس از بین نبریم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بهتر است برخی نمایندگان کارآمدی استیضاح را در مجلس از بین نبرند و آن را وسیله امتیازگیری قرار ندهند. پروانه سلحشوری در گفت وگو با ایرنا با بیان این که استیضاح حق نماینده است، اظهار داشت: ماهیت استیضاح به عنوان ابزار نظارتی در مجلس باید کارآمدی خود را حفظ کند و ما نباید بگذاریم که به ابزار ناکارآمد تبدیل شود. وی افزود: اگر بخواهیم استفاده ناصحیح از این گونه ابزارهای نظارتی مجلس کنیم ابزارهایی مانند سوال از رییس جمهوری، تحقیق و تفحص، استیضاح و سوال و تذکر کارآمدی خود را از دست می دهند. نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: ما نباید استیضاح را وسیله انتقام جویی فردی کنیم بلکه باید این ابزار درست و به جا استفاده شوشد. سلحشوری گفت: بنده خود از طراحان استیضاح وزیر کشور هستم ولی هیچگاه این استیضاح به دلیل موضوعات شخصی نبوده بلکه ماهیت اجتماعی دارد. وی یادآور شد: متاسفانه برخی نمایندگان استیضاح را ابزاری برای امتیازگیری و سوءاستفاده های فردی قرار داده اند که این دور از انصاف است، استیضاح باید نسبت به عملکرد وزیر مذکور انجام گیرد نه این که به دلیل مشکلات فردی یک نماینده با وزیری استیضاح انجام شود.

مراسم گرامیداشت «عباس امیرانتظام» برگزار شد

مراسم گرامیداشت چهلمین روز درگذشت عباس امیر انتظام برگزار شد. به گزارش ایسنا، صبح جمعه مراسم گرامیداشت چهلمین روز درگذشت عباس امیر انتظام سخنگوی دولت موقت با حضور جمعی از فعالان سیاسی و مدنی از جمله مصطفی تاجزاده٬ احمد زیدآبادی٬ عمادالدین باقی، محمد ملکی، مصطفی بادکوبه‌ای، داوود هرمیداس باوند، قاسم شعله سعدی و عماد بهاور در قطعه ۷ بهشت زهرای تهران برگزار شد. در این مراسم با سخنرانی چند تن از نزدیکان خانواده امیر انتظام یاد و خاطره او گرامی داشته شد.

لاریجانی انتخاب رییس جدید
 مجلس ملی پاکستان را تبریک گفت

 رییس مجلس شورای اسلامی، در گفت وگوی تلفنی با «اسد قیصر» همتای پاکستانی خود، انتخاب وی را به عنوان رئیس جدید مجلس ملی جمهوری اسلامی پاکستان تبریک گفت. به گزارش خانه ملت، لاریجانی روز پنجشنبه در این تماس تلفنی با ابراز خرسندی از روند رو به رشد مناسبات دو کشور مسلمان در عرصه های مختلف بر توسعه ارتباطات پارلمانی فیمابین تأکید کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی در این تماس با اشاره به تحولات منطقه افزود: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان دو کشور مهم و تأثیرگذار در جهان اسلام و منطقه می باشند و رایزنی‌های مستمر فیمابین می تواند به برقراری ثبات و آرامش منطقه کمک کند.
وی در پایان بر بهره گیری از ظرفیت های اقتصادی و کشاورزی در ایران و پاکستان در راستای منافع دو ملت تأکید کرد. در ادامه این گفت وگوی تلفنی،رئیس جدید مجلس ملی جمهوری اسلامی پاکستان با قدردانی از رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: روابط دیرینه، فرهنگی و مذهبی دو کشور پشتوانه محکمی برای ارتقا سطح مراودات بویژه روابط پارلمانی میان مجالس پاکستان و ایران می باشد.

دادستان کل کشور: 
دادگاه مفسدان اقتصادی بصورت علنی
 از صدا و سیما پخش می‌شود

حجت‌الاسلام منتظری در جلسه کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان گفت: دادگاه مفسدان اقتصادی علاوه بر علنی بودن پس از فیلمبرداری از شبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش خواهد شد. به گزارش تسنیم، دادستان کل کشور در جلسه این کمیسیون که  با موضوع «برخورد قوه قضاییه با فساد و مفسدین اقتصادی» و «بررسی مسائل اقتصادی و تحولات بازار و سکه و ارز» با حضور کارشناسان و مسوولین مربوطه برگزار شده بود ،  اقدامات دستگاه قضایی علیه مفسدان اقتصادی را تشریح و گفت به زودی ضمن برگزاری علنی دادگاه اخلالگران اقتصادی، اسامی این افراد را به اطلاع عموم می‌رسانیم.  وی در پایان کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان رهبری در قم اظهار کرد: دادگاه مفسدان اقتصادی علاوه بر علنی بودن پس از فیلمبرداری از شبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما