شناسهٔ خبر: 27452815 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ماجرای زندگی پر تب‌و تاب یک رتبه برتر؛

از «دنیای سوفی» تا اینستاگرام با رتبه ۱۱ کنکور ۹۷/ داستان یک تغییر رشته سخت

رتبه ۱۱ کنکور علوم انسانی ۹۷ دانش‌آموزی است که در مدرسه، پیش‌نماز دوستانش است. او برایمان از ماجرای مخالفت والدینش برای تحصیل در رشته علوم انسانی تا حسرتش برای نزدن یک تست در کنکور می‌گوید.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیا معصومی- مرداد یکی از ماه‌های پرهیجان و شاید هم استرس‌برانگیز برای کنکوری‌هاست؛ دانش‌آموزانی که ماه‌ها و حتی سال‌ها برای کنکور و پایان دروس مدرسه‌ای خود تلاش کردند در این ماه نتایج زحماتشان را می‌بینند. برخی خوشحال از کارنامه درخشان و برخی ناراحت به خاطر تمام فرصت‌های مفیدی که از دست دادند، البته در این میان هستند افرادی که علیرغم عملکرد و رتبه خوبشان همچنان حسرت گذشته را می‌خورند.

زمان اعلام نتایج کنکور همواره رتبه‌های برتر تک رقمی حتی رتبه ۱۰ معرفی می‌شوند و نام و آوازه آن‌ها در هر کوی و برزنی می‌پیچد، اما رتبه ۱۱ بعنوان اولین رتبه دو رقمی ناشناخته باقی می‌ماند، گویی مرز بین معروفیت تا ناشناخته ماندن تنها یک تست ناقابل است.

حال به سراغ یکی از این رتبه‌های یازدهم رفتیم تا با شادی، ناراحتی یا حتی حسرت‌های او از نزدیک آشنا شویم.

احمد الکاتب رتبه ۱۱ کشوری کنکور انسانی ۹۷، فرزند دوم یک خانواده متدین است و همواره معلمان، خانواده و به خصوص خواهر خود را که با کسب رتبه برتر در کنکور ریاضی سال ۱۳۹۲ توانسته در رشته هوافضای دانشگاه خواجه نصیر تحصیل کند، مشوق خود معرفی می‌کرد.

او مقطع متوسطه خود را در دبیرستان غیردولتی میلاد طه واقع در میدان بهارستان تهران گذرانده است، از این رو با حضور در این مدرسه گپ و گفتی را با این رتبه برتر، مشاور و معلم مدرسه‌اش ترتیب دادیم.
 
پیش‌نمازی که رتبه ۱۱ کنکور انسانی ۹۷ شد/ از مخالفت‌های والدین و تغییر رشته تا حسرت یک تست صحیح

کمی از رتبه‌تان بگویید.
قبل از برگزاری کنکور ۹۷ در آزمون‌های آزمایشی مختلف رتبه زیر ۱۰ را کسب می‌کردم، با این وجود توقع رتبه تک رقمی کشوری را از خود داشتم به همین خاطر پس از اعلام نتایج کنکور هم خوشحال بودم و هم ناراحت؛ ناراحت از این نظر که نتوانستم مطابق انتظار پیش روم و مثل سایر رتبه برتر‌ها شناخته شوم و خوشحال از این حیث که درنهایت توانستم رتبه خوبی را در کنکور به دست آورم.

درصد درس‌های من در کنکور اینگونه بود؛ ادبیات ۷۴ درصد، عربی ۱۰۰ درصد، دینی ۸۹ درصد، زبان ۶۰ درصد، ریاضی ۱۰۰ درصد، اقتصاد ۸۲ درصد، ادبیات تخصصی ۷۴ درصد، اجتماعی ۷۰ درصد، فلسفه منطق ۷۳ درصد، روانشناسی ۹۳ درصد، تاریخ و جغرافی ۷۳ درصد.

در بین این دروس همواره حسرت بخش تاریخ ادبیات درس ادبیات تخصصی آزمون کنکور را می‌خورم، چون به نظرم با کمی دقت و پاسخ به سوالات بیشتر می‌توانستم رتبه بهتری بگیرم.

چرا رشته علوم انسانی را برای تحصیل انتخاب کردید؟
از دوران راهنمایی به رشته علوم انسانی علاقه داشتم و برای اینکه پایه ریاضی خود را قوی کنم سال دوم دبیرستان رشته ریاضی فیزیک را انتخاب کردم، سپس سال سوم و پیش‌دانشگاهی با تغییر رشته در علوم انسانی تحصیل کردم.

این تغییر رشته بدین خاطر بود که اطرافیان همواره به من توصیه داشتند ریاضیات خود را قوی کنم و سپس به تحصیل در رشته انسانی بپردازم؛ درواقع آن‌ها معتقد بودند اگر تنها به ریاضیات رشته انسانی بسنده کنم با توجه به پیشینه خوبی که برای این درس دارم حتما ضعیف خواهم شد برای همین پیشنهاد آن‌ها را پذیرفتم.

از ابتدای سال سوم دبیرستان انتظار داشتم که در کنکور یکی از رتبه‌های برتر باشم، هنگام شرکت در آزمون‌های آزمایشی گروه ریاضی رتبه ۲۵۰ تا ۳۰۰ را کسب می‌کردم، اما به دلیل علاقه زیاد به رشته انسانی و کسب رتبه ۱۲ در اولین آزمون آزمایشی این گروه، تحصیل و دادن کنکور در گروه علوم انسانی را انتخاب کردم.

روزی چندساعت برای کنکور درس می‌خواندید؟
از تابستان سال گذشته طبق برنامه مدرسه به طور جدی درس خواندن برای کنکور را آغاز کردم. در مدرسه سه زنگ حداکثر ۸۰ دقیقه‌ای را به مطالعه اختصاص می‌دادیم و روز‌های تعطیل بین ۹ تا ۱۰ ساعت درس می‌خواندم.

معدل در دوره دیپلم من ۱۹.۸۰ شد و معلمان همواره با دیدن تلاش و رتبه‌های آزمون‌های آزمایشی من اعلام می‌کردند که حتما در کنکور سراسری رتبه زیر ۵ خواهم آورد، اما نمی‌دانم چرا درنهایت رتبه ۱۱ را کسب کردم.
 
پیش‌نمازی که رتبه ۱۱ کنکور انسانی ۹۷ شد/ از مخالفت‌های والدین و تغییر رشته تا حسرت یک تست صحیح
 
چقدر برای کنکور خود هزینه کردید؟
سال چهارم دبیرستان تا زمان برگزاری کنکور ۹۷ هرگز از کلاس‌های آموزشی خارج از مدرسه استفاده نکردم و تنها برای ثبت‌نام مدرسه، آزمون‌های آزمایشی، خرید کتاب و ... درمجموع حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه کردم.

به مطالعه کتاب‌های غیردرسی و ورزش علاقه دارید؟
اهل ورزش نیستم، اما به مطالعات غیردرسی جز مطالعات سیاسی علاقه دارم و بعد از کتاب‌های تخصصی حوزه علوم انسانی موضوعات فلسفی را مطالعه می‌کنم که به نظرم می‌تواند در زندگی من اثرگذار باشد مثل کتاب‌های شهید مطهری، شهید صدر وغیره.

درحال حاضر کتاب دنیای سوفی (تاریخ فلسفه غرب به زبان رمان) و نهایة الحکمة علامه طباطبایی را مطالعه می‌کنم.

والدین شما برای انتخاب علوم انسانی یا تغییر رشته‌تان مخالفتی نکردند؟
پدر و مادرم برای انتخاب رشته علوم انسانی زیاد موافق نبودند و پدرم با وجود آنکه فردی حوزوی هستند و به فلسفه و منطق علاقه دارند، اما ترجیح می‌دادند که در رشته‌های پزشکی یا ریاضی تحصیل کنم تا اینکه تصمیم قطعی و جدی خود را برای انتخاب رشته انسانی گرفتم و خانواده به تصمیمم احترام گذاشتند، درحال حاضر هم از کسب رتبه من بسیار خرسند هستند.
 
شما در کنکور هنر و زبان امسال هم شرکت کردید؟
من در کنکور هنر و زبان‌های خارجی امسال هم توانستم به ترتیب رتبه ۲۷۰۰ و ۳۴۳ منطقه (۶۲۳ کشوری) را کسب کنم که البته برای آن‌ها انتخاب رشته نکردم و به دلیل علاقه‌ام به گرایش انسانی، رشته روانشناسی دانشگاه تهران را برای تحصیلات دانشگاهی انتخاب کردم.

اهل فضای مجازی هستید؟ اینستاگرام و..
اهل فضای مجازی هستم و در ایام کنکور هم آن را کنار نگذاشتم، درکل درس خواندنم برای کنکور بدین صورت نبود که اوقات فراغتی نداشته باشم.

اگر شما داوطلب کنکور ۹۸ هستید یا در اطرافیانتان یک کنکوری دارید بهتر است صحبت‌های رتبه ۱۱ کشوری را برای نحوه مطالعه و کسب رتبه برتر در ویدئوی زیر تماشا کنید.
 
mp4
<div id="video-display-embed-code" ><script type="text/JavaScript" src="http://snn.ir/fa/news/play/embed/703758/367034?width=400&height=300"></script></div>
صحت دارد که شما پیش‌نماز مدرسه هستید و فعالیت‌های مذهبی دارید؟
روزی به دلیل عدم حضور پیش‌نماز در مدرسه، از من خواسته شد تا این وظیفه را انجام دهم، از همان زمان تاکنون با وجود آنکه خود را لایق انجام این کار نمی‌دانم، اما پیش‌نماز هستم، در این مورد بازخورد‌های مثبتی هم از دوستانم گرفته‌ام.

سال‌های دوم و سوم دبیرستان، مشاور ما جلسات مذهبی را برگزار می‌کرد و چهارشنبه آخر هرماه به منزل یکی از دوستان می‌رفتیم و با حضور سخنران جلسات یک تا دوساعته را برگزار می‌کردیم البته تعداد این جلسات در سال چهارم دبیرستان به دلیل حجم درس کاهش یافت.

با این وجود به نظر شما همچنان اسلام در خطر است؟
در دوره فعلی هم اسلام در خطر است و حتی این مسئله شاید از دوران قبلی هم خطرناکتر باشد. متاسفانه در حال حاضر تنها یکسری از جنبه‌های دین ظاهر شده است و می‌توان گفت که جنبه‌های اخلاقی به نسبت کمرنگ‌تر شدند، به نظرم راه حل این مسئله ظهور افرادی مثل شهید مطهری وعلامه طباطبایی و ... هستند.

  هنگامی که از رتبه ۱۱ کشوری رشته علوم انسانی خواستیم تا تنها ایده خود برای رفع مشکلات کشور را بیان کند، در یک کلام از اصلاح نظام آموزش و پرورش صحبت کرد و معتقد بود بیشتر از پرورش به آموزش بها داده می‌شود و متاسفانه در برخی مباحث آگاهی و آمادگی لازم به دانش‌آموزان ارائه نمی‌گردد.

صحبت‌های کامل الکاتب در این باره را در ویدوئوی زیر مشاهده کنید.
 
mp4
<div id="video-display-embed-code" ><script type="text/JavaScript" src="http://snn.ir/fa/news/play/embed/703758/367031?width=400&height=300"></script></div>
پس از گفتگویی صمیمی از الکاتب خواستیم تا معلم و مشاور مدرسه‌اش را به ما معرفی کند و با آن‌ها هم صحبتی کوتاه داشته باشیم.
پیش‌نمازی که رتبه ۱۱ کنکور انسانی ۹۷ شد/ از مخالفت‌های والدین و تغییر رشته تا حسرت یک تست صحیح

ضمن معرفی خودتان کمی از آقای الکاتب برای ما بگویید؟
من حجت کاویانی دبیر ریاضی احمد هستم. با تلاش و فعالیت خوب او در درس ریاضی مشخص بود که آینده خوبی را خواهد داشت، هم‌اکنون خوشحال هستم که با کسب این رتبه پاداش زحمات خود را گرفته است. بخاطر سابقه کار با دانش‌آموزانی که با پایه ریاضی قوی به رشته علوم انسانی آمده و موفق شده‌اند، هرگز با تغییر رشته احمد مخالفت نکردم. او بسیار خوب برای ادامه راه تحصیلیش راهنمایی شده بود.

به نظر شما نوع مدرسه و تدریس معلم چقدر برای موفقیت در کنکور موثر است؟
نوع فعالیت مدرسه، تدریس دبیر و راهنمایی‌های مشاوران در موفقیت دانش‌آموزان بی‌تاثیر نیست، اما همواره به شاگردانم می‌گویم که تلاش در درجه اول جای دارد و اگر دانش‌آموز در بهترین مدرسه درس بخواند، اما توانایی صرف فعل خواستن را نداشته باشد، نمی‌تواند نتیجه مطلوبی بگیرد.

این دبیر ریاضی با ۲۵ سال سابقه کار توصیه‌های جالبی را برای کنکوریان سال‌های آتی ارائه کرد که با مراجعه به کلیپ زیر می‌توانید نسبت به آن‌ها آگاه شوید.
 
mp4
<div id="video-display-embed-code" ><script type="text/JavaScript" src="http://snn.ir/fa/news/play/embed/703758/367040?width=400&height=300"></script></div>
در قسمت دیگری از گفتگو با مهدی باقری مشاور پایه چهارم دبیرستان غیردولتی میلاد طه هم‌صحبت شدیم.
پیش‌نمازی که رتبه ۱۱ کنکور انسانی ۹۷ شد/ از مخالفت‌های والدین و تغییر رشته تا حسرت یک تست صحیح

بنر‌ها و عکس‌های بسیاری از موفقیت دانش‌آموزان این مدرسه به چشم می‌خورد، راز این موفقیت چیست؟
علاوه بر برنامه‌ریزی دقیق و موثر مدرسه که از تیرماه سال گذشته کار‌های مربوط به دانش‌آموزان سال چهارم را آغاز کرد، اجرای دقیق، پیگیری، فعالیت بسیار و پرتلاشی دانش‌آموزان باعث شد تا آن‌ها در کنکور ۹۷ رتبه‌های خوبی را کسب کنند.
 
پیش‌نمازی که رتبه ۱۱ کنکور انسانی ۹۷ شد/ از مخالفت‌های والدین و تغییر رشته تا حسرت یک تست صحیح

امسال از میان ۴۳ دانش‌آموز کنکوری دبیرستان میلاد طه یک نفر رتبه زیر ۱۰ منطقه، ۵ نفر رتبه زیر ۱۰۰ و ۳۱ نفر رتبه زیر ۱۰۰۰ کشوری را به دست آوردند و این رتبه‌ها نشان می‌دهند که حدود ۷۲ درصد دانش آموزان پایه چهارم جزو برترین‌های کنکور سراسری امسال بودند.
 
پیش‌نمازی که رتبه ۱۱ کنکور انسانی ۹۷ شد/ از مخالفت‌های والدین و تغییر رشته تا حسرت یک تست صحیح

سال گذشته هم بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان پایه چهارم رتبه‌های خوبی را در کنکور کسب کردند بدین ترتیب که از ۳۴ دانش‌آموز خود، ۱۹ رتبه زیر ۱۰۰۰ و ۵ رتبه زیر ۱۰۰ داشتیم.

آیا دبیرستان میلاد طه حاضر است با نگاهی فرهنگی دانش‌آموزانی که بضاعت مالی چندانی ندارند هم تعلیم دهد؟
علیرغم غیردولتی بودن مدرسه، اما در این دبیرستان برخی از دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند و تقریبا به صورت رایگان ثبت‌نام می‌شوند. مدیران و مسئولان مدرسه با دیدی کاملا فرهنگی فعالیت می‌کنند و شهریه ما نسبت به مدارس دیگر (حداقل در منطقه ۱۲) کمتر است.

نظر باقری را درباره موضوع مطرح شده از سوی برخی افراد که دانش‌آموزان هرچه پول بیشتری هزینه کنند می‌توانند رتبه بهتری را در کنکور بگیرند را در کلیپ زیر مشاهده کنید.
 
mp4
<div id="video-display-embed-code" ><script type="text/JavaScript" src="http://snn.ir/fa/news/play/embed/703758/367045?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما