شناسهٔ خبر: 27452468 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

خطیب نماز جمعه تهران:

سه قوه اصلاح نظام بانکی را در دستور کار قرار دهند

صاحب‌خبر -

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه باید عزم جدی برای فراهم کردن زمینه استقلال بانک مرکزی وجود داشته باشد، گفت: سه قوه با عزم جدی اصلاح نظام بانکی را در دستور کار قرار دهند.
حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد خطیب نماز جمعه این هفته تهران در خطبه‌های دوم این نماز، ضمن گرامیداشت جایگاه شهدای منا، اظهار داشت: شهدای مظلوم منا قربانی بی‌درایتی، سوء‌مدیریت و یا توطئه‌‌های رژیم خون‌ریز آل‌سعود است.
وی اضافه کرد: در این روزها شاهد انتصاب رئیس کل بانک مرکزی بودیم و امیدواریم که برای اصلاح نظام بانکی کشور قدم‌های اساسی و مبنایی برداشته شود.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ادامه داد: رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی مؤکدا اصلاح نظام بانکی را از دولت محترم مطالبه کرده‌اند، این کار بزرگ نیازمند برنامه‌ریزی، استفاده از نخبگان علمی، اجماع نخبگان علمی و سیاسی است، باید سه قوه با عزم جدی و با نگاه بلند مدت مسئله اصلاح نظام بانکی را در دستور کار خود قرار دهند و قدم‌ها را استوار بردارند، در این راه باید عزم جدی معطوف به فراهم آوردن زمینه استقلال بانک مرکزی باشد.
وی خطاب به رئیس جدید بانک مرکزی گفت: باید به طور شفاف استقلال بانک مرکزی را از دولت و مجلس داشته باشد، بدون این مطالبه قطعا نمی‌توان بر مشکلات جدی فرا روی نظام بانکی غالب شد.
خطیب نماز افزود: پایه پولی کشور دارای اجزایی است، یکی از اجزای آن خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است، اولا باید اراده بانک مرکزی بر عدم افزایش دارایی‌های خارجی باشد، این سیاستی است که همه بر آن اتفاق نظر دارند، ما در این حوزه قانون را هم تصویب کردیم، اما عملی نشد.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اضافه کرد: باید با برنامه جدی افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی کنترل شود و این کنترل رابطه مستقیم با کنترل هزینه‌های مالی دولت دارد، اگر دولت یله و رها شد و به افزایش هزینه‌های خود اقدام کرد و مدیریت و کاهش هزینه، ارتقای بهره‌وری در دستور کار دولت قرار نگیرد، نتیجه آن افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و معضلات فرا روی آن و رشد پایه پولی است.
وی تصریح کرد: عامل دوم خالص بدهی‌های دولت است، با افزایش بدهی‌های دولت، شاهد رشد پایه پولی غیر متناسب هستیم، رشد پایه پولی به صورت معقول، متناسب با رشد اقتصاد ملی، رشد تولید ناخالص داخلی، صحیح است، اما رشد پایه پولی متناسب با بدهی‌های دولت، این مشکلات امروز را خلق می‌کند، لذا اولا باید دولت با برنامه‌ریزی نسبت به پرداخت بدهی‌های انباشته شده‌اش قدم بردارد و مانع رشد بدهی‌های دولت به بانک مرکزی باشد.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران سومین عامل در مشکلات اقتصادی را خالص بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی دانست و اظهار داشت: متأسفانه در این حوزه با چاش روبه‌رو هستیم، امروز معضل اصلی در این حوزه است، ما بانک‌های خصوصی را بدون ضابطه خلق کردیم، در حالی که ابزارهای لازم برای نظارت بر عملکرد این بانک‌‌ها را در اختیار نداشتیم.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد افزود: در طول یک سال این میزان بدهی‌ها از ۱۲۰ هزار به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، رئیس کل بانک مرکزی باید با ابزار مناسب و با ابزارهای نظارتی کارآمد بر عملکرد بانک‌های خصوصی نظارت جدی داشته باشد، از رئیس کل بانک مرکزی انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مناسب در جهت هدایت منابع به سمت واقعیت اقتصاد و رشد تولید ناخالص داخلی برنامه‌ریزی کند.
وی افزود: کشورهایی که با کاهش ارزش پول ملی مواجه می‌شوند و بدهی‌های خارجی سنگین دارند، نظیر بعضی از کشورهای همسایه ما که امروز شاهد کاهش ارزش پولی ملی آنها هستیم، بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارند، چگونه باید این بدهی را پرداخت کنند و چه بار سنگینی بر شانه آنهاست؟
خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز کمترین بدهی خارجی را دارد، بدهی خارجی میان‌مدت و بلندمدت ما، حداکثر ۱۱ میلیارد دلار است، یعنی صفر، در کنار این موقعیت که می‌تواند راه را برای حرکت اقتصاد هموار کند، ما از ظرفیت‌های بالایی برای خلق ثروت، تولید ارز و صادرات برخورداریم، این منابع عظیم انرژی ما، پتروپالایشگاه‌ها، اگر همین تحریم باعث شود ما به سمت تبدیل نفت خام به فرآورده‌های با ارزش بالاتر که امکان تحریم آنها برای دشمن بسیار سخت است، برویم، در مقابله با تحریم‌‌ها مؤثر است.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با تأکید بر اینکه با صادرات کالاهایی که در داخل کشور به آنها نیاز نداریم می‌توانیم تراز تجاری خود را به شکل معناداری ارتقا دهیم، اظهار داشت: این فرصت‌‌ها در اختیار ماست، ما کشور ثروتمندی هستیم.
وی گفت: ما از قدرت بالایی برای برون‌رفت از این تنگناها برخورداریم، اما این مشروط به اتخاذ تصمیمات درست است، متأسفانه رهبر معظم انقلاب فرمودند که در چند ماه ابتدایی امسال، تصمیمات غلطی اتخاذ شد، اهل نظر بطلان تصمیمات را اعلام کردند.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: تصمیمات امروز اقتصادی امروز کشور باید دارای اجماع علمی و حمایت همه نخبگان سیاسی را داشته باشد، ما می‌توانیم به سرعت از مشکلات امروز خارج شویم، مشروط بر اینکه سیاست‌های خودمان را درست اصلاح کنیم.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خطاب به رئیس جدید بانک مرکزی، گفت: با دستور زید و امر یک معاون و مدیر را منصوب و عزل نکنید، شما مسئول و پاسخ‌گو هستید، مسئولیت‌‌ها را به دست مدیران عالم، با تجربه، متعهد و به تعبیر قرآن حفیظ و علیم بسپارید، کشور این سرمایه‌ها را در اختیار دارد.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران خاطرنشان کرد: کشور ظرفیت این تکانه‌های ارزی را ندارد، قطعا با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان به این هدف رسید، رضایت کوتاه‌مدت و اهداف بی ارزش ناپایدار را ملاک اقدامات خود قرار ندهید، مردم آماده همکاری هستند، برنامه‌های بلندمدت و اهداف کلان، راه را برای اقتدار ملی هموار می‌کند. تسنیم

نظر شما