شناسهٔ خبر: 27452302 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

توافق ایران و سوریه برای همکاری های اقتصادی راهبردی

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: سوریه اکنون در آستانه آغاز فصل جدید بازسازی است و بخش خصوصی ایران با برخورداری از توانمندی و تجارب بسیار بالا می تواند به این کشور کمک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران گفت: موافت نامه راهبردی بلند مدت اقتصادی میان ایران و سوریه تنظیم و تدوین شد و به زودی توسط مقامات ارشد دو کشور امضا می شود.

امیر امینی جمعه شب در حاشیه نشست هیات اقتصادی ایران و سوریه در دمشق افزود: منافع دو کشور در این موافقت نامه اقتصادی مد نظر قرار گرفته است تا بتوانیم از توانایی یکدیگر استفاده کنیم 

وی گفت: سوریه اکنون در آستانه آغاز فصل جدید بازسازی است و بخش خصوصی ایران با برخورداری از توانمندی و تجارب بسیار بالا می تواند به این کشور کمک کند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ایران اضافه کرد: قرار است در این موافقت نامه راهبردی اقتصادی، شرکت های ایرانی حداقل 30 هزار واحد مسکونی آسیب دیده از جنگ حدود هشت ساله در استان هایی را که آزاد شده و یا در حال آزاد شدن هستند ،بازسازی کنند. 

وی گفت: بازسازی زیر ساخت ها از جمله حمل و نقل، خطوط انتقال آب و برق در سوریه بخشی از موافقت نامه راهبردی اقتصادی بلند مدت بین این کشور و ایران است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ایران بیان کرد: بازسازی اماکن تاریخی و زیر ساخت های تخریب شده محور مذاکرات است و در این توافق نامه جدید، بخش خصوصی ایران فعالیت گسترده ای خواهد داشت. 

وی تصریح کرد: محور دیگری که در این موافقت نامه مد نظر قرار گرفت، مبادلات ارزی است که قرار شده ارز محلی جایگزین ارزهای خارجی بین ایران و سوریه شود. 

اعضای دو هیات ایرانی و سوری از چهار روز قبل برای پیگیری اجرای موافقت نامه های موجود در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی با هم تبادل نظر کرده و توافق نامه بلند مدت را تنظیم کردند. 

کلیات توافق نامه جدید اقتصادی بین ایران و سوریه در دو نشست قبلی در ماه های گذشته در تهران و دمشق تنظیم شده بود. 

اعضای این دو هیات در زمینه همکاری های اقتصادی موافقت نامه بلند مدتی را بین یکدیگر تنظیم کردند تا آغازی برای تحول جدید در اقتصاد ایران و سوریه در دوران پس از بحران باشد. 

هیات کارشناسی دو کشور، ظرفیت های موجود یکدیگر را در تمام زمینه ها به ویژه اقتصادی بررسی کردند و طرفین ضمن توافق در خصوص جزئیات همکاری ها، گام های بعدی را مشخص کردند. 

همکاری های بانکی و گمرگی در مذاکرات هیات ایرانی و سوری بیشتر از هر موضوعی مدنظر قرار گرفت و تهران و دمشق در این موافقت نامه قوانین را به نحوی تنظیم کردند که سبب افزایش تجارت میان دو کشور شود. 

همکاری های صنعتی، فناوری و اطلاعات، ایجاد بنگاه های کوچک اقتصادی، مطالعه در خصوص شبکه آبرسانی، ایجاد پست های جدید خطوط انتقال برق و بازسازی زیرساخت های سوریه از جمله موضوعاتی است که در سفر هیات اقتصادی ایران به سوریه بررسی و توافق نامه اولیه در خصوص آنها امضا شد. 

موضوع محوری این مذاکرات، فراهم کردن مقدمات لازم برای برگزاری کمیسیون عالی اقتصادی است که در روزهای آینده با حضور مسئولان عالی رتبه ایران و سوریه برای نهایی کردن قراردادها انجام خواهد شد. 

در پایان نشست عالی کمیسیون مشترک دو کشور در سطح نخست وزیر سوریه و معاون اول رئیس جمهوری ایران قرار است ضمن امضای اسناد قراردادهای مزبور، یک سند راهبردی بین دو کشور در تمام زمینه های اقتصادی و فرهنگی امضا شود. 

نشست دو جانبه هیات اقتصادی ایران و سوریه با حضور 'امیر امینی' معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ایران و سامر الخلیل وزیر اقتصاد سوریه چهار روز گذشته (دوشنبه) در دمشق برگزار شد.

انتهای پیام

نظر شما