شناسهٔ خبر: 27451889 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تا سرنگونی نظام آپارتاید صهیونیستی به مبارزه ادامه می دهیم

مصطفي برغوثي تأکید کرد: خط قرمز ما آتش بس با رژیم آپارتاید صهیونیستی است و تا سرنگونی آن به مبارزه خود ادامه خواهیم داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین با اشاره به لزوم رفع محاصره نوار غزه تأکید کرد: خط قرمز ما آتش بس با رژیم آپارتاید صهیونیستی است و تا سرنگونی آن به مبارزه خود ادامه خواهیم داد.
مصطفی البرغوثی دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین از رام الله در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین درباره آخرین رایزنی های پیش از سفر به قاهره اظهار داشت: دلیل اصلی سفر ما به قاهره محقق شدن آشتی ملی فلسطینی و پایان دادن به این اختلاف و چنددستگی ناامید کننده است که زیان های بسیاری را برای ملت فلسطین به بار آورده است. همه گروه های فلسطینی باید برای مقابله با معامله قرن با هم متحد باشند و ما اکنون با خطر قانون سرزمین یهودیان و الحاق و یهودی سازی سرزمین فلسطین و تقویت نظام آپارتاید مواجه هستیم.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2512038" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2205314/2512038?width=340&height=240"></script></div>

برغوثي گفت: به نظر ما مقاومت مردمی یک گزینه قطعی است و امکان انصراف از آن وجود ندارد. در مورد برقراری آتش بس نیز باید بگویم هرگز امکان ندارد از حق مسلم خود یعنی مقاومت مردمی و تداوم آن با استفاده از هر ابزاری کوتاه آییم و ما شاهد نمونه این مقاومت در خان احمر و نوار غزه هستیم. از این رو در شرایط کنونی باید صف گروه های فلسطینی را متحد سازیم به ویژه پس از حوادثی که در نشست اخیر شورای مرکزی فلسطین شاهد آن بودیم.
البرغوثی در پاسخ به این پرسش که روند برقراری آشتی ملی در میان گروه های فلسطینی به کجا رسیده است و خواسته های جنبش ابتکار ملی فلسطین در این خصوص چیست؟ گفت: به نظر ما برقراری آتش بس بدون برقراری آشتی ملی بی معناست. هدف همه دیدارهای اخیر بین گروه های مختلف فلسطینی برقراری آشتی ملی است و ما نیز در این مسیر گام بر می داریم. آتش بس شامل رفع محاصره نوار غزه و توقف کامل درگیری های نظامی است، ولی امکان ندارد هیچ فلسطینی عاقلی توقف همه جانبه مقاومت را بپذیرد زیرا این به معنای پذیرش اشغالگری است.

وي افزود: روند برقراری آشتی ملی با دشواری های بزرگی همراه است و ما و جبهه خلق برای آزادی فلسطین و جبهه دمکراتیک به دو دلیل از حضور در نشست شورای مرکزی خودداری کردیم، نخست عدم اجرای تصیماتی که در گذشته اتخاذ شده بود از جمله توقف هماهنگی امنیتی با رژیم اشغالگر و همچنین لغو محاصره و تحریم علیه نوار غزه. دوم: عدم مشورت و رایزنی های کافی در خصوص برگزاری این نشست و مواردی که قرار است درباره آن گفتگو و تصمیم گیری شود. جنبش ابتکار ملی معتقد است باید یک راهبرد ملی جدید جایگزین نسخه قبلی آن شود که به شکست انجامید. راهبرد قبلی که بر مذاکره و تدوام هماهنگی امنیتی با اشغالگران استوار بود شکست خورد. راهبرد جدید باید بر تغییر میزان نیروها به نفع ملت فلسطین و با تکیه بر مقاومت ملی، حفظ وحدت، رفع محاصره و لغو تحریم ها علیه نوار غزه استوار باشد.
وي گفت: ما معتقدیم پايان اختلافات فعلی فقط با محقق شدن سه مسأله ممکن است: اول تشکیل دولت وحدت ملی که زمام امور را در کرانه باختری و نوار غزه به دست گیرد. دوم تعیین زمان برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و پارلمان و شورای ملی بر اساس اتحاد همه نیروها و جریان های داخلی. سوم مشارکت حماس و جهاد اسلامی در کنار سایر نیروها و سازمان آزادی بخش و تشکیل کادر رهبری بر اساس شراکت ملی و بدون یکجانبه گرایی.
البرغوثی در مورد تفاهم نامه سال 2014 درباره نوار غزه گفت: جنبش ابتکار ملی بخشی از این تفاهم نامه نبوده و در آن مشارکت نداشته است. حماس و هیئت سازمان آزادیبخش با این تفاهم نامه موافق بوده اند ولی ما معتقدیم این تفاهم نامه کافی نیست زیرا باعث رفع محاصره نوار غزه نشد و ما محاصره نوار غزه را مردود می دانیم. هر فلسطینی در هر جایی از سرزمین های اشغالی باید در کنار نوار غزه بایستد و خواستار رفع محاصره این منطقه شود. امکان ندارد ما شاهد گرسنگی و تحریم ملت فلسطین در نوار غزه باشیم و ساکت بمانیم. از این رو ما همیشه خواهان رفع محاصره غزه بوده ایم و اکنون نیز خواهان متحد شدن صفوف همه جریان های فلسطینی هستیم زیرا از تکتازی اسرائیل هم در کرانه باختری و هم در نوار غزه و تحمیل شرط و شروط های آن در مذکرات برقراری آتش بس و غیره جلوگیری می کند.
البرغوثی درباره نقش مصر و قطر در تحولات فلسطین گفت: از برادران مصری تشکر می کنیم و معتقدیم این نقش مثبت مصر به محقق شدن آشتی ملی کمک می کند و امیدواریم این نقش ادامه داشته باشد، ولی در عین حال امیدواریم همه گروه های فلسطینی در گفتگوهای آشتی ملی مشارکت داشته باشند تا وحدت ملی بر اساس صحیح شکل گیرد. درباره قطر هم ما هیچ اطلاع دقیقی از ایفای نقش این کشور در تحولات نداریم و فقط شنیده ایم قطر در زمینه حقوق کارمندان مشارکت می کند. در هر صورت هنگامی که به قاهره رفتیم از جزئیات همه پیشنهادها و طرح ها آگاه خواهیم شد.
دبیر کل جنبش ابتکار ملی فلسطین در پایان گفت: ما در هر مذاکره ای یک خط قرمز داریم و آن عدم آتش بس با رژیم اشغالگر و نژادپرست اسرائیل است و هرگز از مبارزه خود برای سرنگونی نظام آپارتاید دست نخواهیم کشید.

نظر شما