شناسهٔ خبر: 27451401 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

یاهونیوز:

آلمان و فرانسه بی‌سر و صدا در برابر تحریم‌های آمریکا سر تعظیم فرود آورده‌اند

یک رسانه بین‌المللی با ‌اشاره به خروج‌های اخیر شرکت‌های آلمانی از ایران گفته برلین، بی‌سر و صدا در برابر تحریم‌های آمریکا سر تعظیم فرود آورده است.

صاحب‌خبر -




آلمان بعد از خروج آمریکا از برجام به شدت از این تصمیم انتقاد کرد و مدعی شد به تلاش‌هایش برای تضمین تجارت شرکت‌هایش با ایران ادامه دهد.
یاهونیوز نوشته بعد از تصمیم دو شرکت آلمانی «دویچه تلکام» و «دویچه باهن» برای توقف فعالیت‌هایشان در ایران به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین اقتصاد حوزه یورو بدون سر و صدا در برابر تحریم‌های آمریکا نرم شده است. پیش از این هم شرکت خودروسازی «دیملر» خروجش از ایران را اعلام کرده بود.
یاهونیوز نوشته است: با نگاهی به ارقام، شاید اقدام آلمان در پایان دادن به معاملاتش با ایران، چندان تعجب‌آور نباشد. در حالی که ۱۰ هزار شرکت آلمانی با ایران مبادلات تجاری دارند و ۱۲۰ شرکت آلمانی در ایران پرسنل دارند و فعالیت می‌کنند، این ارقام در مقایسه با تجارت آلمان با آمریکا پول خرد محسوب می‌شوند.
مطابق این گزارش، با آنکه حجم صادرات آلمان به ایران در سال ۲۰۱۷ به رقم بی‌سابقه ۳.۴۲ میلیارد دلار رسید، این رقم تنها ۰.۲ درصد از کل حجم صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد.
یاهونیوز نوشته این ارقام آن‌قدر بزرگ نیستند که آلمان خودش را به خطر بیندازد و با تنش‌آفرینی با ترامپ برای خودش دردسر بیشتر ایجاد کند.
آلمان، بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و ۳۰ درصد از کل صادرات ۱۲۷ میلیارد دلاری این اتحادیه به آمریکا در سال گذشته مربوط به آلمان بوده است.
طبق این گزارش، فرانسه نیز رویه آلمان را در پیش گرفته است. پاریس هم با آنکه همراه با آلمان به تندی از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام انتقاد کرد و وعده حفظ آن را داد شاهد توقف سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های «توتال»، «پژو» و «رنو» در ایران بوده است.
پس از خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا به عنوان یکی از اقدامات برای حفظ این توافق بدون آمریکا روز ۲۶ اردیبهشت با به روزرسانی قواعد موسوم به «قوانین مسدودساز تحریم‌ها» موافقت کرده و شورای اروپا را موظف کرد که تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای یکجانبه آمریکا علیه ایران را به فهرست تحریم‌های مشمول قوانین مسدودساز بیفزاید. شورای اروپا روز ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) رسما این روند را آغاز کرد.
با وجود این کارشناسان معتقدند این تدابیر و اقدامات مشابه آن تنها اقداماتی نمادین به شمار می‌روند و نمی‌توانند به ایران برای برخورداری از منافع برجام تضمین عملی بدهند.
به گزارش فارس، ولادیمیر چیژوف سفیر روسیه در اتحادیه اروپا با ‌اشاره به خروج شرکت‌های اروپایی از ایران تصریح کرد این شرکت‌ها آماده ایستادگی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیستند.
تلاش عراق و ترکیه
واشنگتن فری‌بیکن در گزارشی نوشت: برخی از مقامات و کارشناسان آمریکایی می‌گویند که هم‌پیمانان منطقه‌ای ایران و برخی از کشورهای اروپایی همچنان تلاش می‌کنند تا برنامه‌هایی را شکل دهند و به وسیله آنها تحریم‌ها علیه ایران را دور بزنند.
در ادامه این گزارش آمده است: مقامات عراقی و مردم این کشور تحریم‌های آمریکا علیه ایران را رد کرده‌اند.
مقامات ارشد ترکیه‌ای هم دستوراتی از «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دریافت کرده‌اند تا به این وسیله به ایران کمک کنند تا تحریم‌های جدید آمریکا را دور بزند. چنین اقدامی را می‌توان به تنش دیگر دیپلماتیک میان واشنگتن و آنکارا تعبیر کرد.
منابع اطلاعاتی اعلام کرده‌اند که در حالی که دولت ترامپ می‌کوشد تا با نزدیک شدن به 5 نوامبر با بسته بزرگی از تحریم‌های جدید ایران را تحت فشار بگذارد، هم‌پیمانان منطقه‌ای این کشور و برخی از دولت‌های اروپایی اقداماتی را در سطح بالا پیگیری می‌کنند تا راهی را برای دور زدن تحریم‌ها بیابند. این منابع اطلاعاتی می‌گویند که این اقدامات خشم کنگره و دولت ترامپ را برانگیخته است.
3 دلیل
«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق چند روز پیش گفته بود که او مخالف تحریم‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران است، اما برای حفاظت از منافع ملی کشورش به آنها پایبند خواهد ماند؛ اما آیا تبعیت از تحریم‌های آمریکا، ضد منافع ملی عراق نخواهد بود؟ 
این سؤالی است که پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» در تحلیلی با عنوان «تحریم‌های ترامپ علیه ایران در عراق آثار منفی دارند» به آن پرداخته است. رسانه آمریکایی نوشته تنها یک هفته بعد از سخنان العبادی، واقعیت هویدا شده است.
وزارت خارجه عراق یک روز پس از اظهارنظر العبادی در بیانیه‌ای با ستایش اقدامات و موضع ایران در قبال عراق، از جامعه جهانی خواست تا با فشار به آمریکا، مانع تحریم‌های ضدایرانی شود. بسیاری از دیگر گروه‌های سیاسی در عراق هم سخنان العبادی را محکوم کرده و از آن فاصله گرفتند.
پیش از این رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا دو ماه پیش به عراق سفر کرده و با مقام‌های بانک مرکزی این کشور دیدار کرده بودند. وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده دولت عراق در فدرال رزرو آمریکا حساب‌های بانکی دارد که در آن دلار نگهداری می‌شوند. در صورت تبعیت عراق از تحریم‌ها ممکن است این دلارها مصادره شوند.
پولیتیکو نوشته علی‌رغم این مشقت‌ها به نظر می‌رسد عراق چاره‌ای جز نقض تحریم‌های آمریکا ندارد. این رسانه به چند دلیل اقتصادی ‌اشاره کرده که به طور خلاصه در زیر آمده‌اند:
۱- اول اینکه عراق نیازمند گاز ایران است. وزیر برق عراق جولای ۲۰۱۷ گفت عراق دست‌کم برای ۷ سال جهت تولید برق به ایران متکی خواهد بود. عراق، خودش تولیدکننده گاز طبیعی است اما از امکانات لازم برای فراوری آن به سوخت جهت مصارف داخلی برخوردار نیست.  گازی که عراق از ایران دریافت می‌کند، سوخت مورد نیاز نزدیک به ۲۰ درصد از برق تولیدی این کشور را تأمین می‌کند. عراق بابت پرداخت بهای واردات گاز و برق خود به ایران نفت ارسال می‌کند.
۲- ذخایر آب عراق وابسته به جریان رودهای دجله و فرات است که ۹۸ درصد از آب‌های سطحی مورد نیاز عراق را تأمین می‌کند. ایران می‌تواند مسیر ۱۳ درصد از منابع آبی عراق را تغییر دهد. معاون وزیر آب عراق آوریل گفته بود بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از آب رود دجله در عراق از ایران سرچشمه می‌گیرد. در صورتی که عراق به تحریم‌ها پایبند بماند، ایران می‌تواند به سادگی جریان آب را قطع کند. در زمانی که عراق با بحران جدی خشکسالی مواجه است، چنین تهدیدی توخالی به نظر نمی‌رسد.
۳-  بازار عراق پر از کالاهای وارداتی ارزان‌قیمت ایرانی و از جمله مواد غذایی است. این موضوع باعث کاهش تقاضا برای محصولات بومی عراق شده که گران‌قیمت‌تر هستند. حتی اگر عراق تصمیم بگیرد خرید این محصولات را متوقف کند، کشاورزان عراقی قادر به تولید محصولات مشابه به مقادیر کافی نخواهند بود. در سال‌های گذشته کشاورزان عراقی به دلیل نبود تقاضا و درگیری با داعش به مناطق شهری‌ گریخته‌اند. در شرایط فعلی، کمبود شمار کشاورزان هم معضلی است.
تلاش کره جنوبی
وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی اعلام کرد، شرکت‌های کره‌ای که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران آسیب دیده‌اند حمایت مالی می‌شوند.
به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، سئول می‌گوید به منظور حمایت مالی بیشتر از شرکت‌هایی که از تحریم آمریکا علیه ایران آسیب دیده‌اند و برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از آن تحریم‌ها بر اقتصاد کشور کره، سئول به دنبال یافتن فرصت‌های کسب و کار در بازارهای جایگزین است.
وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی اخیرا با آژانس‌های تجاری، بانک‌های این کشور، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های ساخت و ساز که با ایران معامله کرده‌اند، نشستی برگزار کرده تا گزینه‌های حمایتی موجود را مرور کنند.
این وزارتخانه‌ همچنین گفت که دو جلسه مشورتی با دولت آمریکا داشته تا معافیتی برای واردات نفت خام ایران دریافت کند و به تلاش‌هایش در این زمینه ادامه خواهد داد.
پیش‌بینی‌های درست
پایگاه «نشنال‌اینترست» در گزارشی به مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مذاکره با آمریکا ‌اشاره کرده و نوشت: در جریان مذاکرات سال ۲۰۱۵، [آیت‌الله] خامنه‌ای بارها هشدار داد که آمریکا را غیرقابل اعتماد می‌داند.
نشنال‌اینترست یادآوری کرده رهبر عالیقدر ایران در چند سخنرانی در جمع مخاطبان عادی هم سابقه طولانی خدعه‌های آمریکا و خصومت آنها با ایران را یادآور شده‌اند.
رسانه آمریکایی نوشته رهبر ایران، این را می‌دانند که هر گونه توافق احتمالی با دولت آمریکا مستلزم تصویب مجلس نمایندگان آمریکا خواهد بود و در این مجلس، یکی از موضوعات انگشت‌شماری که بر سر آن میان هر دو حزب توافق وجود دارد، مخالفت با ایران است.

برچسب‌ها:

نظر شما