شناسهٔ خبر: 27450968 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تلاش ائتلاف متجاوز سعودی برای اختلاف در جبهه ملی یمن

علی القحوم عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله گفت ائتلاف متجاوز سعودی - آمریکایی با ایجاد اختلاف در میان جبهه ملی یمن در صنعا تلاش می‌کند به اهداف خود دست یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از تلویزیون المیادین، علی القحوم عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن با استقبال از حضور در مذاکراتی که به محاصره و تجاوزگری‌ها علیه ملت یمن پایان دهد تأکید کرد، ائتلاف متجاوز سعودی- آمریکایی با ایجاد اختلاف در میان جبهه ملی یمن در صنعا تلاش می‌کند به اهداف خود دست یابد.

علی القحوم در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین در پاسخ به این پرسش که آیا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن از جنبش انصار الله برای شرکت در مذاکرات ژنو دعوت کرده است؟ گفت: «ما از هر گونه دعوتی که در آن درباره رفع محاصره و تجاوزگری علیه ملت یمن گفتگو شود استقبال می‌کنیم. بله در این خصوص تماس‌هایی بین هیئت مذاکره کننده انصار الله و هیت سازمان ملل صورت گرفته است و سازمان ملل به ما ابلاغ کرده است مذکرات ماه آینده و در ژنو برگزار خواهد شد. ما از تلاش‌های سازمان برای برقراری صلح استقبال می‌کنیم به ویژه که اخیرا متجاوزان حملات هوایی خود را شدت بخشیده اند و ملت یمن را قتل عام می‌کنند. ما معتقدیم افزایش این حملات نشانه خطرناکی است که ثابت می‌کند کشور‌های متجاوز قصد ندارند به تجاوزات خود و مشکلات مردم یمن پایان دهند. ما تا کنون از جزئیات این مذاکرات اطلاعی نداریم، ولی از دعوت برای حضور در آن استقبال می‌کنیم و آماده مشارکت هستیم و پیشتر نیز در کویت و ژنو و هر مکان دیگری که سازمان ملل تعیین کرده بود شرکت کردیم. ما در مسیر تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح سنگ اندازی نمی‌کنیم بلکه کشور‌های ائتلاف متجاوز و آمریکا که در رأس این تجاوزگری‌ها قرار دارد این تلاش‌ها را با مشکل مواجه می‌کنند. ما به آمریکا، عربستان و امارات می‌گوییم یمن سرزمین ماست و موضوع مستقیما به ما ارتباط دارد و به هیچ عنوان امکان ندارد چیزی را که به کرامت و استقلال ما ضربه می‌زند بپذیریم. آن‌ها باید درک کنند تجاوزگری شان از روز اول بدون نتیجه بوده است و اکنون نیز هیچ افق روشنی ندارد و از این رو باید به آن خاتمه دهند.»

وی درباره دعوت نشدن حزب کنگره ملی یمن به مذاکرات ژنو گفت: «من در این خصوص اطلاع چندانی ندارم، ولی این مسأله به معنای وجود اختلاف و چنددستگی در میان انصار الله و حزب کنگره نیست و ما همچنان متحد هستیم. ما تنها در صورتی در مذاکرات ژنو مشارکت می‌کنیم که نمایندگان حزب کنگره و سایر احزاب و گروه‌های سیاسی یمن در آن حضور داشته باشند. ما به سازمان ملل می‌گوییم باید از مسئولیت‌های خود اطلاع داشته باشد و امکان ندارد بپذیریم آمریکا، عربستان و امارات دیدگاه‌های خود را بر مذاکرات تحمیل کنند و فرزندان و جریان‌های سیاسی یمن را تحت فشار قرار دهند. ما معتقدیم در‌ها به روی راه حل‌های سیاسی همیشه باز بوده است و همچنان باز خواهد ماند و کشور‌هایی که خواهان تدوام قتل و کشتار و جنایت در یمن هستند می‌خواهند این در‌ها بسته بماند. از این رو متجاوزان تلاش می‌کنند حزب مؤتمر و برخی از احزاب سیاسی را از حضور در مذاکرات منع کنند، ولی ما اعلام می‌کنیم همه ما در یک جبهه واحد هستیم و امکان ندارد شرکای خود را که با هم علیه متجاوزان مبارزه و مقاومت کرده ایم تنها بگذاریم. ما به مارتین گریفیتس نیز اعلام کرده ایم جنبش انصار الله بدون حضور نمایندگان حزب کنگره ملی و سایر احزاب سیاسی یمن در این مذاکرات حضور نخواهد داشت. همچنین ما همیشه اعلام کرده ایم دشمن آمریکایی سعودی تلاش می‌کند جبهه ملی داخلی را متفرق کند و چنین وانمود کند انصار الله طرفی است که راه حل سیاسی بحران را رد می‌کند، ولی ما می‌گوییم چنین نیست و واقعیت ثابت کرده است گروه‌های سیاسی آزاد و شرافتمند در یمن حضور دارند که به دامان عربستان و هیچ کشور دیگری پناه نبرده اند تا خون یمنی‌ها را به باد بدهند و اجازه نمی‌دهند به پوششی برای حضور مزدوران و القاعده و داعش در خاک یمن تبدیل شوند.»

القحوم در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان به مارتین گریفیتس به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن اعتماد داشت در حالی که کشور متبوعش در جنگ علیه یمن مشارکت دارد؟ گفت: «اولا فرستاده ویژه به نمایندگی از یک سازمان بین المللی فعالیت می‌کند و ما نمی‌خواهیم او را به یک جهت و کشور معین منسوب کنیم. اما باید بر نقش منفی اسماعیل ولد الیشخ فرستاده سابق و سایر فرستاده‌های پیشین تأکید کنم. ولد الشیخ به طور آشکار طرفدار متجاوزان بود و تلاش می‌کرد بر جنایت‌های آمریکا و عربستان و امارات در یمن سرپوش بگذارد. از این رو می‌خواهم به فرستاده جدید بگویم باید درک کند یمنی‌ها به هیچ عنوان نمی‌پذیرند کشورشان اشغال شود و استقلال و کرامتشان مورد تعرض قرار گیرد. امکان ندارد یمنی‌ها اجازه دهند محاصره دریایی، هوایی و زمینی یمن و تجاوزگری‌ها ادامه یابد و متجاوزان اماراتی، سعودی، آمریکایی، صهیونیستی و انگلیسی راحت مرتکب جنایت شوند و یمنی‌ها را به قتل برسانند.»

انتهای پیام/

مصاحبه عضو دفتر سیاسی انصار الله درباره نقش آمریکا در ایجاد اختلاف در جبهه ملی یمن

نظر شما