شناسهٔ خبر: 27446936 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بازگشت بی دردسر بهای فروش نفت با عرضه در بورس

اکبری گفت:با عرضه کلان نفت در بورس دریافت مبالغ حاصل از فروش طلای سیاه بدون هیچ مشکل و ابهامی ممکن خواهد بود.

صاحب‌خبر -

دریافت مبالغ حاصل از فروش نفت با عرضه کلان طلای سیاه در بورسمحمدرضا اکبری کارشناس اقتصادی در حوزه انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره نقاط مثبت و منفی عرضه نفت در بورس،اظهار کرد: دولتمردان برای اداره برخی از امور از راه کارهای کوتاه مدت استفاده می کنند در حالی که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، راهکارهای موقت جوابگوی مشکلات و مسائل مطرح نیست.

اکبری تصریح کرد: عرضه نفت در تالار بورسی نیازمند ارائه راهکارهایی برای بلند مدت است و باید پیش از راه اندازی آن  تمام نقاط ضعف و قوت شناسایی شود. امکان به وجود آمدن رانت و تنوع خریدار در بورس کالا از جمله مسائل پر حاشیه ایی به حساب می آید که باید پیش از عرضه نفت در بورس برنامه های مدیریتی برای کنترل این فاکتور ها نوشته شود.

کارشناس حوزه انرژی معتقد است: بررسی مستمر 5 ساله راه اندازی این بورس حداقل زمان لازم برای برنامه ریزی های بلند مدت است. اشتباه وسوءمدیریت برای عرضه نفت در تالار بورسی می تواند کل اقتصاد کشور را تحت شعاع قرار دهد بنابراین در شرایط فعلی  که حساسیت بر روی سیاست های نفتی افزایش یافته است نباید بی مهابا و بدون بررسی کامل و جامع به سمت عملیاتی کردن این موضوع قدم برداشت.

وی با بیان اینکه عرضه نفت در بورس با دیدگاه های کوتاه مدت می تواند به عنوان پایلوت موثر واقع شود، تشریح کرد: در نگاه های کوتاه مدت تنها می توان به عرضه مقدار مشخص و اندکی در بازه زمانی محدود روی آورد.از این طریق می توان به تسویه مبالغ خرید و فروش با ارز های خارجی و یا به طور ریالی بنا بر انعطاف پذیری  اقتصادی کشورهای طرف معامله دست یافت و به جذب سرمایه گذاران حقیقی و کوچک رسید.

به گفته این کارشناس از گذشته تا کنون شاهد تجربه هایی مبنی بر فروش نفت به کشور های خارجی بدون پرداخت وجوه آن بوده ایم از این رو اگر زمینه های عرضه نفت در بورس فراهم شود، دریافت مبالغ حاصل از فروش این محصول بدون مشکل و ابهامی ممکن خواهد بود.

اکبری ابراز کرد: برخی از مشتریان نفت ایران حتی در بدترین شرایط تحریمی ارتباط خود را با کشورمان قطع نمی کنند و از این کشورها  می توان در راه اندازی هر چه بهتر و قوی تر عرضه نفت در بورس بهره برد. به عبارت دیگر عرضه کلان نفت در بورس و کرویدر های اصلی با حمایت های دولتی و کشوری مقدور می شود از این‌رو باید مشتری های ثابت نفت کشور را دعوت به معامله های معمول در بورس کالا کرد.

وی در پایان گفت: ورود مشتریان ثابت نفتی ایران  به بورس موجب تقویت پایه و بنیه آن می شود. در نتیجه به این طریق می توان در کوتاه ترین زمان ممکن به بورس مطلوب و جامعی دست پیدا کرد.

انتهای پیام/

دعوت از مشتریان ثابت نفتی برای انجام معامله در قالب بورس

برچسب‌ها:

نظر شما