شناسهٔ خبر: 27446279 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با افزایش هزینه ها توسط عربستان؛

هزینه های سنگین، مانع تشرف شماری از مصری ها به حج شد

تهران- ایرنا- عربستان با افزایش هزینه های آیین حج تمتع و عمره که ریشه در کسری بودجه این کشور دارد، موجب شد شماری از حجاج مصری از انجام مناسک حج بازمانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش رویترز، عربستان در سه سال گذشته دو هزار ریال سعودی (533 دلار) به هزینه عمره گزارانی که برای دومین بار به این کشور سفر می کنند، افزوده است. مصر نیز در اقدامی مشابه در سال جاری این هزینه ها را افزایش داده است.
خبرگزاری رسمی مصر 'الشرق الاوسط' به نقل از 'عمر مروان' معاون پارلمانی دولت و رئیس بعثه حج مصر اعلام کرد که شمار حجاج مصری امسال (برای حج تمتع) نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش یافته و از 80 هزار نفر به 65 هزار نفر رسیده است.
مسؤولان فرودگاه بین المللی قاهره نیز به رویترز گفته اند که برخی شرکت های هواپیمایی این کشور به دلیل این که پروازهایشان به عربستان صرفه اقتصادی نداشته، آنها را لغو کرده اند.
در همین حال، «احمد ابراهیم» عضو کمیته عالی حج مصر گفت، شمار عمره گزاران (حج عمره) امسال ما نسبت به سال گذشته کاهش یافته و از 380 هزار به 50 هزار نفر رسیده است که عامل آن را می توان مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه سفر عمره دانست.
ابراهیم تأکید کرد: تصمیم همزمان سعودی و مصر برای افزایش هزینه های حج، موجب شده که بسیاری از مصری ها نتوانند برای انجام مراسم حج به عربستان بروند.
آژانس های مسافرتی مصری در این باره اعلام کردند، هزینه حج در مصر نسبت به سال گذشته دو برابر شده و از 30 هزار پوند مصر (1675 دلار) به 60 هزار پوند (3350 دلار) رسیده است.
در حالی که هزینه حج با امکانات عالی شامل سفر هوایی، اقامت در هتل مجلل و خدمات دیگر در سال گذشته 100 هزار پوند مصر ( 5583 دلار) بود این رقم امسال به 152 هزار پوند (6700 دلار) رسیده است.
'حماده راضی' کارمند پنجاه و پنج ساله بخش دولتی مصر گفت: بلیط هواپیماها برای سفر حج گران شده، هزینه های حج در مصر و سعودی نیز افزایش یافته است و تنها کسانی که توان مالی دارند می توانند به عربستان بروند.
کاهش شدید قیمت نفت و آغاز جنگ فرسایشی یمن در مارس 2015 (فروردین 94) که هزینه های سرسام آوری بر عربستان -که دارای اقتصادی تک محصولی است- تحمیل کرد، این کشور را با کسری بودجه 52 میلیارد دلاری و بحران شدید مالی رو به رو کرده است.
همین مشکلات موجب شد، مسؤولان ریاض دست به سلسله اقداماتی بزنند که از آن جمله می توان به افزایش تعرفه های برق، آب، تلفن و اینترنت، اعمال مالیات بر ارزش افزوده برای نخستین بار در این کشور و نیز افزایش هزینه سفر حاجیان و عمره گزاران به این کشور اشاره کرد.
شبس**9363*1613*

نظر شما