شناسهٔ خبر: 27437661 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

ترامپ؛ ایران و ترکیه را بهم نزدیک خواهد کرد؟

صاحب‌خبر -

القدس العربی چاپ لندن نوشت: روزنامه‌های اسرائیلی مطالبی می‌نویسند مبنی بر اینکه تحریم‌های آمریکا دو قدرت اسلامی را از بین می‌برد و منظور آن‌ها طبعا ترکیه‌ای است که ارز آن تنها در یک روز به نسبت ۱۴ درصد کاهش یافت و ایرانی که ریال آن سقوط چشم گیری در برابر دلار داشت. هر دو اتفاق درست پس از تحریم‌های اقتصادی آمریکا صورت گرفت.

به گزارش انتخاب این رسانه عرب زبان ادامه داد: به نظر می‌رسد اسرائیل دیدگاهی تعمیم بخش نسبت به دولت‌های اسلامی دارد و اهمیتی به اختلاف سیاست‌های آن‌ها نمی‌دهد. البته واقعیت آن است که دیدگاه این دو دولت و بسیاری از دولت‌های اسلامی مبنی بر آن است که صهیونیست‌ها را دشمن خطرناکی برای خود در منطقه و جهان می‌دانند.

قطعا هدف قرار گرفتن ترکیه و ایران از سوی دولت ترامپ را نمی‌توان از دیدگاه وی در مورد این دو دولت، بعنوان قدرت‌های بزرگ اسلامی، جدا کرد؛ بلکه باید این نکته را در نظر داشته باشیم که هدف قرار گرفتن یکی از آنها، ایران، می‌تواند موجب ضربه خوردن دیگری، یعنی ترکیه شود.

این جمع بین دو کشور از سوی آمریکا و اسرائیل، به اعتبار اینکه قدرت‌های بزرگ جهان اسلام هستند، عملا دوره تازه‌ای از تاریخ رقابت بین ترکیه و ایران را آغاز می‌کند؛ کشور‌هایی که در گذشته مرکز امپراطوری‌های گسترده‌ای بودند.

در شرایطی که این نزاع آنکارا و تهران را به ناچار به سمت همبستگی و همراهی با یکدیگر سوق می‌دهد، به احتمال زیاد دو طرف تمایلی به ادامه محاصره و تحریم‌های آن‌ها توسط آمریکا ندارند و هر دو تلاش می‌کنند از حجم خسارت‌هایی که متوجه آن‌ها می‌شود بکاهند. بنابراین، این معرکه تنها مربوط به واشنگتن و دولت ترامپ نیست، بلکه به نظام جهانی مربوط می‌شود که در آن، آمریکا اوراق بزرگتری در اختیار دارد که تنها با استفاده از گزینه‌های استراتژیک سخت، می‌توان با آن مقابله کرد؛ این امر منحصر به تصمیمات ترکیه و ایران نیست و به قدرت‌های دیگری مانند چین، اروپا و روسیه نیز وابسته است.

به این دلایل است که صحبت از در هم شکستن دو قدرت اسلامی، یعنی ایران و ترکیه، مورد علاقه اسرائیلی هاست؛ چرا که قوانین جغرافیای سیاسی بسیار قدرتمندتر از یاوه گویی‌های ترامپ و تمایل او به راضی کردن جمهوی خواهان مسیحی-صهیونیستی در کمربند انجیلی، برای تامین آراء بیشتری در انتخابات آینده آمریکاست.

برچسب‌ها:

نظر شما