شناسهٔ خبر: 27430003 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با هدف مقابله با دخالت آمریکا؛

تعیین تکلیف پست نخست وزیری عراق شتاب گرفت

بغداد - ایرنا - با پایان بازشماری آرا انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت عراق، انتشار برخی اخبار و شایعات از جمله افزایش مداخلات آمریکا، باعث هر چه تندتر شدن رقابت میان گروههای پیروز بر سر تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان و تشکیل دولت جدید بویژه انتخاب شخص نخست وزیر جدید شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هر چند این نوع تحرک ها چندی روزی است شتاب گرفته اما مکالمه تلفنی 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه دولت ترامپ با دو مقام ارشد عراقی و افزایش نگرانی ها از مداخله واشنگتن در روند سیاسی این کشور، حساسیت را به اوج و تلاش ها را برای تعیین تکلیف دولت آینده عراق به حداکثر رسانده است.
درحالی که انتظارمی رود این تحرک ها در روزهای آینده بازهم افزایش یابد،برخی ناظران سیاسی نسبت به
ورود مستقیم وزیر امور خارجه آمریکا به روند تشکیل دولت جدید عراق ابراز نگرانی کرده و واقعیت عراق را به آمریکایی ها گوشزد می کنند.
رئیس موسسه پژوهش های راهبردی 'الهدف' عراق می گوید: نخست وزیر آینده عراق نه بر اساس ویژگی های مورد نظر آمریکا و سعودی بلکه در چارچوب توصیه های کلان مرجعیت عالی این کشور انتخاب خواهد شد.
'هاشم الکندی' روز جمعه در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر فشار دولتمردان و سفارت آمریکا در بغداد برای تاثیرگذاری بر روند انتخاب نخست وزیری آینده عراق گفت: توصیه های مرجعیت عالی عراق و شاخص های مورد نیاز برای تحقق انتظارات مردم، تنها معیارهای مطرح برای انتخاب نخست وزیر خواهد بود و ویژگی های مدنظر واشنگتن و ریاض جایی در این امر ندارد.
وی به خبرگزاری المعلومه عراق گفته است به احتمال زیاد نخست وزیر آینده فردی از بیرون تشکل های سیاسی مطرح برگزیده خواهد شد اما امیدواریم از کسانی که دایم نامشان در محافل و رسانه ها مطرح می شود، نباشد.
این تحلیگر سیاسی عراق 'عادل عبد المهدی' (معاون اسبق رئیس جمهوری و وزیر نفت اسبق عراق) را از مهمترین گزینه های مطرح برای پست نخست وزیری در کنار نام هایی چون حیدر العبادی وهادی العامری (رئیس سازمان بدر و رهبر ائتلاف انتخاباتی الفتح) و فالح الفیاض (مشاور امنیت ملی عراق و رئیس سازمان الحشد الشعبی) دانست.
الکندی همچنین به این نکته اشاره کرد که انتخاب نخست وزیر در این دوره با دوره های پیشین تفاوت خواهد داشت و بیش از هر چیز داشتن مقبولیت و همچنین توانمندی های لازم برای تامین انتظارات مردم در سایر تهدیدات اقتصادی گستاخانه آمریکا مهم خواهد بود.
آنطور که رسانه ها نوشته اند، پمپئو در تماس هایی از مقام ارشد عراق خواسته است زودتر اقدام به تشکیل دولت جدید کنند و تاکید کرده است که واشنگتن از این امر حمایت خواهد کرد.
هر چند جزییات بیشتری از این سخنان منتشر نشده است اما یک عضو جنبش التغییر از احزاب معارض کرد عراقی می گوید صحبت ها در این تماس های تلفنی بسیار صریح بوده است.
'تافکه احمد' افزود: تماس وزیر امور خارجه آمریکا با مقامات عراقی در واقع اعلام موضع صریح آمریکا در حمایت از برخی افراد برای رسیدن به نخست وزیری است.
وی گفت: صحبت تلفنی پمپئو با بارزانی نیز به معنای درخواست آمریکا برای ائتلاف کردن دو حزب اصلی کرد عراقی (حزب دموکرات و اتحادیه میهنی) با ائتلاف العبادی (النصر) و در نتیجه تسریع در تشکیل دولت آتی است.
اظهارات متفاوت درخصوص نخست وزیر آینده درحالی پس از تماس تلفنی پمپئو اوج گرفته است که هنوز نتایج نهایی انتخابات 22 اردیبهشت 97 که بتازگی و پس از بازشماری آرا اعلام شد مورد تایید قانونی از سوی دادگاه فدرال این کشور قرار نگرفته و فراکسیون پارلمانی بزرگتر که می تواند دولت آینده را تشکیل دهد، شکل نگرفته است.
هر چند بسیاری از فعالان فضای مجازی تماس های تلفنی و سخنان پمپئو را به معنای ورود مستقیم واشنگتن به روند سیاسی عراق و فراتر از یک دخالت آشکار تعبیر کرده اند، مقامات سیاسی و احزاب عراقی تاکنون واکنشی به این امر نداشته اند.
از سوی دیگر انتشار شایعاتی همچون صدور دستور برای برکناری فالح فیاض از پست مشاورت امنیت ملی، ایجاد دو دستگی در ائتلاف العبادی و جداشدن نیمی از نمایندگان ائتلاف النصر و پیوستن آنها به نوری المالکی (رهبر ائتلاف دولت قانون) و تکذیب این امر از سوی برخی اعضای ائتلاف، درکنار انتشار اخبار دیدارهای جداگانه المالکی و العامری با رهبران جریان سنی از جمله اسامه النجیفی و افزایش زمزمه هایی مبنی بر آمادگی ائتلاف سائرون (سیدمقتدا صدر) و ائتلاف حکمت (سیدعمار حکیم) برای رفتن به جبهه اپوزیسیون، همگی نشانگر آن است که فعالیت، حساسیت و رقابت گروههای سیاسی عراق برای ترسیم آینده این کشور و تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان و ترکیب دولت جدید به اوج خود رسیده است.
اما این که چه گروههایی برنده نهایی این بازی دشوار در صفحه شطرنج سیاست پیچیده و شرایط شکننده عراق خواهند بود و چه گروههای ناخواسته باید لباس اپوزیسیون و اقلیت بپوشند، در سایه تحولات روزها و شاید هفته های آتی مشخص خواهد شد.
شبک**خاورم*10*380**1708

نظر شما