شناسهٔ خبر: 27429411 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

کارهایی که مکانیک‌ها برای خودروی خود انجام می‌دهند تا کمتر خرج روی دست‌شان بگذارد

10 روش تیمار کردن خودرو

خودروی شما در وضعیت این روزهای بازار از مهم‌ترین سرمایه‌های شماست. شما هزینه زیادی را صرف وسیله نقلیه‌تان می‌کنید تا حمل‌ونقل ایمن و قابل اطمینانی برای رفتن به محل کار، دورهمی‌های خانوادگی و سایر رویدادهای مهم زندگی داشته باشید. اما برای این‌که بتوانید بیشترین استفاده را از هزینه‌ای که می‌کنید ببرید، باید مراقبت منظمی از خودروی خود داشته باشید. این مراقبت فقط به معنی مراجعه به تعمیرکار بعد از خراب شدن قسمتی از اتومبیل نیست. کارهای کوچکی هستند که مکانیک‌ها به‌طور منظم روی اتومبیل‌شان انجام می‌دهند تا خودرو حرکت نرمی داشته باشد. شما هم می‌توانید بسیاری از این کارها را انجام بدهید. در ادامه 10‌راهکاری را می‌خوانید که می‌توانند شما را از سلامت و کارکرد خوب اتومبیل‌تان برای سال‌های سال مطمئن کنند.

صاحب‌خبر -

دقت در محل پارک خودرو

زیر اتومبیل را در محلی که پارک کردهاید به دقت بازدید کنید. این کار میتواند سرنخهای زیادی از شرایط سلامت خودرو به شما بدهد. وجود هرنوع مایع و رطوبت در این نقطه ممکن است از نشت مایع خنککننده موتور یا درست عمل نکردن یکی از واشرها حکایت داشته باشد. اگر لکه روغن زیر اتومبیل هست یا مایعی روی زمین جمع شده، سعی کنید بفهمید نوع لکه یا مایع جمعشده چیست؟ لکه قدیمی است یا جدید؟ اگر مایع قرمزرنگ است، احتمالا مایع جعبه دنده است. مایع سیاهرنگ معمولا نشانگر روغن قدیمی است و روغن سبز یا نارنجی احتمالا به رادیاتور مربوط است.

چک کردن باتری

هیچ چیز بدتر از این نیست که وقتی با عجله سوار خودرو میشوید تا بموقع به قرار روزانهتان برسید متوجه شوید شارژ باتری اتومبیلتان تمام شده است. مایکل گریسون، مدیر بخش خدمات خودروی مرکز مراقبت از خودروی NAPA میگوید چککردن مستمر ولتاژ باتری خودرو با استفاده از یک دستگاه مولتیمتر کمک میکند از خالیشدن غیرمنتظره باتری جلوگیری کنید.
گریسون همچنین توصیه میکند وجود هرگونه خوردگی در پایانههای باتری بررسی شود. اگر دستگاه مولتیمتر ندارید پس از روشن کردن خودرو به چراغهای جلو توجه کنید؛ اگر چراغها کمسو هستند، سری به نزدیکترین مرکز مراقبت از خودرو بزنید و از مکانیک بخواهید شارژ باتری خودرو را چک کند. معمولا مکانیکها این کار را رایگان انجام میدهند.

چک کردن فشار باد لاستیکها

لاستیکها نقش مهمی در امنیت و کارایی خودرو بازی میکنند و همه چیز با میزان مناسب باد آنها شروع میشود. براد آبدگراف، مالک مرکز مراقبت از خودروی NAPA میگوید: دمای هوا و استفاده زیاد از خودرو میتواند باعث تغییر میزان باد لاستیک شود. بنابراین بررسی فشار باد آنها اهمیت زیادی دارد. آبدگراف میافزاید حفظ فشار لاستیک در سطح مناسب، مصرف بهینهتر انرژی و پایینترین مقاومت در برابر غلتیدن لاستیکها را به همراه دارد. میزان فشار باد توصیه شده از طرف شرکت سازنده خودرو، معمولا در پشت درپوش در باک بنزین یا زیر درِ صندوق عقب یا روی ستون وسط (B) سمت راننده نوشته شده است.

بررسی آجهای لاستیک

آبدگراف میگوید سالم بودن یک لاستیک فقط بستگی به مناسب بودن میزان فشار باد آن ندارد؛ بلکه آجهای لاستیک نیز باید بهطور مرتب بررسی شوند. توجه داشتن به شرایط آجها کمک میکند بدانید لاستیک شما چه مدت دیگر میتواند عمر کند و این امکان را به شما میدهد که متوجه ناهنجاریهای ساختاری آن شوید. شما میتوانید به آسانی و با استفاده از یک سکه عمق آجهای لاستیک را بررسی کنید. کافی است سکه را وارد شیار آج کنید؛ اگر سکه در آج فرو نمیرود زمان آن است که لاستیک را عوض کنید. این آزمایش آسان کمک میکند زودتر و قبل از اینکه ترکیدگی لاستیک را تجربه کنید متوجه فرسودگی آن شوید.

بررسی ترمزها

امنیت وسیله نقلیه شما بستگی به شرایط خوب ترمزهای آن دارد. گریسون میگوید یکی از بهترین راههای حفظ سلامت خودرو بررسی ضخامت لنتهای ترمز و همچنین حفظ سختافزار سیستم ترمز است. با این حال اگر این کار را در حوزه توانایی خود نمیدانید یا ابزار مناسب کار را در اختیار ندارید، میتوانید از حواستان برای بررسی ترمزها استفاده کنید. آیا زمانی که پایتان را روی پدال ترمز فشار میدهید احساس ارتعاش میکنید؟ آیا خودرو تا رسیدن به توقف کامل مسافت زیادی را طی میکند؟ آیا وقتی پایتان را روی پدال ترمز قرار میدهید، بیشتر از حد معمول پایین میرود؟ اگر هرکدام از این شرایط را تجربه کردهاید احتمالا زمان تعمیر ترمز یا تعویض لنت ترمز
فرارسیده است.

تعویض فیلتر هوای موتور

یک فیلتر هوای کثیف میتواند از کارایی سوخت خودرو بکاهد و جریان هوا به موتور را کاهش دهد. به عنوان مثال اگر خودروی شما با مصرف هر لیتر بنزین 15کیلومتر را طی میکند، وقتی فیلتر هوا کثیف باشد، با همین مقدار بنزین 5/14 کیلومتر را طی خواهد کرد. گریسون در این باره میگوید شما باید فیلتر هوای خودرویتان را طبق توصیههایی که در دفترچه راهنمای خودرو آمده است تعویض کنید. با این حال توجه داشته باشید که شرایط سخت رانندگی، مانند رانندگی در جادههای بیش از حد خاکی، ممکن است زودتر از این مدت هم باعث انسداد فیلترها شود. برای اینکه بدانید آیا فیلترهای هوای خودرو شما نیاز به تعویض دارند یا خیر فقط به یک چراغ قوه نیاز دارید. اگر نور کمی از فیلتر عبور میکند یا اصلا نوری از آن عبور نمیکند زمان خرید فیلتر هوای جدید فرا رسیده است.

بررسی مایعات خودرو

آیا در جلوگیری از خراب شدن خودرویتان واقعا مصمم هستید؟ رانندههای حرفهای میگویند بررسی منظم مایعات خودرو بویژه با افزایش سن اتومبیل یکعامل کلیدی است. آبدگراف میگوید وقتی مایعات خودرو تمیز باشند قطعات روغنکاری شده بهتر کار میکنند و دوام بیشتری دارند. اگر میخواهید با کمترین مشکل، بیشترین مسافت ممکن را با خودرویتان بپیمایید بررسی تمیز بودن مایعات خودرو قطعه مهم پازل است. اتومبیل را در یک مکان مسطح پارک کرده و کاپوت را بالا بزنید. با استفاده از خطکش بازدید روغن میتوانید میزان روغن و واسکازین خودرو را چک کنید. خطکش بازدید روغن را بیرون بکشید، تمیزش کنید و دوباره سر جایش بگذارید. سپس دوباره بیرون بکشید. اگر خطکش روغنی شده است روغن خودرو شرایط خوبی دارد.

مطمئن شوید مایع خنککننده تا خط مخزن سیستم خنککننده بالا آمده باشد و روغن ترمز به رنگ طلایی است. در صورت لزوم، مایعات را اضافه یا جایگزین کنید.

درخواست یک بررسی چندگانه

گریسون توصیه میکند هربار که خودرویتان را به تعمیرگاه میبرید، از مکانیک بخواهید بازرسی چندگانه روی بخشهای مختلف خودرو انجام دهد.

درصورتی که سرویس دیگری از همان مکانیکی دریافت کنید، به احتمال زیاد این سرویس بهصورت رایگان انجام خواهد شد. یک مکانیک ماهر میتواند به شما بگوید که در حال حاضر چه تعمیرات و اقدامات نگهدارندهای بهتر است انجام شود و چه قطعاتی را باید در ماههای آینده جایگزین کنید. این کار به شما کمک میکند برنامهریزی خوبی داشته باشید.

تعویض فیلتر هوای کابین خودرو

بسیاری از رانندگان، فیلتر هوای کابین خودرو را نادیده میگیرند. گریسون میگوید این بخش از خودرو نیز بخش مهم دیگری است که باید در صورت کثیفشدن تعویض شود. یک فیلتر هوای کابین تمیز با تصفیه گردهها، گرد و غبار و سایر ذرات و آلودگیها کمک میکند رانندگی دلپذیری داشته باشید. یک فیلتر تمیز همچنین با کمک به ایجاد جریان هوا تهویه مطبوعی ایجاد میکند.

برنامهای برای مراقبت از خودرو تعیین کنید و به آن پایبند باشید

نادیده گرفتن اقدامات کلیدی برای تعمیر و نگهداری خودرو به میزان قابل توجهی از طول عمر آن میکاهد و با افزایش عمر خودرو، آن را دچار مشکل میسازد. بهتر است هر سال برنامه مشخصی برای کارهایی که باید برای خودرویتان انجام دهید داشته باشید و زمان دقیق اقدامات لازم را در آن مشخص کنید. آبدگراف توصیه میکند مایعات خودرو را پس از طی مسافت 50 هزار تا 80 هزار کیلومتر عوض کنید. سیستم سوخت و سیستم ورودی هوای خودرو نیز بهتر است پس از طی مسافتی در حدود 25هزار کیلومتر تمیز شود. دفترچه راهنمای خودرو میتواند نقطه شروع خوبی برای تعیین تعمیرات و مراقبتهای خاصی باشد که خودروی شما به آن نیاز دارد. با این حال، خودروهای مختلف با هم تفاوت دارند و بسته به سن و شرایط خودرو و اینکه چقدر از آن استفاده میکنید ممکن است میزان نیاز به اقدامات مراقبتی، متفاوت باشد.

منبع: mnn.com

مترجم: یاسمین مشرف

جامجم

نظر شما