شناسهٔ خبر: 27429406 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان‌اقتصاد | لینک خبر

بازارهای هدف چای ایرانی درحال نابودی است

صاحب‌خبر -

انتقاد سازمان چای از ممنوعیت صادرات

گروه تولید-رئیس سازمان چای کشور با انتقاد از بخشنامه گمرک درخصوص ممنوعیت صادرات چای گفت: این تصمیم بدون مشورت با سازمان چای اتخاذ و باید مورد تجدید نظر قرار گیرد چرا که چای داخلی امروز دارای بازار مطمئنی در کشورهای هدف مثل کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپاست.

به گزارش جهان اقتصاد، حبیب جهانساز ضمن مخالفت با تصمیم اخیر گمرک در خصوص ممنوعیت صادرات چای گفت: اعمال این بخشنامه به ضرر تولیدکنندگان داخلی و تجار است.

وی ادامه داد: سالانه بطور متوسط ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تن مصرف چای کشور است که از این میزان ۲۵ تا ۳۰ هزار تن تولید داخل و بقیه از محل واردات تامین می شود.

رئیس سازمان چای گفت: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی سال گذشته ۵۷ تا ۵۸ هزار تن چای بصورت رسمی وارد کشور شده است.

وی همچنین با بیان اینکه سالانه ۱۲ تا ۱۴ هزار تن چای تولید داخل صادرات می شود، افزود: براساس بخشنامه جدید گمرک مبنی بر ممنوعیت صادرات پنج قلم کالا «چای فله» و «بسته‌بندی» نیز در زمره این اقلام قرار می گیرد.

جهانساز اظهارداشت: تصمیم مزبور بدون نظرخواهی و مشورت از سازمان چای اتخاذ و باید مورد تجدید نظر قرار گیرد چرا که چای داخلی امروز دارای بازار مطمئن و جایگاه مناسبی در کشورهای هدف صادراتی است.

وی گفت: بدون شک با اعمال ممنوعیت صادرات چای بازارهای هدف صادراتی ایران به دیگر کشورها واگذار خواهد شد.

رئیس سازمان چای افزود: کسب جایگاه چای داخلی در بازارهای صادراتی از سود مورد حصول از صادرات مهمتر است بنابراین نباید اجازه داد این بازار ها به راحتی از دست برود.وی تاکید کرد: صادرات چای یک فرصت برای تولید داخلی است و باید از این فرصت مغتنم به نحو احسن استفاده کرد.

جهانساز همچنین در پاسخ به این پرسش که با وجود نیاز کشور به چای داخلی بر اساس چه رویکردی این محصول صادر می شود، گفت: توسعه صادرات چای یک شبه اتفاق نیفتاده است بلکه چای ایران متاثر از عوامل مختلف مثل تغییر ذائقه مصرف کنندگان به سبب واردات بی رویه، کاهش درصد اختلاط چای داخلی، پدیده چای سنواتی، نبود بازار فروش مناسب در داخل و غیره در طول زمان به مدد کارخانه داران، تجار و بازرگانان راه خود را به کشورهای خارجی باز و امروز از جایگاه ممتازی در کشورهای هدف صادراتی برخوردار است.وی در ادامه افزود: در حال حاضر مقصد صادرات چای ارگانیک ایرانی کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپاست.

**صادرات چای هند به ایران کاهش یافت

از سوی دیگر اما تسنیم،در گزارشی به موضوع واردات چای ایران از هند پرداخته و خبر داده است پرداخت پول از سوی ایران بابت قراردادهای جدید خرید چای از هند در طی ۴ هفته گذشته کند شده و به دلیل کاهش واردات چای هند توسط ایران صادر کنندگان چای هند ناگزیر به انبار کردن محموله های خود شده اند.

دراین گزارش آمده است: صنعت جای هند به دنبال گرفتن یک نرخ ارز ویژه از ایران جهت صادرات چای به این کشور پس از آغاز دور دوم تحریم های آمریکا در ماه نوامبر است.

یک هیئت بلندپایه از مقامات دولتی و مدیران شرکت های وارد کننده چای ایران قرار است در هفته سوم ماه اکتبر به هند سفر کنند تا در مورد مسائل مالی و سایر موضوعات با مقامات هندی گفت وگو نمایند.

پرداخت پول از سوی ایران بابت قراردادهای جدید در طی ۴ هفته گذشته کند شده و موجب گشته تا صادر کنندگان چای هند ناگزیر به انبار کردن محموله ها شوند.

آزام مونم، رئیس اتحادیه چای هند در این باره گفت: «هنوز مشخص نیست که آیا چای هم همانند دارو و سایر کالاهای اساسی در اولویت قرار خواهد گرفت یا نه… ما به دنبال یک نرخ ارز ویژه برای چای هستیم تا از این طریق خریداران ایرانی چای بتوانند چای را با پرداخت ریال کمتری وارد کنند. اگر چای در فهرست کالاهای اولویت دار قرار گیرد این اتفاق رخ خواهد داد. ما می خواهیم وقتی هیئت ایرانی به هند سفر می کند یک پاسخ صریح در این باره بشنویم.»

بینود بانسال، یکی از صادر کنندگان چای به ایران گفت: «دولت ایران قرار بود مقرراتی را در مورد چای به اجرا بگذارد… اما این اتفاق هنوز رخ نداده است. در حال حاضر بلاتکلیفی زیادی در بازار (چای هند) وجود دارد. روند پرداخت ها کند شده، هرچند که هنوز به طور کامل متوقف نشده است.»

بانسال افزود، صادر کنندگان هندی با وارد کنندگان ایرانی، میز چای هند و وزارت بازرگانی این کشور در ارتباط هستند.

هند سالانه ۲۹ تا ۳۰ میلیون کیلو چای به ایران صادر می کند. سریلانکا نیز در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۲ میلیون کیلو چای به ایران صادر کرد.

نظر شما