شناسهٔ خبر: 27429140 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

لزوم تسهیل واردات مواد اولیه دارویی پیش از تعطیلی خطوط تولید

R1012122/P1012122/S7,77,78/CT1

یک تولیدکننده دارو با بیان این که صنعت دارویی کشور در حوزه تامین مواد اولیه، اسیر ناهماهنگی و تصمیمات غیرکارشناسی و شتابزده است گفت: دولتمردان باید پیش از اینکه آژیر قرمز خطوط تولید به صدا درآید، تسهیل واردات مواد اولیه را در دستورکار قرار دهند.

صاحب‌خبر -

 پیمان ترحمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به استراتژیک بودن صنعت دارویی کشور اظهار داشت: علی رغم همه تلاش هایی که در بدنه دولت و کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی صورت می گیرد، متاسفانه هنوز صنعت دارویی کشور خصوصا در حوزه تامین مواد اولیه، اسیر ناهماهنگی ها و تصمیمات غیرکارشناسی و شتابزده است.

وی ادامه داد: صنایع دارویی نیاز به پایداری و ثبات قوانین و مقررات دارند تا بتوانند در سایه آن، برای تامین مواد اولیه و مواد موثره صنایع داروسازی برنامه ریزی کنند ولی در حال حاضر شاهد هستیم که در گروه بندی جدید کالاها که اخیرا ابلاغ شده، مواد اولیه و مواد موثره صنایع داروسازی از گروه اول به گروه دوم ارزی منتقل شده است.

این تولیدکننده دارو با اشاره به اینکه نزدیک به 50 درصد مواد اولیه خطوط دارویی، از خارج کشور تامین می شود، تصریح کرد: واردات مواد اولیه و مواد موثره صنایع دارویی، شریان اصلی بسیاری از خطوط تولید دارویی است و دولتمردان باید به جای وعده و وعید، به صورت واقعی و پیش از اینکه آژیر قرمز خطوط تولید به صدا درآید، تسهیل واردات آن ها را در دستور کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال باید به «لاکتولوز» اشاره کنیم که یک ماده مهم برای تولید داروهای ملین است و خطوط تولید داروهای مرتبط، وابسته به واردات این ماده هستند و در صورت تاخیر در واردات آن، قطعا خطوط تولیدی با مشکل و اختلال مواجه می شوند.

مدیر عامل شرکت داروسازی خوارزمی تاکید کرد: شرکت های داروسازی در زمانی که «لاکتولوز» در ردیف اول دسته بندی ارزی قرار داشته، اقدام به انجام مراتب اداری جهت گشایش برای واردات آن کرده بودند، ولی الان که کالا وارد گمرک شده، به دلیل آنکه در ردیف دوم قرار گرفته، ترخیص آن با دست اندازهای مختلف مواجه شده است.

وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه صنایع بسته بندی دارویی اظهار داشت: علاوه بر مشکلاتی که در تامین مواد اولیه دارویی وجود دارد، با نوسان قیمت مواد بسته بندی، هزینه تمام شده تولید دارو نیز افزایش پیدا کرده ولی دولت، اصرار دارد که قیمت دارو ثابت بماند، بنابراین دولت حداقل باید محلی را برای تامین این هزینه های اضافه تعریف کند.

انتهای پیام/

نظر شما