شناسهٔ خبر: 27428899 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تمهیدات وزارت بهداشت برای پیشبرد برنامه ملی سرطان/ در آمایش سرزمین سرطان چه اقداماتی انجام می‌شود؟

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت درباره اقدامات اولیه برای مقابله با سرطان و پیشبرد برنامه ملی این بیماری در کشور توضیح داد.

صاحب‌خبر -

علی مطلق عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: وزارت بهداشت از 5 سال پیش کار خود را در خصوص اقدامات پیشگیری از سرطان شروع کرده است که در این راستا سعی کردیم برنامه منظم و جامع داشته باشیم، نام این برنامه هدفمند در تمام دنیا «برنامه ملی سرطان» است و برای اینکه این برنامه تدوین شود از پیشنهادات سازمان جهانی بهداشت و نظرات افراد برجسته و صاحب نظر، شواهد علمی و افراد بالا دست کمک گرفتیم و فعالیت‌ها آغاز شده است.

مطلق بیان کرد: وزارت بهداشت برنامه مشخصی را از سال 92 تا 1400 آغاز و تدوین کرده است که  اجزای مختلفی دارد و مهم‌ترین جز آن پیشگیری، تشخیص زود هنگام سرطان، درمان و مراقب های حمایتی و تسهیلی است که بسیار اهمیت دارند.

وی ادامه داد:  از مهم‌ترین کارهای دیگر  ثبت و مدیریت نظام اطلاعاتی سرطان برای اینکه بدانیم چه میزان آمار داریم؟، چه میزان بروز سرطان در مواقع مختلف داریم؟، چه میزان توسعه زیرساخت در کشور توزیع کنیم و دسترسی عادلانه داشته باشیم؟ همچنین برای اینکه بدانیم چه تعداد نیروهای تخصصی و غیر تخصصی برای کنترل و مراقبت سرطان نیاز داریم و در دسترس است، ارزیابی هایی انجام می دهیم.

تمهیدات وزارت بهداشت برای پیشبرد برنامه ملی سرطان/ در آمایش سرزمین سرطان چه اقداماتی انجام می‌شود؟

توسعه زیرساخت چگونه است؟

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت  گفت:  در حوزه‌هایی که نام برده شد، در توسعه زیر ساخت اولین کارهایی که باید انجام می‌شد بررسی  از لحاظ امکانات و تجهیزات زیرساخت، محاسبه  میزان بروز سرطان و پیش بینی بروز سرطان تا 10 سال آینده است  و بر این اساس میزان تجهیزات و نیروی انسانی تخمین زده می شود  که  نام این برنامه «آمایش سرزمین سرطان» نام گذاری شد و حاصل آن 2 سند مهم بود.

وی افزود: این 2 سند شامل، «سند توسعه شبکه ملی مراقبت سرطان» و « سندتوسعه نیروی انسانی در حوزه سرطان» است؛ در سند توسعه شبکه ملی مراقبت سرطان که همان توسعه زیرساخت‌ها است بر اساس نیازهای کشور، جمعیت و افزایش بروز سرطان 3 مرکز را در این راستا تعریف کردیم، مراکز تیپ یک مراکز تشخیص زودهنگام سرطان، مراکز تیپ 2، مراکز تشخیص و درمان سرطان برای افرادی که سرطان‌شان قطعی شده است و مراکز جامع سرطان، مراکزی هستند که تعداد محدودی به آن نیاز دارند.

ساخت مراکز زودهنگام

مطلق تشریح کرد: ساخت مراکز زودهنگام از سال 94 آغاز و 137 مرکز در تمامی نواحی کشور با دسترسی مناسب تعریف و رونمایی و اعتبار آن تامین شد؛ در این راستا با پیشرفت متوسط 85 درصدی مواجه هستیم که بیش از 80 مرکز برای همکاری آماده هستند.

تمهیدات وزارت بهداشت برای پیشبرد برنامه ملی سرطان/ در آمایش سرزمین سرطان چه اقداماتی انجام می‌شود؟

 رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت موضوعات زیرساختی و  سخت افزاری برنامه تشخیص زودهنگام  را از کارهای مهم وزارت بهداشت دانست و گفت: این کار در 4 شعبه  به صورت آزمایشی از 3 ماه پیش آغاز شد و  تعداد 50 هزار نفر از جمعیت تحت پوشش این برنامه توسعه قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در مراکز بهداشتی مراقبت سلامت، پزشک و ماما با یک اقدامات ساده افراد مشکوک به سرطان را شناسایی می‌کند و بعد آن‌ها را  به مراکز تیپ یک کشور و بیمارستان های عمومی ارجاع می‌دهند که اقدامات تشخیصی پیشرفته‌تری انجام خواهد شد؛ اگر فرد سرطان داشت  به مراکز درمانی و اگر سرطان نداشت به مراکز بهداشتی می رود تا  مراقبت های دوره ای از وی انجام شود.

 رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت  بیان کرد: خوشبختانه در بازدیدهایی که سازمان بهداشت جهانی و  صاحب نظران بین المللی داشتند این طرح بسیار مورد استقبال قرار گرفت و  اینگونه برنامه‌ها و سایر برنامه‌ها مانند کنترل بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی - عروقی، دیابت و بیماری‌های تنفسی ایران را در رده کشورهای پیشرو از نظر کنترل بیماری‌های غیرواگیر  از جمله سرطان قرار داده است.

مطلق گفت: از مهمترین اقداماتی که به لحاظ زیرساختی انجام شده است، تجهیزات دستگاه رادیوتراپی یا شتاب دهنده است که در کشور مراکز موجود با کمبود رادیوتراپی مواجه هستند و  بسیار محدود است؛ فرایند تامین دستگاه شتاب دهنده برای مراکز در دست اقدام است که امیدواریم این دستگاه‌ها برای امسال تامین شوند.

آیا بیمارستان‌های غیردولتی به دولتی تبدیل می‌شود؟

وی افزود: در تلاش هستیم با رایزنی و مذاکره  بتوانیم از طریق سرمایه گذاری در بخش غیردولتی با خدمات دولتی به مردم سرویس دهیم؛ از مهمترین کارها در یک سال گذشته تدوین دستورالعمل تجویز داروها در تشخیص سرطان‌هاست که  12 مورد از این پروتکل و دستورالعمل‌ها در انتهای سال 96 ابلاغ شد.

تمهیدات وزارت بهداشت برای پیشبرد برنامه ملی سرطان/ در آمایش سرزمین سرطان چه اقداماتی انجام می‌شود؟

وی ادامه داد: آماری که اخیرا سازمان های بیمه‌گر به ما داده‌اند نشان می‌دهد که مصرف داروهای شیمی درمانی در مواردی که دارای پروتکل هستند بین 5 تا 20 درصد کاهش پیدا کرده است و باعث می‌شود  از هدر رفتن منابع جلوگیری کند که در این راستا می‌توانیم از تجویز بی مورد دارو جلوگیری کنیم.

 رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت تشریح کرد: یکی از کارهای وزارت بهداشت مراقبت‌های حمایتی و تسکینی سرطان است که این مراقبت‌ها به بیمار کمک می‌کند کیفیت زندگی بهتری داشته باشد، یعنی اگر درمان شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی به موقع انجام شود باعث می‌شود  بیمار این درمان‌ها را به عنوان درمانی علاج بخش بشناسد.

مطلق در پایان یادآوری کرد: در طی یک سال گذشته این برنامه در وزارت بهداشت تدوین و از مهرماه مراقبت‌های حمایتی را در برخی مراکز به بیماران ارائه شد که بسیار در بهبود کیفیت زندگی بیماران و افزایش امید به زندگی آن‌ها نقش موثری خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما