شناسهٔ خبر: 27427812 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیل گر مشهور ترک:

آمریکا در اجماع جهانی علیه ایران ناکام مانده است

آنکاراـ ایرناـ حسن اونال تحلیل گر مسائل خاورمیانه و استاد روابط بین الملل دانشگاه آتیلیم آنکارا گفت: بررسی رفتار کشورهای جهان در موضوع اعمال تحریم از سوی واشنگتن علیه تهران نشان می دهد که آمریکا در اجماع جهانی علیه ایران ناکام مانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، اونال در گفت و گو با شبکه هالک .تی.وی به موضوع خروج ترامپ از برجام پرداخت و تاکید کرد: اروپایی ها از موضوع تحریم ایران و خروج آمریکا از برجام استقبال نکردند.
وی حمایت اروپا از ایران در موضوع برجام را موجب تسریع در ورود آمریکا به مسیر انزوای جهانی دانست و افزود: برداشت من این است که سیاست خارجی ترامپ با گذر زمان آمریکا را منزوی تر می کند.
استاد روابط بین الملل دانشگاه آتیلیم آنکارا همچنین به موضوع تحریم های آمریکا علیه ترکیه و رفتار متقابل آنکارا علیه واشنگتن پرداخت و اظهار کرد: سیاست مقابله جویانه آنکارا علیه تحریم و فشارهای اقتصادی واشنگتن منطقی و موثر است و به باور من مقامات آمریکا با تداوم این روند به نتیجه ای نخواهند رسید.
وی بیان کرد: افزایش تعرفه گمرکی به محصولات وارداتی از آمریکا، اقدام بجا و شایسته ای بود که آنکارا در پاسخ به رفتار تهاجمی ترامپ انجام داد و ما انتظار آن را داشتیم.
این تحلیل گر مسائل خاورمیانه در پاسخ به سوال مجری این شبکه درباره پیش بینی اقدامات آتی آمریکا گفت: به صورت قاطع نمی توان رفتارهای واشنگتن را پیش بینی کرد چرا که اقدامات ترامپ غیرقابل پیش بینی است و البته معتقدم که فشار و تحریم دیگری از سوی کاخ سفید با تصمیم متقابل از سوی آنکارا پاسخ داده خواهد شد.
اونال بیان کرد: تداوم این روند در آینده برای اقتصاد آمریکا خطرناک خواهد بود چرا که بسیاری از کشورها از جمله اروپایی ها، روسیه، چین و ایران نسبت به این جنگ اقتصادی ترامپ واکنشی متقابل نشان دادند که به گمان من در عقب نشینی ترامپ موثر واقع خواهد شد.
وی واکنش ترکیه به تحریم های آمریکا را یک حرکت عزتمندانه در امور سیاست خارجی کشور ترکیه دانست و مدعی شد که آمریکایی ها بی گمان از فشارهای اعمالی علیه ترکیه نتیجه ای نخواهند گرفت.
وی پیام حمایت ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه از ترکیه در برابر فشارهای آمریکا را دور از انتظار ندانست و دلیل آن را تقویت روابط آنکارا و مسکو طی چند ماه اخیر عنوان کرد.
اونال پیام پشتیبانی برلین از آنکارا را نیز قابل توجه و مهم خواند و گفت: آمریکا با ادامه این روند تنش زا، بیشتر از گذشته منزوی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، بحران اقتصادی و افزایش سرسام آور نرخ ارزهای خارجی از زمان بروز تنش بین آنکارا ـ واشنگتن بر سر وضعیت کشیش زندانی آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
آندرو برونسون کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه در حال طی کردن دوران بازداشت موقت خود بود ولی دادگاه شهر ازمیر ترکیه دو هفته پیش با توجه به وضعیت جسمانی، حکم زندان وی را به حبس خانگی تبدیل کرد.
در پی تبدیل حکم بازداشت موقت در زندان به حبس خانگی این کشیش، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری تهدید کرد که به دلیل بازداشت طولانی مدت این کشیش، ترکیه را هدف تحریم های سنگین قرار می دهد.
واشنگتن به علت آزاد نشدن کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه، عبدالحمید گل وزیر دادگستری و سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه را که نقش محوری در بازداشت و محاکمه این کشیش داشتند، تحریم کرد و دولت آنکارا نیز به طور متقابل وزرای کشور و دادگستری آمریکا را تحت تحریم قرار داد.
رایزنی و مذاکره مقامات ترکیه و آمریکا برای حل اختلاف به وجود آمده در پی زندانی شدن این کیشش آمریکایی و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر ادامه یافت ولی با رد درخواست آمریکا برای آزادی وی از سوی دادگاه ترکیه، رییس جمهوری آمریکا در اقدامی دیگر، تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دو برابر کرده و بر شدت تنش ها افزود.
سه روز پیش جفری هونیر کاردار سفارت آمریکا در آنکارا با این کشیش در محل زندان خانگی وی دیدار ملاقات کرده و خواستار آزادی وی شده بود.
دو روز پیش برای دومین بار، دادگاه رسیدگی کننده به پرونده این کشیش، درخواست آزادی وی را رد کرد ولی طبق قانون، رسیدگی به پرونده وی به شعبه سوم دادگاه جرائم سنگین ازمیر سپرده می شود.
آندرو برونسون کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه تحت محاکمه‌ بوده، به اتهام همکاری با کودتاگران ترکیه، همدستی با گروه های تروریستی، همکاری با گروه گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا به 35 سال زندان محکوم شده و از نهم دسامبر 2016 (19 آذرماه 1395) در بازداشت موقت به سر می برد.
برونسون در حال طی دوران بازداشت موقت خود بود ولی دادگاه ازمیر دو هفته پیش با توجه به وضعیت جسمانی، حکم زندان وی را به حبس خانگی تبدیل کرد.
جلسه بعدی دادگاه برونسون 50 ساله اهل کارولینای شمالی که از دو دهه پیش در ترکیه زندگی می کند، قرار است 12 اکتبر سال جاری(20 مهر ماه 97) برگزار شود و ممکن است به تحمل حداکثر 35 سال زندان محکوم شود.
دولت آمریکا در یک سال و نیم سال گذشته همواره خواهان آزادی این کشیش بوده و محاکمه وی در این مدت جزو اختلافات آنکارا و واشینگتن بوده است.
مقامات واشینگتن معتقدند که این کشیش به علت خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم کودتای دو سال پیش، گرو گرفته و با هدف فشار بر دولت آمریکا زندانی شده است ادعایی که مقامات آنکارا آن را رد کرده و پرونده ان را یک پرونده حقوقی عادی و قضایی اعلام می کنند.
خاورم/1905

نظر شما