شناسهٔ خبر: 27427681 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

علم‌الهدی در خطبه‌های نمازجمعه مشهد:

آمریکا نوکر می‌خواهد نه هم‌پیمان‌‌/ با رهبری با یک اخلاص هماهنگی کنیم

امام جمعه مشهد خطاب به مسئولان کشور تاکید کرد: فکر غلط مصدق مبنی بر اینکه بدون وابستگی به قدرت خارجی نمی‌توانیم زندگی کنیم، به قیمت یک ربع قرن اسارت ملت تمام شد. این پندار غلط را از سرخود بیرون کنید. اگر بنا شد امریکا نباشد، اروپا هم نباشد

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حجت‌الاسلام «سیداحمد علم‌الهدی»،  امام جمعه مشهد، ظهر امروز در خطبه‌ دوم نماز جمعه این هفته مشهد گفت:‌ جریان ۲۸ مرداد دو نکته عبرت‌آموز دارد. نکته نخست این است که بعد از قرن‌ها زندگی مردم در حاکمیت‌های استبدادی و استعماری در دوران قاچار و دوران رضاخانی - که فاقد یک نظام مردمی بودند و مردم خودشان برای خودشان تصمیم نمی‌گرفتند - در سال ۱۳۳۰ نهضتی از سوی آیت‌الله کاشانی با هماهنگی با قدرت‌های سیاسی ملی مانند نهضت آزادی و جبهه ملی تشکیل شد و حکومتی مردمی تشکیل شد که خود مردم این حکومت را تشکیل دادند.

جریان‌های ملی در نهضت ملی شدن صنعت نفت اعتقادی به دین نداشتند

وی با بیان اینکه جریان‌های ملی که با نهضت دینی یک روحانی هماهنگ شدند، اعتقادی به دین نداشتند و می‌خواستند از دین به عنوان ابزار قدرت و سکوی پرش استفاده کنند، اظهار داشت: در بحبوبه این حکومت، آنها در مجلات و جرایدشان علیه میرزای شیرزای و شیخ فضل‌الله نوری مطلب نمی‌نوشتند و به ارزش‌های دینی اهانت می‌کردند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: چون آنها به دین اعتقاد نداشتند به پای دین در امتداد استقلال نایستادند که این مایه عبرت است. اگر کسی در سیاست به پای دین آمد، باید دین را قبول داشته باشد یعنی سیاست فرع دین است. باید به عنوان تکلیف دینی وارد سیاست شود و نه آنکه دین ابزار ورود به قدرت شود.

وقتی انگلیسی‌ها را بیرون کردیم، مصدق امریکا را وارد کشور کرد

علم‌الهدی با تاکید بر اینکه در انقلاب اسلامی نیز ملی‌گرایان همین انحراف را داشتند ولی دینداری مردم آنها را عقب زد، تصریح کرد: آیت‌الله مهدوی کنی می‌فرمودند در جلسه شورای انقلاب، مهندس بازرگان گفت علما شما قیام کردید و انقلاب پیروز شد ولی الان به مسجدها و منابر خود بازگردید و مملکت را به ما بدهید تا اداره کنیم. ایشان می‌گفت من به مهندس بازرگان گفتم یادتان می‌آید در مسجد آیت‌الله طالقانی که آمدید، در سخنرانی خود گفتید اسلام مدیریت،‌ اقتصاد، حقوق و سیاست دارد و همه مسائل اسلام روزه و نماز نیست. خب ما راه افتادیم و نظام ستمشاهی را ساقط کردیم و الان می‌خواهیم حکومت کنیم.

وی افزود: نکته دوم این است که زمانی که می‌خواستند نفت را ملی کنند، مصدق فکر می‌کرد بدون وابستگی به قدرت خارجی نمی‌توانیم زندگی کنیم. برحسب این اشتباه بزرگ، وقتی انگلیسی‌ها را بیرون کردیم، مصدق با امریکایی‌ها دست داد و امریکا را وارد کشور کرد. نمی‌دانست هر دو یک جنس بوده و هر دو عامل شیطان هستند.

امریکا هم‌پیمان نمی‌خواهد بلکه نوکر می‌خواهد

امام جمعه مشهد با بیان اینکه امریکا هم‌پیمان نمی‌خواهد بلکه نوکر می‌خواهد، خاطرنشان کرد: امریکا دید مصدق دین ندارد ولی ملیت و هویت دارد ولی شاه نه دین، نه ملیت و نه هویت ندارد. دید مصدق دین ندارد و هم‌پیمان می‌شود ولی نوکر نمی‌شود ولی شاه نوکر می‌شود. مصدق را برکنار کردند و ۲۵ سال این ملت در زیر اسارت امریکا و چکمه‌های امریکایی‌ها درآمدند. این عبرت دوم بود.

علم‌الهدی خطاب به مسئولان کشور ابراز داشت: فکر غلط مصدق مبنی بر اینکه بدون وابستگی به قدرت خارجی نمی‌توانیم زندگی کنیم، به قیمت یک ربع قرن اسارت ملت تمام شد. این پندار غلط را از سرخود بیرون کنید. اگر بنا شد امریکا نباشد، اروپا هم نباشد.

اگر رهبری نبودند، دولتی‌ها در برجام شکست‌خورده و لعنتی، بیشتر امتیاز می‌دادند

وی اضافه کرد:‌ شما می‌خواهید با اروپایی که یک عضو آن انگلیس، یک عضو آن آلمان و عضو دیگرش فرانسه است، توافق کنید. آلمانی که سلاح شیمیایی به دست صدام داد و عزیزان و جانبازان شیمیایی ما هنوز در کشور هستند. انگلیسی که با همه جنایتکاری‌هایش، در حدود ۲۰۰ سال گذشته جز جنایت و ظلم کاری دیگری نکرده است. تنها مسائل جنگ و کشتار جنگ مطرح نیست. انگلیسی‌ها در سال ۱۲۹۸ در این مملکت شاید اندازه ۱۰ برابر کشتار جنگ جهانی اول مردم ما را کشتند. می‌خواهید با اینها برجام را ادامه بدهید.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به بیانات رهبری در چند روز گذشته بیان کرد: رهبری صریحا گفتند آقای رئیس‌جمهور آمد و صریحا اعتراف کرد که اگر محدودیت‌های شما نبود، ما امتیازهای بیشتری می‌دادیم. اگر رهبری نبودند و ایشان مانع نمی‌شد، در این برجام شکست‌خورده و لعنتی، دولتی‌ها بیشتر امتیاز می‌دادند. چشم باز کردند، دیدند امریکا زیرحساب زده، هزاران سانتریفیوژ ما به حلب پاره تبدیل شده و چاله راکتور ما را بتون ریخته‌اند.

با رهبری با یک اخلاص هماهنگی کنیم

علم‌الهدی ادامه داد: بجای اینکه مردم از چنگال مضیقه معیشتی نجات دهید که عده‌ای افراد سودجو از این شرایط استفاده می‌کنند، می‌دزدند، می‌خورند و می‌‌برند، بعد بگوییم با فرانسه، انگلیس و آلمان توافق کنیم؟ مگر هواپیمای صدام از فرانسه نبود؟ مگر انگلیسی‌‌‌‌ها از ابتدای انقلاب فساد نکردند؟ این واقعا عقل و فکر است؟‌ تجربه هم چیز خوبی است. امیدوارم عزیزان ما متوجه شوند. وقتی رهبری می‌گویند در همین موضوع که اجازه دادیم، اشتباه کردیم و بعدا می‌‌‌‌گویند اینها به خطوط قرمز من عمل نکردند و اگر عمل می‌کردند به این وضعیت گرفتار نمی‌شدیم. ما در آن باره ضربه خوردیم و به وضعیت کنونی رسیدیم.

وی افزود: با رهبری با یک اخلاص هماهنگی کنیم، نه اینکه وضعیت مردم به گونه‌‌‌‌ای قرار بگیرد تا رهبری در فشار قرار بگیرد و بعد بگوییم چه کنیم و بگویید آقا هر چه شما بگویید. این خیانت و جنایت است و درست نیست. با همه قدرت مشکلات مردم را حل کنید و به رهنمودهای رهبری عمل کنیدو چهار سال است که می‌‌گویند اقتصاد مقاومتی ولی یک دهم آنها عمل نشده است.

نظر شما