شناسهٔ خبر: 27427230 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم|رئیس «گروه اقدام ایران» در دولت ترامپ کیست؟

R36439/P36439/S8,95,1128/CT7

رئیس گروه اقدام ایران در دولت آمریکا قرار است مسئولیت تلاش برای اجرای راهبرد فشار حداکثری دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران را برعهده داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته، در سالگرد کودتای 28 مرداد در تقویم میلادی، در سخنانی از تشکیل «گروه اقدام ایران» در درون ساختار وزارت خارجه این کشور برای هماهنگی تمامی اقدامات مرتبط با تهران خبر داد.

پامپئو برایان هوک، مشاور ارشد وزیر خارجه و مدیر برنامه‌ریزی سیاست‌های وزارت خارجه را به عنوان نماینده ویژه در امور ایران و رئیس گروه اقدام ایران معرفی کرد. به گفته پامپئو، مسئولیت برایان هوک تلاش برای اجرای راهبرد فشار حداکثری دیپلماتیک و اقتصادی ضد ایران است.

وزیر خارجه آمریکا سپس گفت که راهبرد آمریکا در قبال ایران به یک راهبرد چندملیتی با مشارکت کشورهایی که خطر ایران درک می‌کنند، تغییر می‌یابد، راهبردی که هدف آن افزایش فشار بر ایران تا زمانی است که شاهد تغییر زیادی در رفتار ایران در داخل و خارج باشیم.

هوک دیشب پس از انتصاب در سمت جدید  با ایراد اتهاماتی درباره ایران گفت «به خاطر گستره رفتار بدخیم ایران، جاه‌طلبی‌های آن در زمینه سلاح هسته‌ای، حمایت از تروریسم، فعالیت‌های سایبری، اشاعه موشک‌های بالستیک واشنگتن راهبردی جامع را در برابر تهران در پیش گرفته است.»

او مدعی شد که تهران «نیروی بی‌ثبات‌کنندگی و خشونت است.»

برایان هوک گفت که «هدف این گروه تلاش در سطح جهانی برای تغییر رفتار ایران است؛ اگر ایران به تغییر بنیادین رفتار خود تعهد نشان دهد، می‌توان از گفتگو با ایران سخن گفت». او گفت که «تیمی از وزارت خارجه آمریکا و وزارت خزانه‌داری تاکنون به بیش از 24 کشور در خصوص تحریم ایران سفر کرده و طی ماه‌های آتی به جاهای دیگر سفر خواهند کرد، تاکنون گفتگوهای خوبی داشته‌ایم.»

هوک گفت که برجام توافق بدی بود که گسترده بزرگتر تهدیدهای ایران را پوشش نمی‌داد. وی با اشاره به خواسته‌های دوازده‌گانه وزیر خارجه آمریکا از ایران گفت که «کارزاری را برای پیشبرد این موارد و تغییر رفتار ایران در این حوزه‌ها در پیش می‌گیریم.»

رئیس گروه اقدام ایران با اشاره به هدف آمریکا برای به صفر رساندن واردات نفت ایران تا چهارم نوامبر گفت، ایالات متحده به پایبندی کشورها به این مسئله امیدوار است.

دنیس راس، مقام سابق آمریکایی در دولت‌های جمهوریخواه و دموکرات که آشنا به مسائل منطقه و ایران است در خصوص سمت جدید برایان هوک می‌گوید که این سمت جدید می‌تواند مانوری بوروکراتیک برای شفاف کردن سیاست واشنگتن در قبال تهران باشد. 

برایان هوک کیست؟

هوک یک حقوقدان و مقام سیاسی آمریکایی است که با سر کار آمدن دولت دونالد ترامپ و از فوریه 2017 در وزارت خارجه آمریکا مشغول به کار است. او در حال حاضر به عنوان مشاور ارشد پامپئو در امور خط مشی و همچنین مدیر برنامه‌ریزی سیاست‌های وزارت خارجه آمریکاست.

هوک روابط خوبی را با جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت ترامپ دارد.  بولتون از چهره‌های افراطی آمریکایی است که روابط نزدیکی را با گروهک تروریستی منافقین و مواضع به شدت تندی را علیه ایران دارد. 

برایان هوک در دولت جورج بوش پسر به عنوان دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور سازمان‌های بین‌المللی ایفای نقش کرد. او همچنین مشاور ویژه جان بولتون در زمان سفارت او در سازمان ملل بود. این حقوقدان آمریکایی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور خط مشی در دفتر رئیس دفتر کاخ سفید بود. او همچنین در مقطعی مشاور در اداره سیاست حقوقی وزارت دادگستری آمریکا نیز بود.

این دیپلمات آمریکایی در گذشته برای اعمال فشار بیشتر بر ایران تلاش کرده است. نام او زمانی برای ایرانی‌ها مطرح و آشنا شد که او مسئول مذاکرات وزارت خارجه آمریکا با متحدان اروپایی و آسیایی در زمینه برجام بود. او سعی کرد متحدان را برای حمایت از تحریم‌های آمریکا و کاهش صادرات نفت ایران ترغیب کند. 

 

این قبل از خروج آمریکا از برجام با طرف‌هایی اروپایی در خصوص اصلاح برجام و تلاش برای حفظ ایران توافق، نمایندگی تیم آمریکایی را داشت. زمانی که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در دیدار با ترامپ از تلاش‌ها و مذاکرات تیم اروپایی با هوک تمجید کرد، ترامپ در پاسخ به همتای فرانسوی خود گفت «برایان هوک کیست؟»

برایان هوک در زمان رکس تیلرسون، وزیر خارجه قبلی آمریکا، مشاور نزدیک وزیر بود و بسیاری از کارشناسان و دیپلمات‌های این وزارتخانه را در زمینه ارتباط با وزیر دور زده بود. در این مدت هوک تقریبا در زمینه همه سیاست‌های مهم ایفای نقش کرد.  

پس از اینکه تیلرسون به صورت توییتری توسط ترامپ از وزارت خارجه اخراج شد، برایان هوک برخلاف کنار گذاشته شدن اکثر مشاوران و افراد نزدیک به تیلرسون، در این سمت و وزارتخانه و در دوران انتقال در جای خود ماند.

نزدیکی هوک به تیلرسون و دور زدن بسیاری از مقامات باعث شد که زمانی که تیلرسون از وزارت خارجه می‌رفت و قرار بود پامپئو بیاید، گمانه‌زنی‌ها در خصوص برکناری هوک قوت بگیرد. یکی از دیپلمات‌های آمریکایی آن زمان گفت که برکناری هوک بعید است و دلیل این امر آن است که هوک روابط خوبی را با برخی از اعضای کاخ سفید دارد. منابع آمریکایی می‌گویند که مقاماتی از کاخ سفید در آن زمان از پامپئو خواستند که هوک را به دلیل تجارب قبلی و روابط خوبش با کاخ سفید حفظ کند.

یک مقام دولت آمریکا به فارین پالسی گفت: من می‌دانم که برخی از مقامات دولت به پامپئو پیشنهاد کرده‌اند که برایان را به دلیل دانش، تخصص و اشرافش به وزارت خارجه نگه دارد.

مدتی قبل پولیتیکو در گزارشی به نقل از قانونگذاران دموکرات نوشت که برایان هوک و شماری از مقامات دولت ترامپ در حال انتقام گیری از دیپلمات‌هایی هستند که محافظه‌کاران آنها را «مظنونان سیاسی» می‌نامند. بر اساس این گزارش هوک سال گذشته لیستی از کارکنان را به لحاظ میزان وفاداری تهیه کرده بود که نام یکی از لیست‌ها «مشکل‌سازها و افشا کنندگان» و نام لیست دیگر «تغییردهندگان حزب» بوده است.

یک دیپلمات آمریکایی با اشاره به درگیر بودن هوک در گفتگوهای سطح بالا در دولت آمریکا، می‌گوید: برایان تنها دیپلماتی است که می‌داند در طول یک سال و نیم گذشته چه اتفاقی افتاده است.

فارین پالسی در گزارشی نوشت که هوک روابط مستحکمی با مقامات کاخ سفید در شورای امنیت ملی و به ویژه با جرد کوشنر، داماد ترامپ دارد. مقامات قبلی و فعلی آمریکایی می‌گویند که در زمان افزایش تنش‌ها بین مک مستر، مشاور امنیت ملی سابق و تیلرسون، وزیر خارجه سابق، برایان هوک به عنوان میانجی کانال ارتباطی بین وزارت خارجه و کاخ سفید را حفظ کرد.

هوک که در گذشته به عنوان مشاور سیاست خارجی در کمپین انتخابات میت رامنی، کاندیدای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری فعالیت کرده بود، بر استفاده ابزاری از موضوعات مختلف از جمله حقوق بشر تاکید دارد. به گزارش پولیتیکو، او بعد از گذشت مدت کمی از وزارت تیلرسون، در نامه‌ای به او نوشته بود: آمریکا باید از حقوق بشر به عنوان چماقی علیه مخالفانش مثل ایران، چین و کره شمالی استفاده کرده و در همان حال دست متحدان سرکوبگری مانند فیلیپین، مصر و عربستان سعودی را باز بگذارد.

انتهای پیام/.

نظر شما