شناسهٔ خبر: 27426748 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

وزیر خارجه ترکیه:

آمریکا نمی‌تواند دوست را از دشمن تشخیص دهد

وزیر خارجه ترکیه با تشبیه دولت و رئیس‌جمهور آمریکا به فیلم‌‌های وسترن، گفت: واشنگتن اکنون نمی‌تواند ببیند که دوست واقعی‌اش کیست.

صاحب‌خبر -

آمریکا نمی‌تواند دوست را از دشمن تشخیص دهدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه شامگاه پنجشنبه با تکرار انتقادات از سیاست‌های آمریکا در قبال این کشور، گفت که واشنگتن دیگر نمی‌تواند دوست را از دشمن تشخیص بدهد.

چاووش‌اوغلو طی نشست خبری در اختتامیه گردهمایی سفیران ترکیه در آنکارا، اظهار داشت: آمریکا نمی‌داند و نمی‌تواند ببیند که دوست واقعی‌اش چه کسی است. (البته) ما هم از داشتن مشکلاتی با آمریکا هرگز خوشحال نخواهیم بود.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» وی ضمن بیان اینکه با رویکرد فعلی آمریکا امکان بهبود روابط وجود ندارد، توضیح داد: ما می‌توانیم به سادگی مشکلات با ایالات متحده را حل کنیم اما نه با این طرز تفکر فعلی آنها.

وزیر خارجه ترکیه با تشبیه دولت و رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به گاوچران‌های زمان غرب وحشی، افزود: ما که فیلم کابوی بازی نمی‌کنیم. ما دو کشور بزرگ هستیم که باید روابط خوبی داشته باشند، البته باید یاد بگیریم که به یکدیگر احترام بگذاریم.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته گفته بود ترکیه نشان داده که دوست خوبی برای واشنگتن نیست.

ایالات متحده چهارشنبه 10 مرداد «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه را به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی تحریم کرد. درپی این اختلافات و تحریم‌های آمریکا بود که ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا در سرازیری قرار گرفت.

طی هفته های اخیر ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا دستخوش کاهش نسبی شده است تا جایی که ادروغان از مردم ترکیه خواسته دلار، یورو و طلاهای خود را به لیر تبدیل کنند تا دست دولت برای مقابله با بحران بازتر باشد. هم‌اکنون هر5.8 لیر ترکیه معادل با یک دلار آمریکا است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز روز سه‌شنبه 23 مرداد، با بیان اینکه آمریکا از اقتصاد به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند، گفت که تولیدات و تجهیزات الکترونیکی آمریکا را تحریم خواهند کرد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما